InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.

InfraStatus er et viktig verktøy for beregninger av jernbanens tilstand fra år til år. Rapporten gir en oversikt over jernbanens nåværende og fremtidige fornyelsesbehov og bidrar til at det tas riktige strategiske beslutninger som opprettholder ønsket funksjonalitet og driftsstabilitet på jernbanen.
Resultatene brukes i langsiktig vedlikeholds- og fornyelsesplanlegging, og målet med rapporten er å beregne jernbanens tilstand i større grad, slik at de rette midlene brukes på rett sted til rett tid.
- InfraStatus-rapporten er et viktig bidrag for å gi oss i Bane NOR god innsikt til å ta de rette beslutningene som igjen bidrar til å gi Norge mest mulig jernbane for pengene, sier Jon-Erik Lunøe, konsernsjef (fung.) i Bane NOR.
Vekst og utvidelse av jernbanenettet
Jernbanen i Norge består av en rekke ulike banestrekninger, som strekker seg fra Stavanger i sørvest til Bodø og Ofotbanen i nord. Hovedbanen er den eldste banen, satt i drift i 1854. Den nyeste banen er Follobanen fra 2022.
Jernbanen blir stadig utvidet. I 2024 ble det blant annet åpnet dobbeltspor mellom Arna og Bergen. Frem til åpningen var dette Nord-Europas mest trafikkerte enkeltsporede strekning og utbyggingen var en etterlengtet kapasitetsøkning. Jernbanen som transportmiddel blir stadig mer populært, og antall reisende med tog i Norge har økt betraktelig de siste årene.
-Åpningen av Arna og Bergen var en svært viktig forbedring for både gods- og persontrafikken. Passasjertog kan nå kjøre hvert 15. minutt, og godskapasiteten på Nygårdstangen godsterminal er doblet, sier Lunøe.
Veksten er fantastisk, men har en bakside. 2024-rapporten viser nemlig at den norske jernbanen står overfor et betydelig fornyelsesbehov på hele 127,8 milliarder kroner (2024-kroner). Etterslepet øker fordi infrastrukturen er gammel og slitt, samtidig som vedlikeholdet har vært underfinansiert i mange år. Økt togtrafikk og mer ekstremvær, som flom og ras, forverrer situasjonen ytterligere. Resultatet er at vedlikeholdsbehovet vokser raskere enn vi klarer å utbedre.
Digitaliseringen er et viktig grep
Samtidig begynner vi å se resultater av alt arbeidet som har pågått de siste årene. I november nådde vi en viktig milepæl i digitaliseringen av jernbanen med innføringen av ERTMS (European Rail Traffic Management System) på Gjøvikbanen. Denne delen av Gjøvikbanen hadde tidligere ikke et signalsystem, og trafikkstyringen her ble utført med penn og papir.
- Etter oppgraderingen til ERTMS har Gjøvikbanen i 2024 fått Europas mest avanserte signalsystem. Mesteparten av det norske jernbanenettet benytter såkalte konvensjonelle signalanlegg med sporfeltovervåkning for å si om det er klart å kjøre tog, og denne teknologien ble oppfunnet sent på 1800-tallet. Systemet har potensial for å være langt mer pålitelig enn dagens gamle anlegg, sier konsernsjefen.
Andre viktige fremskritt knyttet til digitalisering er bruken av nye, avanserte analysemetoder. En nedriving av kontaktledning er en type hendelse som inntreffer flere ganger i året, og er svært forstyrrende for togtrafikken. Men gjennom testing av høyoppløselige bilder og bildegjenkjenning, avdekket vi feil som ville ført til brudd i bærelinen og medfølgende forsinkelser. Vi jobber kontinuerlig for å ta i bruk moderne teknologi på jernbanen.
Det var ingen nye banestrekninger som ble satt i drift i 2024, men det var mange fornyelses- og investeringsprosjekter som ble delvis eller fullstendig utført. Dobbeltspor mellom Arna og Bergen ble ferdigstilt, Drammen stasjon kom et langt stykke på vei med oppgraderingene som gjøres der, og en rekke andre store fornyelsesprosjekter som nytt kontaktledningsanlegg på Sørlandsbanen og Bergensbanen gjennom Hallingdal, fortsatte inn i 2025.
- Norsk jernbane tar store steg inn i den digitale verden for å forbedre og modernisere infrastrukturen, avslutter Jon-Erik Lunøe.
Kontakter
Anne Sofie KirkhusmoPresseansvarligBane NOR
Tel:416 74 135anne.sofie.kirkhusmo@banenor.noBane NORPressevakt
Tel:91656565presse@banenor.noBilder


Dokumenter
Om oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.400 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom