If

Nordmenn holder tett på jobben om at de strever

Del

Fire av ti nordmenn sier at psykiske helseutfordringer har påvirket arbeidsevnen. Få snakker med lederen sin om det. Det viser resultater i Nordisk Helserapport 2025 fra forsikringsselskapet If.

Bare 14 prosent søker støtte hos lederen sin på jobb når de strever psykisk, viser nye tall i Nordisk Helserapport fra If. (Foto: Pexels/CC)
Bare 14 prosent søker støtte hos lederen sin på jobb når de strever psykisk, viser nye tall i Nordisk Helserapport fra If. (Foto: Pexels/CC)

Nesten halvparten (47 prosent) henvender seg til en lege, psykolog eller annen behandler ved psykiske helseutfordringer. Likevel er det bare 14 prosent som oppgir at de søker støtte hos lederen sin på jobb når de strever.

7 prosent vender seg til en kollega. 20 prosent søker ikke hjelp i det hele tatt.

– Arbeidsgivere har et ansvar for forebygging av helseproblemer, og for oppfølging av sykmeldte, sier arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien i forsikringsselskapet If.

– Ledere har en mulighet til å utgjøre en stor forskjell for ansatte som strever psykisk. Nøkkelen ligger ofte i et godt samarbeid og en god dialog mellom leder og ansatt, sier psykologen.

1031 personer over hele Norge er intervjuet til  Nordisk Helserapport 2025 fra If. Det er analyseselskapet Verian som har gjennomført 4232 intervjuer i de nordiske landene på oppdrag fra If. Her i Norge er Verian tidligere kjent som Kantar og Norsk Gallup.

Må gjøre det trygt

20 prosent opplevde å få tilstrekkelig støtte fra arbeidsgiver sist de hadde psykiske helseutfordringer, mens 37 prosent skulle ønske de fikk mer støtte enn de gjorde.

– Det hører med til historien at ikke alle i undersøkelsen ønsker støtte fra arbeidsgiver, understreker Thomas Tobro Wøien.

Han peker på at mange arbeidsgivere er opptatt av psykisk helse, og at mange er gode på å følge opp ansatte som strever.

– Samtidig er det fortsatt ledere som synes det kan være vanskeligere å forstå psykiske lidelser enn fysisk sykdom, og som kjenner seg usikre på hvordan det er best å gå frem overfor en ansatt som strever psykisk. Det er viktig at ledere gjør det trygt å si ifra. Her kan de legge et godt grunnlag ved å bruke enhver anledning til å si tydelig fra til de ansatte at «er det noe som er vanskelig, så kom til meg, så vil jeg gjøre det jeg kan for å støtte og tilrettelegge for deg», sier psykologen.

Vis at du bryr deg

Flere enn ledere kan være en god støtte på jobben:

– Støtte fra kollegaer også viktig. Det er godt kjent at vi tåler stress bedre dersom vi opplever å ha god støtte fra leder eller kollegaer. Gode kollegaer kan også bety mye når man strever psykisk, sier han.

– Har du en kollega du mistenker at strever, er det fint å vise at du bryr deg. Du trenger ikke ha en løsning på alle problemer for å være en støtte – bare det å være en god lytter kan ha stor verdi. Å tilby praktisk hjelp og støtte i arbeidshverdagen, og bidra til å inkludere kollegaen din i det sosiale fellesskapet på jobb kan være andre eksempler på gode måter å støtte på, sier han.

Vanskelig retur

– Vi vet at ved vanlige psykiske plager som mild til moderat angst og depresjon, eller stressrelaterte plager, så er ikke en full sykmelding over lengre tid anbefalt fra et medisinskfaglig ståsted. Tvert imot kan det å bevare noe tilknytning til arbeidsplassen, for eksempel via gradert sykmelding med tilrettelegging, være viktig og bidra til raskere bedring, sier Kristina Ström Olsson, nordisk helsestrateg i If.

– Jo lenger man er borte fra jobb, jo flere nye barrierer for å vende tilbake kommer til. Etter hvert vil typisk flere av disse barrierene være knyttet til noe annet enn det en opprinnelig ble sykmeldt for, som for eksempel å møte kollegaer og ledelse igjen. At man er usikker på hva man skal si om sin egen situasjon. At man er usikker på å mestre arbeidsoppgaver, sier Olsson.

Les mer i Nordisk Helserapport 2025 fra If.

Sju tips til ledere for å møte medarbeidere som strever

  1. Vær et medmenneske, ikke en behandler. Når du skal ta initiativ til en samtale med en ansatt som strever, ha som utgangspunkt at dere skal ha en god samtale. Profesjonell hjelp må den ansatte få fra andre. Det er ikke din oppgave.
  2. Skap trygge rammer for samtalen. Fortell hvorfor du ønsker en samtale på forhånd, og gjennomfør den på en tid og et sted der dere kan være i fred og ro.
  3. Lytt før du gir råd. Du trenger ikke å ha alle svarene med en gang. Det viktigste er først å få en oversikt over utfordringer og muligheter, og invitere til åpenhet. Vær en god lytter.
  4. Hold fokus på det som er relevant for jobben. Hvis problemene er knyttet til privatlivet, er det nok å si at du forstår at det kan være en belastning.
  5. Vær tydelig på at medarbeideren er ønsket. Vær tydelig på at du gjerne vil ha medarbeideren i arbeid, og at du vil gjøre det du kan for å bistå. Vær gjerne raus med tilrettelegging i starten, så medarbeider opplever seg sett og forstått – og får tillit til deg som leder.
  6. Planlegg tilrettelegging sammen. Spør medarbeideren hvilke arbeidsoppgaver som er overkommelige, og hvilke det er motiverende å beholde. Hvis dere planlegger tilrettelegging sammen, sikrer du at medarbeider er involvert og mest mulig motivert.
  7. Gjør så godt du kan. Mange ledere er bekymret for om de tar godt nok vare på medarbeidere som sliter. Om du gjør så godt du kan, er det sannsynligvis godt nok. Vær åpen, og still gjerne spørsmål som «Hva skal til for at jeg skal være den beste lederen for deg fremover?».

Kilde: Arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien i forsikringsselskapet If

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bare 14 prosent søker støtte hos lederen sin på jobb når de strever psykisk, viser nye tall i Nordisk Helserapport fra If. (Foto: Pexels/CC)
Bare 14 prosent søker støtte hos lederen sin på jobb når de strever psykisk, viser nye tall i Nordisk Helserapport fra If. (Foto: Pexels/CC)
Last ned bilde
Ifs arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien er bekymret for konsekvensene av at folk med psykiske helseplager ikke tør å snakke om det. (Foto: If)
Ifs arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien er bekymret for konsekvensene av at folk med psykiske helseplager ikke tør å snakke om det. (Foto: If)
Last ned bilde
Kristina Ström Olsson er nordisk helsestrateg i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Kristina Ström Olsson er nordisk helsestrateg i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Last ned bilde

Om If

If er det største forsikringsselskapet i Norden, med over 4,5 millioner kunder, både privatpersoner og bedrifter. Vi forsikrer hver femte bolig og bil i Norden, og tilbyr personforsikring for privatpersoner og bedrifter. 

Vi har 10 000 ansatte, spredt over flere forretningsområder og land, som sammen sørger for at våre privat- og bedriftskunder får riktig hjelp. Takket være vår størrelse og bredde kan vi være nær kundene våre og tilby trygg forsikring. Vårt løfte til kundene våre er kjernen i vår identitet – If hjelper mye. 

If er heleid av finske Sampo, som er notert på Nasdaq-børsen i Helsingfors, Stockholm og København. I 2025 ble Topdanmark en del av If. If har hovedkontor i Sverige, og opererer også i Baltikum. 

Følg pressemeldinger fra If

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra If

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye