Ny undersøkelse: 98 prosent av nordiske bedrifter bruker AI, men de fleste er fremdeles nybegynnere

Del

Til tross for at de fleste virksomhetene i Norden har begynt å ta i bruk AI, er det mange som ikke har kommet lenger enn å bruke ChatGPT og Copilot til enkle oppgaver.

Henrik Bibow, associate partner i PA Consulting.
Henrik Bibow, associate partner i PA Consulting.

– De fleste av oss har i løpet av de siste månedene erfart hvordan generativ AI kan bidra til å automatisere og effektivisere manuelle oppgaver. Men selv om AI-revolusjonen har effektivisert mange daglige oppgaver, har den foreløpig hatt liten innvirkning på virksomhetenes overordnede arbeidsprosesser og beslutninger, sier Henrik Bibow, associate partner i PA Consulting.

I PA Consultings nylig gjennomførte AI-undersøkelse på tvers av Norden oppgir 98 prosent av respondentene at de har tatt i bruk AI på arbeidsplassen. Likevel er det kun 15 prosent som sier at AI er fullt integrert i deres arbeidsprosesser og faktisk endrer måten virksomheten jobber på.

– Det betyr at bare en brøkdel av AI-potensialet er utnyttet. AI er med andre ord først og fremst et verktøy ansatte bruker for å løse ulike oppgaver – ikke en strategisk ressurs virksomhetene har integrert inn i organisasjonen og måten de jobber på, sier Bibow.

Fire AI-arketyper

I undersøkelsen svarte 1500 respondenter fra Norge, Sverige og Danmark på en rekke ulike spørsmål om hvordan AI brukes i deres virksomheter. Basert på respondentenes svar har PA Consulting identifisert fire ulike måter AI brukes på – fire «AI-arketyper».

  1. Generelle oppgaveassistenter – for eksempel ChatGPT og Microsoft Copilot.
  2. Kunnskapsagenter – AI-agenter som er trent på virksomhetens egne data.
  3. Beslutningsstøttesystemer – avanserte analyser som ikke kan utføres manuelt, og som gir de beste mulige løsningsforslagene.
  4. Autonome agenter – virtuelle eller fysiske roboter som automatisk utfører oppgaver uten menneskelig intervensjon, basert på gitte instrukser.

– 28 prosent av virksomhetene svarer at de foreløpig kun har nådd det første stadiet, hvor AI brukes som oppgaveassistenter og kunnskapsagenter. 30 prosent av de spurte har kommet til det andre stadiet, men det betyr like fullt at 58 prosent av bedriftene ikke har kommet lenger enn å implementere generelle kunnskapsagenter, forklarer Bibow.

27 prosent svarer at de har iverksatt beslutningsstøttesystemer, mens kun 15 prosent har kommet til det siste stadiet der maskinene automatisk utfører oppgaver uten menneskelig intervensjon.  

– Denne siste gruppen rapporterer en betydelig produktivitetsforbedring sammenlignet med resten. Hele 50 prosent av respondentene i denne gruppen oppgir at de har hatt en produktivitetsøkning på mer enn 15 prosent – sammenlignet med 25-30 prosent av respondentene i de øvrige gruppene, sier Bibow.

– Tenker helhetlig

Undersøkelsen viser også at virksomheter som har integrert AI på tvers av organisasjonen ikke bare bruker AI til å effektivisere de ansatte. De bruker det også til å få mer ut av sine investeringer.

– De mest fremoverlente tenker helhetlig. De har gått fra å forbedre enkeltfunksjoner til å optimalisere hele verdikjeder og satser på AI-kompetanse på tvers av organisasjonen. I tillegg investerer de betydelig i datastyring for å sikre kvalitet og tillit til dataene, sier Bibow.

Han har noen klare tanker om hvordan virksomheter kan få enda mer ut av AI fremover.

– Det fulle potensialet realiseres først når AI brukes til å endre måten virksomheter jobber på, og måten beslutninger tas. For å hente ut dette potensialet må virksomheter begynne å jobbe med AI som en integrert del av virksomhetens strategi, samt tenke nytt rundt hvordan arbeidet utføres og beslutninger tas.

****

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Tone Lill Wilsbeck, head of marketing Nordics, PA Consulting

Tonelill.wilsbeck@paconsulting.com

+ 47 959 40 339

Om PA Consulting:

PA Consulting er et verdensledende managementkonsulentselskap med fokus på innovasjon og transformasjon. I Norge arbeider vi innen strategisk rådgivning, analyse, digital transformasjon og forretningsutvikling mot både privat næringsliv og offentlig sektor. Globalt har PA Consulting over 4000 ansatte med kontorer i London, København, Stockholm, Utrecht, London og USA, i tillegg til det norske hovedkontoret på Skøyen i Oslo.

Følg pressemeldinger fra PA Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PA Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PA Consulting Group

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye