Ny undersøkelse fra Blå Kors: Halvparten av barn og unge bruker penger i dataspill
En ny undersøkelse fra Blå Kors viser en kobling mellom dataspill og økt interesse for pengespill blant barn og unge. Samtidig er det mange barn og som ikke har snakket med foreldrene sine om pengebruk i spill. – Det er helt avgjørende at vi foreldre forstår hva barna faktisk møter i spillverdenen, sier Magnus Eidem avdelingsleder i Blå Kors spilleavhengighet.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Ipsos for Blå Kors, viser at halvparten barn og unge mellom 8 og 19 år har brukt penger på å kjøpe noe i et dataspill det siste året. Undersøkelsen kartlegger pengebruk i spill, hva som motiverer kjøpene, påvirkning fra sosiale medier og om barn og unge snakker med foreldrene sine om dette.
64 prosent av gutter i alderen 8-19 år sier de har brukt penger i spill det siste året, sammenlignet med jenter i samme alder hvor 36 prosent sier det samme. Gutter i alderen 12–15 topper statistikken med 76 prosent, mens jenter mellom 16 og 19 år er minst tilbøyelige til å bruke penger (29 prosent).
Undersøkelsen viser at 8 prosent av barn og unge mener gaming har gjort dem mer interessert i pengespill – blant gutter i Oslo gjelder det hele 18 prosent.
– Dette er bekymringsfullt, og noe vi også ser tendenser til på hjelpelinjen vår. Vi har vært i kontakt med ungdom helt ned i 15-årsalderen som sliter med pengespillproblematikk. Det starter gjerne som lek og spenning, men kan utvikle seg i feil retning – spesielt dersom barna står alene med det, sier Magnus Eidem
Samtidig viser tallene at halvparten av barn og unge mellom 8 og 19 år har brukt penger i spill det siste året, ofte på utstyr som gir fordeler i spillet. Påvirkningen skjer både fra sosiale medier og venner. Mange barn ser daglig på innhold der influencere kjøper ting i spill – og 4 av 10 oppgir at venners kjøp påvirker dem til å gjøre det samme.
– Vi bør bli mer bevisste på at mange barn og unge ser på influencere som åpner lootbokser og kjøper innhold i spill. Dette kan fungere som triggere og viser ofte ikke et realistisk bilde. Noen influencere er sponset av spillindustrien – og innholdet kan bli en form for reklame kamuflert som underholdning. Det kan bli en svært manipulerende praksis, ifølge Eidem
Foreldre ute av dialogen
Blå Kors mener det største problemet er fraværet av åpen samtale hjemme. 60 prosent av tenåringer i alderen 16–19 år sier de aldri har snakket med foreldrene sine om pengebruk i spill.
– Mange kjøp i spill handler om følelser og sosialt press. Det gjør det ekstra viktig at vi voksne er tett på og snakker med barna våre, sier Hanne Backe-Hansen, rådgiver for forebygging i Blå Kors.
Hun har ledet arbeidet med undersøkelsen, og mener tallene gir grunn til bekymring – men også til handling:
– Foreldres tilstedeværelse og nysgjerrighet er det viktigste vi har i det forebyggende arbeidet. Ikke for å kontrollere, men for å forstå og støtte.
Om undersøkelsen:
Gjennomført av Ipsos for Blå Kors i april 2025. 857 barn og unge i alderen 8–19 år deltok.
Kort om Blå Kors sitt arbeid med spilleproblemer:
Blå Kors tilbyr helhetlig hjelp til personer med spilleavhengighet – gjennom både behandling, anonym hjelp via Hjelpelinjen og digitale lavterskeltilbud. Det finnes også egne oppfølgingstilbud for pårørende.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Backe-HansenRådgiver, forebyggingBlå Kors
Tel:95074452Tel:95074452hanne.backe-hansen@blakors.noSondre BjerknesKommunikasjonsrådgiver
Tel:93428199sondre.bjerknes@blakors.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Blå Kors
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Blå Kors
Norske tiendeklassinger topper europeisk statistikk: 28 prosent opplever at kokain er lett tilgjengelig30.5.2025 16:30:34 CEST | Pressemelding
Ny europeisk forskningsundersøkelse fra ESPAD viser at 28 prosent av norske tiendeklassinger mener kokain er lett tilgjengelig. Undersøkelsen viser også at 2,3 prosent av norsk ungdom har brukt kokain det siste året, sammenlignet med 1,7 prosent i Europa. Blå Kors er bekymret for utviklingen og etterlyser forebyggende tiltak.
Økende trend: Flere pasienter med kokainavhengighet9.5.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Nye tall fra Blå Kors viser at bruk av kokain øker blant pasienter i behandling. På bare to år har andelen økt fra 28 prosent i 2022 til 37 prosent i 2024. Samtidig viser en undersøkelse at en av fire unge opplever at kokain er like vanlig som alkohol på fest.
En viktig reform for å beskytte barn og unge mot ulovlige rusmidler10.4.2025 13:02:58 CEST | Pressemelding
– Vi må beskytte barn og unge mot ulovlige rusmidler og skadevirkningene de har. Blå Kors mener regjeringens forslag til nytt lovverk vil bidra til dette, sier generalsekretær Trine Stensen.
Blå Kors lanserer tilbud for pårørende til personer med spilleproblemer3.4.2025 15:34:53 CEST | Pressemelding
Blå Kors spilleavhengighet lanserer et samtaletilbud for pårørende til personer med spilleproblemer. Blå Kors erfarer at nærstående av personer med spilleproblemer kan oppleve livet like krevende som spilleren selv. Tilbudet er nasjonalt, gratis og lett tilgjengelig med oppfølging over telefon og nett.
– Flere må være en motstemme til glorifiseringen av cannabis17.3.2025 10:52:05 CET | Pressemelding
Forskning viser at rundt 95% av innholdet om cannabis på Tik Tok er positivt eller nøytralt. Dette gjør at barn ned i 10-11 års alderen eksponeres for innhold som glorifiserer og normaliserer et rusmiddel som kan være farlig. Dette har Blå Kors valgt å gjøre noe med og oppfordrer flere til å være en motstemme.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom