Dette er planene for ny rv. 4 fra Oslo til Gjøvik
I to runder har Statens vegvesen bygd 27 kilometer ny og utbedret riksveg 4 fra Roa til Lygna. Nå skal Vegvesenet vurdere vegen videre for riksveg 4 mellom Gjøvik og Oslo.

Onsdag 2. juli klipper statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet snora for den siste delstrekningen på rv. 4 på Hadeland. På ett år og fire måneder har Statens vegvesen og Anlegg øst bygd og utbedret fem kilometer riksveg 4 over Lygna.
Det er også bygd halvannen kilometer ny lokalveg,1,6 kilometer gang- og sykkelveg, nytt kryss ved Lygna og bru for fotgjengere, syklister og skiløpere over riksvegen. Jobben har Anlegg Øst Entreprenør AS gjort til avtalt tid og avtalt pris.
- Det er vi veldig godt fornøyd med, sier prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland.
Videre skal Vegvesenet rehabilitere Røstetunnel frem mot 2030. Samtidig gir Karlsen stafettpinnen for rv. 4 videre til Nils Brandt. Han er prosjektleder for planprosjekter i Akershus og Buskerud. Nå skal han lede arbeidet med å planlegge fellesstrekningen på rv. 4/ E16, fra Roa og ned til Gardermo-krysset på Grua.
Mot Gardermoen og Oslo
Prosjektet er inne på listen over prioriterte vegprosjektet som Vegvesenet la fram 19. mai. Planen er å bygge et nytt løp i Røstetunnelen etter 2031, slik at motorvegen med fire felter fra Jaren til Roa fortsetter videre sørover fire kilometer til Grua. Ambisjonen er at Lunner kommune får reguleringsplanen til vedtak om dette i 2028.
- Det er stor trafikk på to-felts vegen mellom Roa og Grua. Det har vært noen alvorlige trafikkulykker på strekningen, samtidig kan køene kan være lange særlig på utfartsdager, sier Brandt.
Krevende i sør
Vegvesenet skal også vurdere hva som er den beste løsningen for riksveg 4 nord og sør for den den nye vegen på Hadeland.
Gjennom Nittedal har det vært store framkommelighetsproblemer i flere tiår. Samtidig har det vært krevende å finne en løsning på trafikkproblemene på riksvei 4 innenfor Oslos grenser.
Næringstransporten på riksveg 4 har tidvis store problemer med å få fram varene til Oslo Havn og Terminalen på Alnabru. Samtidig ønsker Oslo kommune å redusere trafikkmengdene på Trondheimsveien gjennom Groruddalen.
Mulighetsstudie for rv. 4
Det er gjennomført flere utredninger for riksveg 4. Vegvesenet skal nå se på flere løsninger for trafikkavviklingen i en mulighetsstudie for riksveg 4 helt fra Sinsen til Gjøvik.
-Målet er å konkretisere og anbefale et realistisk konsept som tar hensyn til nullvekstmål, ønsket byutvikling i Oslo og løser framkommelighetsutfordringene gjennom Nittedal og videre sørover på riksvei 4, sier Ole Seegaard.
Han leder arbeidet med å finne de overordna løsningene for rv. 4. Vegvesenet vil også samarbeide med berørte kommuner og fylkeskommuner langs rv. 4.
- Vi må være forberedt på å håndtere krevende målkonflikter og sprikende interesser, sier Seegaard.
Parkerer ny veg langs Gjøvikbanen
Mot nord har Vegvesenet parkert forslaget om å bygge ny veg langs Gjøvikbanen gjennom skogen vest for Einavatnet.
-Det blir feil å bygge ny veg langs jernbanen, og i hvert fall nå når vegen over Lygna er utbedret, sier Seegaard.
Han legger også vekt på at nesten halvparten av riksvegtrafikken langs Einavatnet er lokal og ikke gjennomfartstrafikk.
Den beste løsningen for framtiden er å utbedre vegen der vi kan, og kun bygge nytt på kortere strekninger der vi må, sier Seegaard.
Arbeidet med mulighetsstudien vil starte i løpet av høsten og fullføres i løpet av 2026. Det er en ambisjon om at beslutning med hensyn til videre planlegging skal kunne tas i løpet av 2026 på grunnlag av utredningen.
Kontakter
Nils BrandtProsjektlederStatens vegvesen
Prosjektleder E134 Dagslett-E18
Ole Seegaard
Tel:95981601ole.seegaard@vegvesen.noPål-Steinar KarlsenProsjektleder, Statens vegvesenStatens vegvegvesen Utbygging
Tel:974 38 422paal-steinar.karlsen@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Åpnet høyfjellsveg ved havet11.12.2025 13:17:56 CET | Pressemelding
Ny rv. 94 har kopiert vintertiltak fra E16 over Filefjell. Gir mindre stengt veg og mer forutsigbar fremkommelighet til og fra Hammerfest.
Nå blir det mindre trøbbel for Per Einar på E1611.12.2025 09:14:53 CET | Pressemelding
I flere ti år har trafikken ofte stått i stampe mellom midtrekkverk i betong opp mot Sollihøgda på E16. Nå er det lys i Sollihøgdtunnelen. Den nye motorvegen åpner neste tirsdag.
Ny ladestasjon på Gol gjør arbeidsdagen enklere for tungbilsjåfører som kjører elektrisk11.12.2025 07:49:42 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har sammen med Fastcharge AS åpnet en ny høyeffekts ladestasjon for tungbiler og busser på Gol døgnhvileplass på riksveg 7.
Åpnet siste del av E6 Helgeland10.12.2025 16:04:23 CET | Pressemelding
E6 Svenningelv-Lien halverer kjøretiden forbi Trofors. Den største og eldste flaskehalsen på E6 Helgeland er borte.
Transportnæringa begeistra for fri køyrehøgde i E16-tunnel10.12.2025 08:21:35 CET | Pressemelding
– Det er vorte veldig bra med fri køyrehøgde i E16 Knoltatunnelen. Me er begeistra for jobben som er gjort.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom