Politikerne sponser Metas angrep på demokratiet
Politiker slår alarm om hvordan sosiale medier truer demokratiet. Samtidig velger stadig flere nordmenn norske alternativer. Nå etterlyser Hudd et tydelig veivalg før stortingsvalget i 2025.

En varslet krise – men politikerne nekter å lytte
– Vi har fått Goebbels rett i lomma, sa MDGs nestleder Ingrid Liland nylig i Dagbladet, da hun beskrev hvordan ytre høyre, ved hjelp av algoritmer og store pengemidler, nå dominerer informasjonsflyten med løgn, hat og propaganda.
Metas og spesielt Facebooks praksis forverrer problemet: De siste seks månedene har Meta dramatisk kuttet i moderering av falske profiler og skadelig innhold, samtidig som de nekter å oppgi hvor mye desinformasjon som faktisk fjernes i Norge. Samtidig mister redaktørstyrte medier stadig mer organisk trafikk fra sosiale plattformer – en trafikk som utgjør en vesentlig del av inntektsgrunnlaget deres. Når færre leser journalistikk som er underlagt presseetiske regler, svekkes både medienes rolle som samfunnskritikere og publikums evne til å skille fakta fra feilinformasjon. Dette gir grobunn for konspirasjoner, polarisering og svekket tillit til viktige institusjoner.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og regjeringens egne ministre advarer også mot en økende risiko for utenlandsk valgpåvirkning i Norge. Samtidig viser Medietilsynets rapport om Kritisk Medieforståelse fra 2024 at bare 13 prosent av nordmenn synes det er lett å skille mellom sant og usant på nett, og hele 80 prosent av desinformasjonen kommer fra sosiale medier.
– Politikerne har visst om dette lenge. Likevel fortsetter de å bruke Meta og TikTok som primærkanaler i valgkampen. Dette legitimerer plattformer som aktivt tjener penger på polarisering og manipulasjon, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.

Karianne Tung ble bruker nummer 100 000
På få måneder har over 120 000 nordmenn tatt i bruk Hudd – en norskutviklet sosial plattform fri for manipulerende algoritmer og tredjepartssporing. Nylig viste Digitaliseringsminister Karianne Tung tydelig støtte ved å bli Hudds bruker nummer 100 000. Plattformen er nå representert i alle landets 357 kommuner og lanserer denne sommeren egne moduler for direkte kommune- og innbyggerdialog. Til høsten rulles Hudd ut i Sverige og Danmark, og denne uken blir den omtalt som en viktig nordisk utfordrer i danske Politiken.
– Vi bygger en digital infrastruktur basert på nordiske verdier som tillit, åpenhet og fellesskap. Dette står i sterk kontrast til plattformene som stadig oftere fremmer polarisering og overvåkning, sier Åkre.
Valgkamp på norske premisser – ikke Metas
Hudd mener tiden er moden for at norske politikere tydelig tar et standpunkt i forkant av stortingsvalget i 2025.
– Når partiene velger å legge sin valgkamp og synlighet i hendene på Meta og lignende aktører, overlater de demokratiet til algoritmer som polariserer og manipulerer. Vi utfordrer nå partiene til å ta ansvar, stå for noe tydelig, og vise at de mener alvor med å bygge et trygt, demokratisk og ansvarlig digitalt samfunn, sier Åkre.
– Norske politikere kan nå sende et sterkt signal ved å velge løsninger som styrker demokratiet fremfor å svekke det. Det er på tide å sette tydelige grenser for Big Tech.
Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Bilder
Lenker
Norges nye sosiale plattform
Hudd er en uavhengig, norsk sosial plattform med 15-års aldersgrense, kun ekte brukere og ingen manipulerende algoritmer. Vi legger vekt på mindre skjermtid, mindre scrolling og mer nærhet til nabolag, hverdagsliv og det som faktisk betyr noe – med chat, grupper, feed og kalender samlet på ett sted. Uten all støyen.
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Hudd støtter Støres nordiske initiativ29.10.2025 09:53:32 CET | Pressemelding
Norske Hudd støtter Støres ønske om et nordisk løft for tryggere sosiale medier – og lanserer nå i Danmark, med Sverige som neste stopp i november. Med straks 160 000 brukere i Norge viser Hudd at sosiale medier kan bygges på nordiske verdier: mindre støy, mer fellesskap – uten en forretningsmodell hvor man overvåker og selger personlige data.
Hudd: Den virkelige risikoen er algoritmene20.10.2025 13:17:21 CEST | Pressemelding
Etter over 8000 høringssvar om 15-årsgrense på sosiale medier, ber Hudd om at debatten flyttes dit den hører hjemme: til algoritmene og forretningsmodellene bak plattformene.
Aldersgrense på sosiale medier: Et plaster på et mye større sår6.10.2025 14:48:16 CEST | Pressemelding
7. oktober går fristen ut for høringen om lov om aldersgrense for sosiale medier. Hudd, en norsk sosial plattform med over 150 000 brukere, støtter forslaget om 15-års aldersgrense – men advarer mot å tro at alderen alene løser problemet. – Det egentlige problemet er forretningsmodellen bak de store plattformene, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.
Norske kommuner flytter til Hudd29.9.2025 10:53:56 CEST | Pressemelding
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP er med som en av de første annonsørene.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
