Amedia

400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser

Del

Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.

Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia, er ansvarlig for prosjektet som gir unge gratis tilgang til Amedias aviser.
Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia, er ansvarlig for prosjektet som gir unge gratis tilgang til Amedias aviser. Ihne Pedersen/ Amedia

I dag lanserer Amedia den nye tilgangsløsningen som gir alle mellom 15 og 20 år gratis digital tilgang til konsernets aviser og partneraviser. Dette omfatter både lokale og nasjonale nyheter, levert av nesten 1400 journalister over hele landet.

– Nå gir vi unge i hele Norge enkel tilgang til alle våre aviser, med faktasjekket og engasjerende innhold som de kan stole på – nå, når det gjelder som mest: i valgkampen, og i en urolig tid for demokratiet i verden, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia og prosjekteier for initiativet.

Demokratiet starter der du bor 

Kampen om unges tid og tillit har blitt global og mye tøffere, også lokalt. 

– Unge henter i økende grad sin informasjon fra kyniske plattformer, hvor aggressiv feilinformasjon, konspirasjonsteorier og propaganda ofte dominerer – i sterk kontrast til våre redaktørstyrte aviser som er til stede for å dekke, avdekke, faktasjekke og forklare det viktigste som skjer der folk bor og der demokratiet starter, sier Ingul.

Amedias aviser og partneraviser gir nå alle unge gratis digital avistilgang fra dagen de fyller 15 til dagen de fyller 21 år.

– Nå kan unge enkelt følge med på det som skjer i nærmiljøet, eller på Norgesferie, og lettere engasjere seg i demokratiet. Det viktigste er at unge faktisk tar i bruk tilbudet, slik at de etablerer gode medievaner og får en sunnere mediediett. Vi ønsker at det skal bli like naturlig å bruke avisen før og etter skolen som i skoletiden, sier Ingul.

Trygg tilgang i minst ett år 

Unge får nå tilgang til Amedias aviser gjennom en sikker innlogging med aID og aldersverifisering via BankID.

– Vårt utviklingsmiljø har gjort en formidabel jobb med å videreutvikle vår innloggingsløsning aID, med sikker aldersverifisering, slik at unge får en trygg og enkel tilgang til våre aviser – tilpasset en digital hverdag, sier Ingul.

Initiativet er muliggjort gjennom støtte fra Amediastiftelsen, i tillegg til Amedias egen innsats.

– Dette er en videreføring av vårt samfunnsoppdrag. I 30 år har vi bidratt til elevers samfunnsforståelse gjennom nasjonal avisuke, og i 2023 ga vi skoleelever gratis tilgang under kommunevalget. Nå utvides tilbudet til alle mellom 15 og 20 år, og gjelder i minst ett år. Dette hadde ikke vært mulig uten bidrag fra vår eierstiftelse, sier Ingul.

Gode resultater fra testperioden

Tilgangsløsningen har vært testet i Fredriksstad Blad og RA Stavanger før den nå rulles ut nasjonalt til alle Amedias aviser og partneraviser.

– Testlanseringen har gitt svært lovende resultater, selv om vi fortsatt er tidlig i prosessen. Det har vært viktig for oss å kvalitetssikre produktet, slik at tilbudet oppleves relevant og brukervennlig for unge. Erfaringene fra testavisene har gitt oss verdifull innsikt, sier Ingul.

– Testen i Fredriksstad Blad har gått over all forventning.  Etter ti dager har over 600 unge registrert seg for å få tilgang til nettavisen, det tilsvarer 25 skoleklasser. Det forteller meg at unge ønsker å følge med på det som skjer lokalt, sier René Svendsen, ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad.

Tilgangsløsningen er et ettårig pilotprosjekt, men målet er å gjøre ordningen permanent. 

Kontakter

Om Amedia

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye