Norge og Danmark med solid hopp i nybilsalget i mai
Mens Norge og Danmark opplevde en sterk økning i nybilsalget i mai sammenlignet med samme måned i fjor, var økningen i Sverige langt mer beskjeden. I Finland falt salget av nye personbiler. Og selv om vi har mye til felles i Norden, er Topp 10 listen over hvilke biler vi velger, ganske så ulik.

I Norge selges det nå nesten bare elektriske personbiler. I mai var andelen nesten 94 prosent, og alle de ti mest solgte modellene var helelektriske. På Topp 10 i de andre nordiske landene, og i nybilsalget totalt, er det fortsatt mange nye hybrider og rene bensin- og dieselbiler som registreres og utleveres.
Dansk elbilsalg øker kraftig
Nybilsalget i Danmark preges nå for alvor av at det er elbiler som gjelder. I mai 2021, for bare fire år siden, hadde danskene det klart laveste elbilsalget i Norden, med en andel på snaue sju prosent. I mai i år var elbilandelen hele 61 prosent – så der går utviklingen raskt nå. Også svenskene og finnene kommer etter, med elbilandeler på henholdsvis drøye 37 og 33 prosent.
Nybilsalget i Norge økte med 39 prosent i mai sammenlignet med samme måned i fjor, mens økningen i Danmark var på drøyt 23 prosent. Svensk nybilsalg gikk opp to prosent, mens finsk nybilsalg i mai sank med nesten 12 prosent.
Kampanjer trekker opp norsk nybilsalg
Bilforhandlernes mange kampanjer i Norge, som lokker med lav eller null rente, ser ut til å ha trukket mange kjøpelystne til bilbutikkene i mai.
- Farten i nybilsalget speiler gjerne folks økonomiske situasjon. Men det vi ser nå er at mange bilforhandlere har gjort jobben til Norges Bank og satt ned renten både én og flere ganger. Og det har gjort flere i stand til å realisere ønsket om å kjøpe ny bil. Når vi ser på farten i nybilsalget i mai, er det helt klart at mye av salget er kampanjedrevet, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Det kan også bidra til noe som er viktig for oss alle, for Norge trenger en kraftig fornyelse av bilparken, som for tiden har en gjennomsnittsalder på rundt 11,5 år. Nye biler, som nå i all hovedsak er elektriske, er tryggere, bedre og bidrar sterkt til mindre utslipp fra veitrafikken, sier han. Og, legger han til, når rentekuttet fra Norges Bank endelig kommer, kanskje tidlig til høsten, vil det sannsynligvis gi bilsalget enda mer fart.
«Tesla-skam» er over
Mange har snakket om en «Tesla-skam» i Norge, men den ser ut til å være historie. I mai stod Tesla for nesten en femtedel av nybilsalget, i god konkurranse med Volkswagen og Toyota. Tesla-salget i Norge i mai og for året så langt, skiller Norge fra resten av Europa hvor salget av dette bilmerket har hatt en merkbar nedgang. Samtidig gjør mange kinesiske bilmerker det godt i Norge.
- Det som ser ut til å gjelde nå, er følgende: Synes du bilen er fin, prisen god og du får det du ønsker deg av plass, utstyr og rekkevidde, ja så er det nettopp slike ting som styrer valget. Lojalitet til merke og modell er ikke lenger så viktig som det en gang var. Ei heller hvor bilen kommer fra, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Danskene er sultne på ny mobilitet
- Vi gleder oss over at mai ga en flott økning i nybilsalget i Danmark. Det viser at danskene er sultne på ny mobilitet, ikke minst grønn mobilitet. Samtidig er vi bekymret for utviklingen i nærmeste fremtid, for bilforhandlere opplever at kundene har begynt å holde igjen. Det skyldes i stor grad usikkerhet om hva som vil skje med bilavgiftene ved årsskiftet, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark. Han mener at så fort det blir snakk om avgiftsendringer, så har det stor effekt og skaper raskt tvil hos forbrukerne.
- Det er behov for klarhet. Avgiftssystemet har blitt diskutert mange ganger, nå handler det om at politikerne må ta en beslutning. Ellers risikerer vi at en god utvikling i bilsalget og grønn omstilling bremses unødvendig, sier Rørvig.
Ved utgangen av mai lå nybilsalget i Danmark 5,6 prosent foran årets fem første måneder i fjor.
Positiv trend i Sverige
Også i Sverige har nybilsalget økt i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i 2024.
- Den positive trenden i det svenske nybilsalget av personbiler fortsetter. Mai inkludert, har antall førstegangsregistrerte nye personbiler økt med 5,7 prosent hittil i år, og elbilandelen utgjør 35 prosent, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
- Sannsynligheten for en rentesenkning i juni, og ytterligere en før årets slutt, har økt markant nå som inflasjonen i Sverige er under kontroll. Det burde også stimulere personbilmarkedet, sier han.
Finsk optimisme tross nedgang
- Nybilsalget i Finland var dempet i mai. Vårens eufori ble erstattet av realisme, og salget fortsatte med en nedgang på døyt 10 prosent. Likevel er det tegn til en økonomisk endring, og forventningene til resten av året er høye, sier adm. direktør Teemu Rennola i Value Clinic.



Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
To nye elbilrekorder i september1.10.2025 10:43:23 CEST | Pressemelding
September ga to nye elbilrekorder i Norge. 98,3 prosent av alle nye personbiler i september var elbiler – den høyeste andelen noensinne registrert i en enkeltmåned. Og etter årets første ni måneder er elbilandelen av nybilsalget på hele 95 prosent. Også det er ny rekord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom