Skal utbedre to steder langs riksveg 52
To steder langs riksveg 52 gjennom Hemsedal skal nå utbedres. Utbedringene vil gi bedre fremkommelighet, ikke minst for tungtransport vinterstid.

Riksveg 52 via Hemsedalsfjellet er den fjellovergangen mellom øst og vest som har størst andel tungtransport. Nesten 30 prosent av alle som kjører strekningen er tyngre kjøretøy.
De to punktene Statens vegvesen nå skal lyse ut kontrakter for, er to av de mest krevende punktene lags riksvegen. Begge punktene ligger mellom selve Hemsedalsfjellet og bygda Tuv.
Ny bru og bedrer svinger
Ved Storskar bru er det i dag to krappe svinger. Dagens bru har en for svak bæreevne, og skal erstattes av en ny bru nedstrøms for dagens bru. Her er det tidligere hentet ut steinmasser i fjellskjæringen, og arbeidet som nå skal gjøres bygger videre på de inngrepene Statens vegvesen har gjort tidligere.
- Etter at nye Skjøiten bru åpnet i 2022, så er Storeskar bru det svakeste punktet på riksveg 52 slik vi vurderer det. Mange tungbilsjåfører har gitt tilbakemeldinger at disse to stedene er krevende å kjøre. Vi er glade for at vi nå kan komme i gang med dette prosjektet, inkludert strekningen fra Tuv til Venås, sier prosjektleder i Statens vegvesen Pål-Steinar Karlsen.
Slakere bakke
Det andre stedet som skal utbedres er Tuv-Venås, rett vest for Tuv sentrum. Her er dagens stigning og svinger utfordrende for framkommelighet. Spesielt for tyngre kjøretøy. Stigningen har ført til at tyngre kjøretøy kjører seg fast vintertid, som igjen skaper køer og trafikkfarlige situasjoner.
Dagens stigning er opp mot 9,1 prosent, mens ny stigning blir redusert til 5,4 prosent på det meste.
Fjerner avkjørsler
Mellom Tuv og Venås skal også sju avkjørsler fra ni eiendommer ut i riksvegen bli erstattet med én felles utkjørsel. Det vil bedre trafikksikkerheten. Vegen får vegstandard klasse H1, og vegbredden utvides fra cirka seks meter til ni meters bredde.
Det finnes per i dag ingen tilbud for myke trafikanter på strekningen. Derfor skal Statens vegvesen bygge parallell gang- og sykkelveg separat fra vegen. Dette blir tryggere for de gående og syklende, og mer oversiktlige for alle sjåfører.
Ny kjettingplass
I tillegg skal dagens kjettingplass erstattes med ny plass litt nærmere Tuv sentrum. Dagens kjettingplass er underdimensjonert. Ny plass blir 6 meter bred, med fysisk skille mellom kjettingplassen og kjørebanen. Dagens plass er 60 meter lang, mens ny kjettingplass blir 80 meter lang. Plassen vil være belyst, og ha eget inn- og utkjøringsareal. Ny kjettingplass er forventa å ha mer kapasitet enn dagens løsning, og være mer trafikksikker.
Særlig viktig om vinteren
- Riksveg 52 over Hemsedalsfjellet er den fjellovergangen i Norge som har den største delen tungtransport, med over 500 tunge kjøretøy som kjører over fjellet hver dag. Derfor er det bra at Vegvesenet skal utbedre to av de mest krevende punktene langs vegen – noe som blir særlig viktig om vinteren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Byggestart til våren
Statens vegvesen planlegger å lyse ut kontrakt over sommeren, og håper å tildele kontrakten vinteren eller våren 2026. Byggestart blir trolig våren 2026, mens selve byggetiden er anslått å være på rundt 1,5 til 2 år.

Nøkkelord
Kontakter
Pål-Steinar KarlsenProsjektleder, Statens vegvesenStatens vegvegvesen Utbygging
Tel:974 38 422paal-steinar.karlsen@vegvesen.noGeir HolenKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen
Tel:95968286geir.holen@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mye nedbør på Nordvestlandet og i midt- Norge - veier kan bli stengt på kort varsel10.10.2025 18:51:00 CEST | Pressemelding
Det er meldt mye nedbør på Nord-Vestlandet, i Møre og Romsdal og over Dovre, fra fredag kveld til lørdag kveld. På grunn av mye vann i terrenget etter «Amy» og mer nedbør, kan det bli flom- og jordskred som stenger veier på kort varsel.
Lokker med gratis strøm i nord10.10.2025 13:05:50 CEST | Pressemelding
Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.
Kontrakt signert for tunnel og skredsikring på rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane - byggestart nærmer seg10.10.2025 09:35:07 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har i dag signert kontrakt med arbeidsfellesskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS om bygging av tunnel og skredsikring på riksveg 13 i Suldal. Prosjektet skal lede trafikken forbi de mest skredutsatte områdene ved Rødsliane, og vil gi tryggere og mer forutsigbare kjøreforhold på en viktig transportåre gjennom Ryfylke.
– Gjorde fleire utbetringar på tunnel når vi likevel var inne og gjorde vedlikehald9.10.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben med Vågstunnelen viser kor mykje vi kan gjera i ein tunnel når vi likevel er inne, med god planlegging og godt samarbeid med ein dyktig og framoverlent entreprenør.
Vegvesenet og fylkeskommunen går sammen om driftskontrakt for Telemark vest9.10.2025 10:57:39 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune går sammen og lyser nå ut en ny felles driftskontrakt for riks- og fylkesvegene i Telemark vest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom