Ny rapport: Hjelmpåbud kan spare samfunnet for milliarder

Del

Hodeskader etter sykkelulykker koster samfunnet milliarder hvert eneste år.  – Ulykkene får vi ikke bukt med over natten, å redusere omfanget av hodeskader er enklere, mener Trygg Trafikk.

Hvis flere bruker sykkelhjelm, kan samfunnet spare milliarder.
Hvis flere bruker sykkelhjelm, kan samfunnet spare milliarder. Foto: Morten Brakestad Rettigheter: Trygg Trafikk

Transportøkonomisk institutt (TØI) har, på oppdrag fra Trygg Trafikk, gjennomført en samfunnsøkonomisk analyse for å beregne hvor mye samfunnet kan spare på å innføre et hjelmpåbud. Analysen viser at et påbud om hjelm kan spare samfunnet for 2,2–8,1 milliarder kroner hvert år, avhengig av hvor mange som faktisk begynner å bruke hjelm.  
 
– Tall fra skadelegevakten viser at ulykkene øker. Vi må derfor gjøre mer for å redusere hodeskader når ulykker først skjer. Et hjelmpåbud er en god start. Samfunnet kan spare store summer, og ikke minst vil mange slippe alvorlige hodeskader dersom hjelmen er på, sier Tanja Loftsgarden, fagdirektør i Trygg Trafikk. 

Nedgang i sykling vil påvirke lønnsomheten 

Den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av et hjelmpåbud for syklister avhenger først og fremst av to forhold: hvor mange skader som faktisk unngås, og hvordan påbudet påvirker omfanget av sykling. Så lenge sykkelandelen ikke reduseres betydelig, viser analysen at et hjelmpåbud er lønnsomt for samfunnet. 

– Det er et nasjonalt mål at flere skal sykle, og med bedre tilrettelegging for sykkel blir vi stadig flere som velger å sykle i hverdagen. Folk flest er stort sett flinke til å følge regler og påbud når de først er innført, derfor vil antakelig ikke et hjelmpåbud føre til at færre sykler, sier Loftsgarden. 

Enda mer å tjene på hjelmpåbud for elsparkesyklister 

Rapporten tar ikke for seg ulykker med elsparkesykkel, men et hjelmpåbud for slike trafikanter vil trolig være enda mer lønnsomt. Elsparkesyklister har 5–7 ganger større risiko for å havne i ulykker enn syklister. Elsparkesykling gir dessuten liten gevinst for folkehelsen da transportformen erstatter en del gange. 

– Om lag en tredel av skadene i ulykker med elsparkesykkel er hodeskader, og her ser vi enda lavere hjelmbruk enn blant dem som sykler. I Danmark har de innførte hjelmpåbud for alle på elsparkesykkel, og det har hatt godt effekt på å få opp hjelmbruken. Nå må vi ta grep i Norge, avslutter Loftsgarden. 

Les hele rapporten her: Samfunnsøkonomisk analyse av hjelmpåbud.

Trenger du en ny sykkelhjelm? Her finner du vår hjelmtest.

Fakta om rapporten:  

Rapporten er utarbeidet av TØI på oppdrag fra Trygg Trafikk. 

Rapporten presenterer en samfunnsøkonomisk analyse av et sykkelhjelmpåbud i Norge.  

Nytte og kostnader er beregnet for en bruk av sykkelhjelm på 80 eller 100 prosent.  

Det er tatt utgangspunkt i at dagens bruk av sykkelhjelm i trafikken er 67 prosent (gjennomsnitt for 2022, 2023 og 2024). 

Det er tatt utgangspunkt i tidligere beregninger av hvilke virkninger sykkelhjelmbruk vil ha på antall skadde syklister (Elvik og Høye 2024). 

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye