Lengst i nord på strøm
VADSØ: Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.

Bilen er den aller første renovasjonsbilen som kjøres på strøm i Nord-Norge. Masternes Gjenvinning håndterer næringsavfall over store deler av Finnmark, og har i tillegg innhentingen av husholdningsavfallet i Vadsø.
Selskapet har en flåte på 25 lastebiler, og den nye Scania 25 L-en er den første av fire elektriske lastebiler som skal fases inn i nær fremtid.
Ikke krav – enda
Da Masternes skrev avtalen med Vadsø kommune, var det krav om Euro 6 motor, og ikke nullutslippsbil. Samtidig varslet kommunen at et slikt krav ville komme ved neste kontraktsrunde.
Rutene som sjåfør Jan-Tore Ananiassen og kollega Stian D. Larsen kjører, er stort sett rundt 10 mil om dagen. Erfaringene etter noen ukers testing og innkjøring har vært at de har igjen rundt 40 prosent av batterikapasiteten når de er ferdige for dagen. I tillegg har de muligheten til å lade når de er inne til lunsj. Derfor er ikke rekkevidde noen utfordring.
Fantastisk å kjøre
- Jeg har vært en diesel- og bensinmann i alle år, men nå kjører jeg på strøm både på jobb og privat, sier Jan-Tore. Og han vil ikke bytte tilbake.

Han er veldig fornøyd med sin nye elektriske arbeidsplass. Den er med på å gjøre arbeidsdagen enda bedre.
- Denne lastebilen er helt fantastisk å kjøre og jobbe med. Det aller beste er stillheten, sier han. Med Scanias lave L-hytte er det bare ett trinn for å komme inn og ut av bilen. Store og brede dører med brede stigtrinn gjør det enkelt og sikkert å entre bilen.
Økonomisk
Finnmark har historisk hatt de laveste strømprisene i Norge. Dermed blir det noen hundrelapper i måneden i strømkostnader for å lade bilen på eget anlegg over natta. Besparelsen i forhold til å fortsatt kjøre dieselbil har de beregnet til ca. 200.000 kroner i året.

- Nå starter vi hver dag med “full tank” og behøver aldri innom bensinstasjonen for å fylle, sier Hans Henrik Kristiansen som er avdelingsleder for Masterens i Vadsø. De har en lader som gir 43 kW i effekt på anlegget, og det holder for å fullade bilen over natten.
Færre ruter
Med ny bil har også Masternes kunnet optimalisere rutene sine og kjøre færre turer rundt til de 2.400 abonnentene. Den nye bilen med påbygg fra Faun har tre kamre som gjør at de kan ta med restavfall, matavfall og enten papir eller plast på samme turen. Dette løses ved at papir og plast hentes på annenhver innsamling. Totalt vil den nye bilen redusere behovet for å kjøre fem til seks ruter i måneden.
Faste ruter
- Vi er godt i gang med å elektrifisere vår virksomhet. Vi venter på en elektrisk krokbil fra Scania som skal kjøre med modulhenger og 60 tonn inn til vårt anlegg i Tana Bru, sier Rune Larsen, daglig leder i Masternes Gjenvinning.

Det første de gjorde for å elektrifisere, var å fase ut alle administrasjonsbiler på bensin og diesel over til strøm. Det neste trinnet var å fjerne interne transporter i anlegget fra å bruke hjullastere til transportbånd. Det siste store utslippskuttet de har gjort, var da gravemaskinen som sorterer avfall, ble erstattet med en elektrisk drevet maskin med kabeltilkobling. Dermed ble halvparten av dieselforbruket på hovedanlegget fjernet.

Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Scania og VA365 gjør samarbeidet tettere24.9.2025 09:24:49 CEST | Pressemelding
HAMAR: VA365-konsernet og Norsk Scania har inngått en ny rammeavtale. VA365 satser tungt på utslippsfrie løsninger for sine kunder, og Scania vil være hovedleverandør av chassis i årene som kommer.
Scania tilbyr elektriske løsninger til industriformål19.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker sin elektriske portefølje med lanseringen av selskapet Scania Industrial Batteries, med hovedkontor i Sverige. Den nye organisasjonen er dedikert til terreng- og industrielle applikasjoner som gruvedrift, konstruksjon og materialhåndtering.
Nådde eget utslippsmål halvannet år før fristen16.9.2025 09:06:58 CEST | Pressemelding
OSLO: ASKO sitt eget klimamål er at all transport ut til ASKOs kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026. ASKO OSLO har allerede oppfylt målet, og alle deres lastebiler er nå helelektriske og utslippsfrie.
Lanserer nye drivlinjer for buss16.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania lanserer nye forbrennings- og plug-in-hybride drivlinjer for busser. Den nye drivlinjeplattform, basert på Super-lastebilmotoren, leveres i forbrennings- og plug-in hybridkonfigurasjoner for busser for å møte ulike behov og krav. Det gir betydelig redusert drivstofforbruk og tilgang til nullutslippssoner for langdistanseoperatører.
Elektriske Scania busser på vei til Norge19.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
ANBUD: Scania skal levere sine første helelektriske busser i Norge. De nye bussene skal settes i trafikken i Vestfold neste sommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom