Justering av tunnelarmer i Fløyfjelltunnelen kan forkorte byggetiden
Statens vegvesen har utarbeidet et optimalisert forslag til justerte av- og påkjøringsramper fra Fløyfjelltunnelen i Sandviken. Det kan gi kortere byggetid.

Forlengelsen av Fløyfjelltunnelen til Eidsvåg er en forutsetning for å kunne realisere ny bybane og sykkelstamveg mellom sentrum og Åsane. Bybanen skal benytte den eksisterende traséen til E39 fra Sandviken sykehus til Eidsvåg. I 2023 ble det avklart at forlenging og oppgradering av dagens E39-tunneler skal skje ved å bygge ett nytt løp, samt utvide og oppgradere ett av tunnelløpene.
Redusert byggetid
Eksisterende planer for Fløyfjelltunnelen gir flere år med omfattende omkjøring for lokaltrafikken i Sandviken. Det skyldes at tunnelene må bygges kun fra Eidsvåg, og at nye tunnelramper i Sandviken først kan bygges etter at den forlengede Fløyfjelltunnelen er åpnet for trafikk.
– Det siste året har Statens vegvesen sett på muligheter for å optimalisere prosjektet og redusere byggetiden, sier Jonas Dalland, prosjektleder i Statens vegvesen.
Kan kutte byggetid
Statens vegvesen foreslår å bygge nye rampetunneler til/fra Sandviken uavhengig av dagens Fløyfjelltunnel. Disse tunnelene vil komme ut ved Glass Knag og blir koblet på den nye rundkjøringen som allerede er planlagt her.
– Nye tunnelramper gjør det mulig å arbeide med ny Fløyfjelltunnel fra et ekstra punkt i tillegg til Eidsvåg, og det gjør det mulig å ferdigstille tunnelrampene til Sandviken tidligere, sier Dalland.
Byggetiden og omfanget av lange omkjøringer for trafikantene til og fra Sandviken kan reduseres med denne løsningen. Anslått byggetid med den opprinnelige løsningen er rundt tolv år, med nye ramper vil dette kunne reduseres med flere år.
Anleggstunnel til Saltimporttomten utgår
Statens vegvesen har vært tydelige at den tidligere planlagte anleggstunnelen og utskiping av masser fra Saltimporttomten ikke skal benyttes. Det er blant annet begrunnet med støy og helsemessig belastning for naboene, samt at det ville gitt økt risiko og kostnad til prosjektet.
Videre fremdrift
Oppstart av reguleringsplanarbeid for justerte tunneler til/fra Sandviken vil bli varslet etter politisk behandling i Bergen kommune.
Målsetningen er å ha en vedtatt plan i løpet av første halvår 2026. Parallelt med dette ses det på muligheter for å ytterligere optimalisere prosjektet innenfor rammene av reguleringsplanen. Etter at planen er vedtatt av kommunen, skal det gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av prosjektet (KS2).
Før bygging kan starte må finansieringen avklares, og Statens vegvesen må gjennomføre grunnerverv og utarbeide konkurransegrunnlag. Disse prosessene tar tid. I tillegg kommer selve anskaffelsesprosessen for å få på plass entreprenør. Dersom prosjektet får nødvendige avklaringer og finansiering fortløpende, kan byggingen tidligst starte i 2028/29.
Nødvendig vedlikeholdsarbeid
Uavhengig av fremdrift for forlenget Fløyfjelltunnel er det også nødvendig å gjennomføre omfattende vedlikehold av eksisterende tunnel i tiden fremover. Dette inkluderer utskifting av eksisterende sjaktventilatorer som har passert forventet levealder, i tillegg til andre tiltak, slik at tunnelen kan fungere i tiden frem til forlenget og oppgradert tunnel kan åpnes for trafikk. Dette er tiltak som utføres av Divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Nøkkelord
Kontakter
Jonas DallandProsjektlederStatens vegvesen, Utbygging
Tel:47 62 32 72jonas.dalland@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Styrtregn og skredfare kan føre til at veger kan bli stengt på kort varsel24.7.2025 14:34:36 CEST | Pressemelding
Styrtregn kan føre til oversvømmelse og fare for skred og steinsprang flere steder i indre deler av Sør-Norge, og Statens vegvesen oppfordrer alle som skal ut på vegen til å følge med på vær- og vegmeldinger.
E136 i Romsdalen kan bli stengt på kort varsel24.7.2025 12:10:05 CEST | Pressemelding
Styrtregn med påfølgende skredfare kan føre til at E136 ved Verma i Rauma kommune kan bli stengt på kort varsel.
Siste del av sikringsarbeidet i Strindheimtunnelen starter i august23.7.2025 11:32:16 CEST | Pressemelding
I begynnelsen av august starter arbeidet med å gjøre ferdig siste del av bergsikringen i Strindheimtunnelen på riksveg 706 i Trondheim.
Fortsatt arbeid på E6 Moelvtunnelen22.7.2025 13:05:12 CEST | Pressemelding
Arbeidet på Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket, og trafikken gjennom tunnelen vil gå med ledebilkjøring de neste nettene mens arbeidet gjøres ferdig.
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom