Nordmenn har fortsatt rekkeviddeangst
En ny undersøkelse viser at halvparten av norske bileiere er bekymret for å gå tomme for batteri på lengre turer.

Med elbilenes inntog ble «rekkeviddeangst» en del av språket, og i 2013 kom ordet på andreplass i Språkrådets kåring av årets ord.
Selv om både ladenettverkene og rekkevidden til de fleste elbiler har blitt bedre siden da, har nordmenn fortsatt rekkeviddeangst. Det viser en ny undersøkelse utført av Opinion blant et representativt utvalg norske elbileiere på vegne av Xpeng.
46 prosent av bileierne er bekymret for å gå tomme for batteri på lange kjøreturer med elbil. 18 prosent er hverken bekymret eller ubekymret, mens 22 prosent er ubekymret.
Bilprodusenten har også spurt bileiere om å vurdere hva de synes er viktigst i nye elbiler av rekkevidde og ladehastighet.
77 prosent svarer at rekkevidde er viktigst, mens bare 7 prosent svarer ladehastighet. 16 prosent uttrykker ingen preferanse.
Andelen som prioriterer rekkevidde har faktisk økt siden en tilsvarende undersøkelse Xpeng gjennomførte i fjor: Da svarte 67 prosent at rekkevidde er viktigst.
– Rekkeviddeangsten henger igjen
Claes Persson, norgessjef i Xpeng, sier at nordmenn typisk er mer opptatt av rekkevidde enn andre.
– Vi er et land med store avstander og vanskelig klima for elbiler. Da er det ikke rart at mange er bekymret for å gå tomme for batteri på lange turer, sier han.
Han mener likevel at norske bilkunder legger for mye vekt på rekkevidde, og burde vært mer opptatt av ladehastighet.
– De aller fleste steder er hurtigladerdekningen såpass god at det skal mye til for å gå tom for strøm på veien. Det som betyr noe da er hvor mye tid man mister på et ladestopp. Her har det skjedd stor utvikling både på produsent- og operatørsiden, sier Persson.
Lader på 20 minutter
Xpeng satser stort på å få ned ladetidene.
– Vi mener det er noe av det viktigste vi kan bidra med som bilprodusent. For å få alle over på elbil, må det bli like raskt og enkelt å lade som å fylle bensin, sier Claes Persson.
De to nye utgavene av XPENG G6 og XPENG G9, som blir tilgjengelige i Norge i løpet av høsten, vil ha noen av markedets beste ladeeffekter, på henholdsvis opptil 451 kW og opptil 525 kW. Det vil kunne gi en ladetid fra 10 til 80 prosent på bare 12 minutter.
– Vi har en strategi om å være best på ladefart. Derfor er det viktig for oss å satse på å få ned ladetiden, og å sørge for at vi holder det vi lover også i norsk vinterkulde, sier Persson.
Nå oppfordrer Persson ladeoperatørene til å bli med på et felles ladetidsløft.
– For å få ned ladetidene må både produsenter og operatører skru opp effekten. Det er bare å få opp farta, sier han.
Undersøkelsen er utført av Opinion i april i år blant et representativt utvalg av norske bileiere. Det var 211 respondenter.
Ta gjerne kontakt for mer informasjon og data fra undersøkelsen.
Kontakter
Knut Arne MarcussenPR ManagerXPENG MOTORS (NORWAY) AS
Tel:92041422knut.marcussen@xiaopeng.comBilder




Dokumenter
Om oss
XPENG Motors er en av Kinas ledende selskaper innen smarte elektriske biler. Selskapet designer, utvikler, produserer og selger smarte elbiler som er sømløst integrert med ny teknologi som AI og avanserte førerassistenter. XPENG har satset på en egen utviklingsavdeling og intelligent produksjon for å gi sine kunder en bedre mobilitetsopplevelse. I dag jobber ca. 50 % av de over 10.000 ansatte med utvikling og intelligente løsninger. Ledende eksperter fra internett-, bil- og teknologibransjen har gått sammen i ledelsen, med et åpent tankesett og en langsiktig sektorovergripende visjon. XPENG skal skape smarte elektriske biler bygd på teknologi og data, og forme fremtidens mobilitetsopplevelse. XPENG er tilstede med egen organisasjon i Norge og har lansert elbilene G3 og P7. Norge er det første markedet i Europa hvor XPENG har etablert seg.
Følg pressemeldinger fra XPENG Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XPENG Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra XPENG Norge
Halvparten av norske bileiere tror de alltid vil kjøre bedre enn datamaskiner2.7.2025 08:59:33 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser stor skepsis til selvkjøring og kunstig intelligens blant norske bileiere. – Utviklingen har kommet lenger enn mange tror, mener Morten Maastad i Xpeng.
Drømmebilen XPENG X9 starter salget med knallpris12.6.2025 12:02:58 CEST | Pressemelding
XPENG X9 har tatt Norge med storm etter Europapremieren tidligere i år. Etter en enorm forhåndsinteresse ble det raskt klart at bilen ville komme i salg i Norge, og nå er prisene endelig klare.
XPENG tar ladeteknologi til et nytt nivå med nye XPENG G6 og nye XPENG G912.6.2025 09:30:38 CEST | Pressemelding
Ledende teknologi med nye 5C-superbatteri og 800V SiC-plattform – standard på alle versjoner Lynrask lading: 10–80 % på kun 12 minutter Oppgradert interiør med førsteklasses komfort Nye valgmuligheter for eksteriør- og interiørfarger gir personlighet og særpreg
XPENG runder 5000 biler i Norge26.5.2025 15:18:24 CEST | Pressemelding
I tillegg til å være et av bilmerkene med sterkest salgsvekst hittil i år, markerte XPENG i dag nok en ny milepæl i det elektriske eventyret.
XPENG viser ny XPENG P715.5.2025 14:28:32 CEST | Pressemelding
• Konsernsjef He Xiaopeng uttaler: – XPENG P7 er mer enn en bil – det er vårt svar på KI-æraen (kunstig intelligens) i både form og funksjon. • Sjefsdesigner Rafik Ferrag Uttaler: – Første generasjon XPENG P7 var et vendepunkt for både XPENG og hele det kinesiske elbilmarkedet. Nå har vi laget en bil som vekker følelser fra alle vinkler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom