Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet

Del

Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.

Oslo S
Oslo S Foto: Jernbanedirektoratet

Undersøkelsen viser også at de som reiser med fjerntog er mer fornøyde med kvalitet og pris enn de som reiser med lokal- og regionaltog. 

Togselskapene får en samlet poengsum på 80 av 100 poeng fra de reisende, en økning på 2 poeng fra i fjor. Alle selskapene har mer fornøyde passasjerer i perioden april–mai i år, sammenliknet med samme periode i 2024.

– Dette er gledelige tall, som viser at arbeidet med å bedre punktligheten og kundetilfredsheten gir resultater. Togselskapene fortjener ros for innsatsen de gjør hver dag for passasjerene. Det er ekstra hyggelig at Vy, Go-Ahead og SJ får gode tilbakemeldinger fra de reisende, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Opplever at flere tog er i rute

En viktig grunn til økt tilfredshet, er at togene er mer punktlige enn i fjor, noe passasjerene har lagt merke til. Undersøkelsen viser en 6 prosents økning i opplevd punktlighet blant passasjerene, sammenliknet med samme periode i fjor.

– Vi vet at punktlighet er hovedprioriteten til de reisende. De må kunne stole på toget som transportmiddel til og fra jobb eller på fritidsreiser. Vi er ikke i mål, og skal fortsette det omfattende arbeidet i sektoren for å forbedre punktligheten, sier Sletta.

De reisende på Østlandet er merkbart mer fornøyde med informasjonen de får ved forsinkelser eller innstillinger. Generelt er passasjerene også fornøyde med renholdet og personalet om bord på togene. 

Fjerntogpassasjerene mest fornøyd med kvalitet og pris

Kundetilfredshetsundersøkelsen består av mange faste spørsmål, men det blir også stilt tilleggsspørsmål i enkelte perioder. I dette kvartalet ble kundene spurt om hvordan de opplever kvaliteten og prisen på togreisene.

Passasjerene som reiser med fjerntogstrekninger til Go-Ahead, SJ Nord og Vy Vest er mest fornøyde med kvaliteten på reisen. Denne gruppen mener også at billettpriser samsvarer best med deres forventinger til reiseopplevelsen.

– Fjerntogspassasjerene er nok mest fornøyde på grunn av reiseformål og fasiliteter. Fjerntogene har ofte litt høyere komfort og flere fasiliteter enn lokal- og regionaltogene. Disse passasjerene bruker ofte toget til ferie eller andre fritidsformål, og vi er glade for at de opplever å få verdi for pengene, avslutter jernbanedirektøren.

Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen: 

  • Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal. Undersøkelsen for 2. kvartal fant sted mellom april og mai. Totalt svarte 6733 reisende på undersøkelsen.
  • Undersøkelsen omfatter rutene til SJ Norge, Vygruppen og Go-Ahead. Flytogets strekninger inngår ikke i undersøkelsen. 

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye