Politikerne sponser Metas angrep på demokratiet
Politiker slår alarm om hvordan sosiale medier truer demokratiet. Samtidig velger stadig flere nordmenn norske alternativer. Nå etterlyser Hudd et tydelig veivalg før stortingsvalget i 2025.

En varslet krise – men politikerne nekter å lytte
– Vi har fått Goebbels rett i lomma, sa MDGs nestleder Ingrid Liland nylig i Dagbladet, da hun beskrev hvordan ytre høyre, ved hjelp av algoritmer og store pengemidler, nå dominerer informasjonsflyten med løgn, hat og propaganda.
Metas og spesielt Facebooks praksis forverrer problemet: De siste seks månedene har Meta dramatisk kuttet i moderering av falske profiler og skadelig innhold, samtidig som de nekter å oppgi hvor mye desinformasjon som faktisk fjernes i Norge. Samtidig mister redaktørstyrte medier stadig mer organisk trafikk fra sosiale plattformer – en trafikk som utgjør en vesentlig del av inntektsgrunnlaget deres. Når færre leser journalistikk som er underlagt presseetiske regler, svekkes både medienes rolle som samfunnskritikere og publikums evne til å skille fakta fra feilinformasjon. Dette gir grobunn for konspirasjoner, polarisering og svekket tillit til viktige institusjoner.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og regjeringens egne ministre advarer også mot en økende risiko for utenlandsk valgpåvirkning i Norge. Samtidig viser Medietilsynets rapport om Kritisk Medieforståelse fra 2024 at bare 13 prosent av nordmenn synes det er lett å skille mellom sant og usant på nett, og hele 80 prosent av desinformasjonen kommer fra sosiale medier.
– Politikerne har visst om dette lenge. Likevel fortsetter de å bruke Meta og TikTok som primærkanaler i valgkampen. Dette legitimerer plattformer som aktivt tjener penger på polarisering og manipulasjon, sier Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.

Karianne Tung ble bruker nummer 100 000
På få måneder har over 120 000 nordmenn tatt i bruk Hudd – en norskutviklet sosial plattform fri for manipulerende algoritmer og tredjepartssporing. Nylig viste Digitaliseringsminister Karianne Tung tydelig støtte ved å bli Hudds bruker nummer 100 000. Plattformen er nå representert i alle landets 357 kommuner og lanserer denne sommeren egne moduler for direkte kommune- og innbyggerdialog. Til høsten rulles Hudd ut i Sverige og Danmark, og denne uken blir den omtalt som en viktig nordisk utfordrer i danske Politiken.
– Vi bygger en digital infrastruktur basert på nordiske verdier som tillit, åpenhet og fellesskap. Dette står i sterk kontrast til plattformene som stadig oftere fremmer polarisering og overvåkning, sier Åkre.
Valgkamp på norske premisser – ikke Metas
Hudd mener tiden er moden for at norske politikere tydelig tar et standpunkt i forkant av stortingsvalget i 2025.
– Når partiene velger å legge sin valgkamp og synlighet i hendene på Meta og lignende aktører, overlater de demokratiet til algoritmer som polariserer og manipulerer. Vi utfordrer nå partiene til å ta ansvar, stå for noe tydelig, og vise at de mener alvor med å bygge et trygt, demokratisk og ansvarlig digitalt samfunn, sier Åkre.
– Norske politikere kan nå sende et sterkt signal ved å velge løsninger som styrker demokratiet fremfor å svekke det. Det er på tide å sette tydelige grenser for Big Tech.
Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Bilder
Lenker
Norges nye sosiale plattform
Hudd er en uavhengig, norsk sosial plattform med 15-års aldersgrense, kun ekte brukere og ingen manipulerende algoritmer. Vi legger vekt på mindre skjermtid, mindre scrolling og mer nærhet til nabolag, hverdagsliv og det som faktisk betyr noe – med chat, grupper, feed og kalender samlet på ett sted. Uten all støyen.
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Norske kommuner flytter til Hudd – KLP støtter opp29.9.2025 10:53:56 CEST | Pressemelding
Viktig informasjon og nyheter fra norske kommuner drukner i sosiale medier. På Hudd får de endelig plass – trygt, oversiktlig og uten algoritmer. Stadig flere kommuner tar nå i bruk den norske plattformen, og KLP støtter utviklingen videre.
Hudd runder 150 000 brukere – lanserer webversjon og utfordrer Facebook16.9.2025 10:09:31 CEST | Pressemelding
150 000 nordmenn har allerede valgt det norske sosiale mediet Hudd – bygget for ekte mennesker, uten manipulerende algoritmer og som tar personvern på alvor. Nå tar plattformen neste steg med webversjon og internasjonal lansering.
Snapchat og Meta trener KI på innholdet ditt – Hudd lover å aldri gjøre det29.8.2025 13:08:01 CEST | Pressemelding
Etter NRKs sak i dag om at Snapchat trener kunstig intelligens på brukernes innhold uten samtykke, markerer Hudd tydelig avstand. – Vi vil aldri bruke innholdet ditt til KI-trening eller videresalg, sier gründer Eigil Arff Tarjem.
Aldersgrense på sosiale medier? Fine ord, men globalt luftslott12.8.2025 10:31:11 CEST | Pressemelding
På partilederdebatten under Arendalsuka fikk vi et av kveldens tydeligste øyeblikk: Spørsmålet var enkelt – Bør det bli aldersgrense på 15 år for TikTok, Snapchat og Instagram? 8 av 9 partier svarte ja. FrP sa nei, med begrunnelsen om at «barna finner omveier uansett».
Betal eller del mer data: Reaksjonene på Metas grep gir rakettfart til norsk alternativ31.7.2025 08:34:43 CEST | Pressemelding
I løpet av de siste ukene har Meta tatt to kontroversielle grep: De har begynt å bruke private meldinger i Messenger til å trene kunstig intelligens – og de har igjen sendt pushvarsel og gitt muligheten for å betale for å slippe personifisert reklame. Det har fått mange til å reagere. Nå melder den norske sosiale plattformen Hudd om en eksplosiv økning i nye brukere. – Det er en femdobling i antall som blir med på Hudd hver eneste dag, sier kommunikasjonssjef Jonas Floberg Åkre. – Dette skjer over hele landet. Folk er ferdige med manipulasjon og misbruk av data. De vil ha kontroll og Hudd gir dem det.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom