Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.

Målet er å samle kreftene bak økt digital lønnsomhet og frigjøre kapasitet til et mer målrettet fokus på neste generasjons nyhetskonsumenter og AI-drevet innovasjon.
Som et første steg i å bygge felleskap og felles forståelse, ble alle ansatte i produktorganisasjonen nylig samlet i Stockholm. Fokus var å møte de nye teamene og skape enighet om retning og prioriteringer.
– Det er fantastisk gøy å møte alle de nye kollegene og snakke om hvor vi skal. Det er imponerende å se den nysgjerrigheten, engasjementet og kompetansen som finnes i denne gjengen – det lover godt for fremtiden, sier Espen Sundve.
Schibsteds medieprodukter har et sterkt utgangspunkt, med banebrytende innovasjon innen personalisering samt nye formater innen lyd og video. I tillegg skjer det rask fremgang innen generativ AI – senest med «heiVG» og den svenske søsterløsningen «Hej Aftonbladet». Samtidig står bransjen overfor en svært krevende økonomisk situasjon.
– Med digitale inntekter som ikke fullt ut kompenserer for fallende inntekter fra papir, må vi ta radikale og smarte grep for å forenkle og effektivisere strukturen vår, sier Espen Sundve.
Den nye produktorganisasjonen er bygget opp rundt felles team med ansvar for alle deler av kjernen i et nyhetsprodukt. Det inkluderer alt fra forsider, artikkelformatering, video, lyd og liveopplevelser – til innlogging, personalisering, native-apper, CMS, data og analyse. Disse teamene har et tydelig mandat om å utvikle og levere løsninger som fungerer på tvers av produktporteføljen – hele veien ut til sluttbrukerne. Samtidig ivaretas hver enkelt merkevares unike behov ved at produktkompetanse fortsatt er tett på redaksjonene.
– Ved å redusere kompleksitet og standardisere plattformer, kan vi både øke tempoet og redusere kostnader. Det styrker vår konkurransekraft i et tøft marked og gjør oss mer bærekraftige på lang sikt, sier Sundve.
Datadrevet arbeid og innsiktsbasert utvikling styrkes i den nye strukturen. Brukernes behov og atferd skal alltid være den viktigste drivkraften for innovasjon og prioritering – spesielt viktig i en tid der brukernes vaner endrer seg i rekordfart.
Med den nye produktorganisasjonen står Schibsted bedre rustet til å møte et marked i rask endring – og til å fortsette å utvikle medieprodukter som setter brukeren først.
Bredden og spisskompetansen i den nye ledergruppen
Den nye produktorganisasjonen i Schibsted ledes av Espen Sundve, Chief Product Officer. Han har mange års erfaring med produktutvikling og teknologi i mediebransjen og e-handel (bl.a. Oda og Mathem).
Han har med seg en ledergruppe med bred erfaring innen journalistikk, teknologi, design, data og produktutvikling:
-
Ola Stenberg – Content Development
Leder utviklingen av hele innholdslivssyklusen, inkludert verktøy og brukeropplevelser for tekst, video, livesport, print og redaksjonell data. -
Moa Gårdh – User Development
Ansvarlig for hele brukerreisen – fra forsider og personalisering til smidige innloggingsløsninger – med mål om å skape relevante og engasjerende opplevelser. -
Frode Haugland Pedersen – Performance
Sikrer at felles produktutvikling gir effekt gjennom optimalisering og lokal tilpasning i tett samarbeid med redaksjon og forretning. -
Jim Refsnes – Technology Enablement
Leder den tekniske infrastrukturen som binder produktorganisasjonen sammen. -
Ludwig Krokstedt – Data Enablement
Ansvarlig for dataplattformen og innsiktsdrevet arbeid gjennom skalerbare dataløsninger for hele organisasjonen. -
Ebba Linde – Product Enablement
Leder målstyring, produktportefølje og strategiprosesser – med fokus på retning, prioritering og effekt. -
Thea Browne Gurholt – People Business Partner
Driver den strategiske HR-agendaen med fokus på kultur, lederskap og teamutvikling. - Sara Gustafsson – Finance Partner
Ansvarlig for økonomistyring, oppfølging og ressursallokering innen produktområdet.
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteKommunikasjonssjefSchibsted
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comBilder

Om Schibsted
Schibsted (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme. Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Schibsted har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre avhenger av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
Schibsted ser fremover etter krevende overgangsår: – Et nytt fundament17.6.2025 11:07:20 CEST | Pressemelding
Fjoråret ble preget av fallende printinntekter, et krevende annonsemarked og kostnader knyttet til etableringen av et nytt konsern. Samtidig markerte 2024 starten på et nytt kapittel for Schibsted, med nytt eierskap, tydeligere prioriteringer og grep for å rigge selskapet for fremtiden.
Julia Geitvik blir ny kommersiell direktør i VG11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Som ny kommersiell direktør får Julia Geitvik en sentral rolle i å sikre inntektene som skal bære VGs journalistikk i årene som kommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom