Is, brus og toalett er viktigst når elbilistene velger hvor de skal hurtiglade
Hva avgjør hvor elbilistene stopper når de skal hurtiglade? I Elbilforeningens ferske undersøkelse, Elbilisten, svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen. Mens pris kommer langt ned på listen.

– Vi har de siste årene har fått flere større ladestasjoner med mange ladere hvor det også er butikk og servicefasiliteter i nærheten, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Elbilforeningen er fornøyd med utviklingen og synes det er bra at hurtigladepausen kan brukes til mer enn bare å vente:
– Tiden hvor hurtiglading var unødvendig mas, er forbi. Nordmenn har lært seg å gjøre det til en god pause fra bilkjøringen, sier Bu.
Mens det i fjor var 38 prosent som sa at fasiliteter var viktigst, er det i år 44 prosent som sier det samme. I undersøkelsen har respondentene kunne velge de to alternativene de mener er viktigst.
Ladebrikke er viktig…
Ladebrikke og kunderelasjon er nummer to, og det som nest flest elbilister oppgir som viktigst når de bestemmer hvor de skal hurtiglade.
– Det skjønner jeg godt. Har du en ladebrikke som du vet fungerer på spesifikke ladestasjoner er det veldig enkelt å bruke den for å starte og betale for lading, sier Bu.
Men ladebrikke og kunderelasjon har blitt mindre viktig siden i fjor. I fjor sa 42 prosent at det var viktigst, mens det i år er 39 prosent. Bu tror det kan handle om kortbetaling:
– I 2023 fikk Elbilforeningen gjennomslag for at kortbetaling også skulle være mulig når man hurtigladet. At stadig flere hurtigladestasjoner har kortterminal gjør at flere elbilister bruker det som betalingsmiddel.
… mens pris kommer langt ned
Kun 21 prosent oppgir pris som viktigst.
Bu tror ikke det nødvendig betyr at elbilistene ikke er prisbevisst når det gjelder hurtiglading.
– Prisene varierer ikke veldig mye mellom de ulike ladeselskapene. Også må vi huske at de aller fleste elbilister lader hjemme i hverdagen, og at hurtiglading er noe man gjør de få gangene man er på langtur. Da blir pris kanskje mindre viktig, sier hun.
Fakta
- Gjennomført for 14. gang av Norsk elbilforening.
- Over 15 200 elbilister har svart på årets undersøkelse.
- Utført i perioden 2. april til 7. mai
Hva legger du mest vekt på når du bestemmer hvor du skal hurtiglade? (maks to alternativer) |
2025 |
2024 |
Fasiliteter (butikk, matservering, toalett osv.) |
44 % |
38 % |
Ladebrikke/abonnement/kunderelasjon eller lignende |
39 % |
42 % |
Lokasjon har mange ladere |
25 % |
24 % |
Stopper når bil/app sier jeg må lade |
21 % |
21 % |
Pris |
21 % |
26 % |
Der app viser at det er ledig ladere |
20 % |
22 % |
Annet |
3 % |
4 % |
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noThomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom