Sterk økning i nybilsalget i første halvår - 75 000 har kjøpt ny bil
Nybilsalget gikk med god fart i juni, og i første halvår var det en betydelig økning i antall nye personbiler sammenlignet med samme periode i fjor. Særlig én ting skiller Norge fra resten av Europa: Her hjemme selger elbiler og Tesla så det suser, mens Tesla-salget har falt kraftig i Europa.

Totalt ble 18 373 nye personbiler registrert i juni, en økning på 4,9 prosent sett opp mot juni i 2024. Og ved utgangen av juni var det så langt i år solgt 75 515 nye personbiler. Det er en økning på drøyt 23 prosent sammenlignet med fjorårets første halvår, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Elbilandelen i juni var på 97 prosent, mens den i første halvår var på 93,7 prosent – opp fra 84,9 prosent i samme periode i 2024. Det tilsvarer 70 748 nye elbiler på seks måneder.
- En rekke kampanjer med tilbud om null prosent eller svært lav rente på nybilkjøp, har gitt god fart i salget. I tillegg kom Norges Banks første rentekutt, og samlet bidrar dette til at mange nå kjøper den nye bilen de har ønsket seg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
Annerledeslandet Norge
Topp 10 på registreringsstatistikken domineres av velkjente merker og modeller, men Tesla har fått en helt spesiell posisjon i Norge. Etter en treg start på året, har Tesla ved inngangen til juli en markedsandel på 17,3 prosent av nybilsalget i første halvår. I antall er økningen for nye Teslaer i Norge på hele 24,2 prosent.
Hos våre naboer Sverige og Danmark, er situasjonen den motsatte: Der har antall nye Teslaer falt med nærmere 60 prosent i begge land. Samme tendens har også preget Europa.
- «Tesla-skam» i Norge ser bare ut til å ha vært et lite blaff, som vi antydet allerede i februar. Ferske registreringstall viser at dette er et bilmerke svært mange vil ha. Men også en rekke andre veletablerte merker i Norge har en solid posisjon, selv om registreringstallene kan svinge. Særlig Volkswagen har hatt en markant økning både i antall og markedsandel i første halvår. Andre velkjente og populære merker her hjemme, som for eksempel Toyota, Volvo, BMW og Audi, har beholdt sine sterke posisjoner, sier Solberg Thorsen.


Konkurransen blir stadig tøffere
- Om, og eventuelt hvor lenge Tesla klarer å holde en så sterk posisjon, gjenstår å se. For det er verdt å merke seg at det stadig kommer nye modeller og bilmerker som raskt blir populære. Mange av disse har en kombinasjon av pris, utstyr, plass og rekkevidde som vil gi forhandlere og importører knivskarp konkurranse og hard kamp om nybilkjøperne fremover, sier han.
Vanligvis er nybilsalget høyere i andre halvår enn i første. Og fortsetter dagens tempo, tror Solberg Thorsen at det kan gi et samlet norsk nybilsalg i 2025 på 145 000 til 150 000 personbiler.
- Skjer det, så er vi tilbake på «normalen». Et nytt rentekutt i høst kan gi nybilsalget ytterligere stimulans. Samtidig er det mye usikkerhet, og vi kan også risikere en negativ overraskelse i andre halvår, sier han.


Kineserne fester grepet
De mange kinesiske bilmerkene og modellene ser også ut til å øke i popularitet hos norske bilkjøpere. Selv om økningen ikke har rakettfart, utgjør andelen kinesiske personbiler i nybilsalget 12,3 prosent ved utgangen av juni. Det er ny rekord.
- Antall nye kinesiske bilmodeller vokser jevnt og trutt, og de har nesten doblet sin markedsandel på to år. Det er i seg selv sterkt og spesielt. Generelt kan vi si at nybilsalget i stor grad preges av at folk velger bil utfra hva de liker og hva lommeboken tillater. Det vektlegges i mindre grad hvor bilen kommer fra, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Bruktmarkedet, som er «Norges største bilbutikk» ligger litt over fjorårets nivå ved inngangen til juli. Totalt har 249 713 personbiler skiftet eier – det er 2,6 prosent flere enn i fjor.

Færre nye varebiler
Mens salget av nye personbiler har økt solid i første halvår, har salget av nye varebiler fått en merkbar knekk. I årets seks første måneder er det registrert 12 540 nye varebiler, det er hele 18,8 prosent færre enn på samme tid i fjor. Samtidig øker andelen nye elektriske varebiler merkbart. Så langt i år er 45,2 prosent elektriske, mot 31 prosent i 2024.
- At antall nye varebiler har falt såpass mye, er et tankekors. Kanskje går det ikke så godt i norske bedrifter som mange gir inntrykk av, og muligens er usikkerheten så stor at mange bedrifter utsetter å skifte ut de gamle varebilene med nye. Samtidig er det positivt at også elektrifiseringen av varebilene for alvor øker. Vi håper og tror at nye insentiver for elektriske varebiler, som gratis bomring og tilgang til kollektivfelt, vil gi ytterligere stimulans til elektrifiseringen av varebilene, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
To nye elbilrekorder i september1.10.2025 10:43:23 CEST | Pressemelding
September ga to nye elbilrekorder i Norge. 98,3 prosent av alle nye personbiler i september var elbiler – den høyeste andelen noensinne registrert i en enkeltmåned. Og etter årets første ni måneder er elbilandelen av nybilsalget på hele 95 prosent. Også det er ny rekord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom