Opplysningskontoret for frukt og grønt

Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen

Del

For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».

NM i frukt og grønt dagligvare; nå premieres bransjens beste på økologisk frukt og grønt.
NM i frukt og grønt dagligvare; nå premieres bransjens beste på økologisk frukt og grønt. Opplysningskontoret for frukt og grønt

Prisene skal hedre dem som går foran og viser at det er mulig å lykkes med økologisk frukt og grønt. Bak initiativet står Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med Landbrukets Økoløft.

Vi ser at økologisk produksjon fortsatt utgjør en liten andel av norsk grøntproduksjon. Ved å løfte frem de som lykkes med å tilby og eksponere et godt økologisk utvalg, håper vi å inspirere dagligvareaktørene til å satse, sier Iselin Bogstrand Sagen, prosjektleder for NM i frukt og grønt dagligvare i OFG.

Beste økologiske butikk og kjede

Prisene deles ut under OFGs fagdag i Oslo 23. oktober. Vinneren av «Beste butikk på økologisk frukt og grønt»  kåres etter grundige vurderinger av blant annet synlighet og merking av økologiske varer, bredde og kvalitet i sortimentet. For “Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt”  vurderes kjedenes volumandel NYT NORGE- merket økologisk frukt- og grønt av kjedens økologiske frukt- og grøntsalg. 

For å nå målet om økt økologisk produksjon, er det avgjørende at handelen bidrar. Disse prisene er et viktig steg i riktig retning. De sender et tydelig signal om at innsats for synlighet og tilgjengelighet for økologiske varer blir verdsatt, sier Elin Rømo Grande, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.

Et bidrag for å nå nasjonale mål

Prisene støtter opp om regjeringens strategi for økologisk jordbruk, hvor målet er at 10 prosent av jordbruksarealet skal være økologisk innen 2032. I dag ligger andelen på 4,6 prosent, og kun 1,7 prosent av norsk grøntproduksjon er økologisk. Derfor er dagligvarebransjens rolle avgjørende for å nå målene.

Økt etterspørsel er avgjørende for at bønder skal tørre å satse. Økologiske bønder har en viktig spydspissfunksjon – de tar miljøansvar og utvikler løsninger hele landbruket kan dra nytte av, sier Elin Rømo Grande, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.

Disse tre butikkene kjemper om å bli historiens første norgesmester

De tre dagligvareaktørene som hadde butikker med høyest økologisk frukt- og grøntandel fikk velge en butikk blant sine topp 5 butikker. Aktørene som kunne melde inn butikk var Norgesgruppen, Coop og Rema 1000. Her er de nominerte butikkene: 

  • Mega Meglergården

  • Rema 1000 Vindern

  • Meny Tangen

Les mer om kåringene her.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye