Blå Kors

Ny undersøkelse fra Blå Kors: Halvparten av barn og unge bruker penger i dataspill

Del

En ny undersøkelse fra Blå Kors viser en kobling mellom dataspill og økt interesse for pengespill blant barn og unge. Samtidig er det mange barn og som ikke har snakket med foreldrene sine om pengebruk i spill. – Det er helt avgjørende at vi foreldre forstår hva barna faktisk møter i spillverdenen, sier Magnus Eidem avdelingsleder i Blå Kors spilleavhengighet.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Ipsos for Blå Kors, viser at halvparten barn og unge mellom 8 og 19 år har brukt penger på å kjøpe noe i et dataspill det siste året. Undersøkelsen kartlegger pengebruk i spill, hva som motiverer kjøpene, påvirkning fra sosiale medier og om barn og unge snakker med foreldrene sine om dette.

64 prosent av gutter i alderen 8-19 år sier de har brukt penger i spill det siste året, sammenlignet med jenter i samme alder hvor 36 prosent sier det samme. Gutter i alderen 12–15 topper statistikken med 76 prosent, mens jenter mellom 16 og 19 år er minst tilbøyelige til å bruke penger (29 prosent).

Undersøkelsen viser at 8 prosent av barn og unge mener gaming har gjort dem mer interessert i pengespill – blant gutter i Oslo gjelder det hele 18 prosent.

– Dette er bekymringsfullt, og noe vi også ser tendenser til på hjelpelinjen vår. Vi har vært i kontakt med ungdom helt ned i 15-årsalderen som sliter med pengespillproblematikk. Det starter gjerne som lek og spenning, men kan utvikle seg i feil retning – spesielt dersom barna står alene med det, sier Magnus Eidem

Samtidig viser tallene at halvparten av barn og unge mellom 8 og 19 år har brukt penger i spill det siste året, ofte på utstyr som gir fordeler i spillet. Påvirkningen skjer både fra sosiale medier og venner. Mange barn ser daglig på innhold der influencere kjøper ting i spill – og 4 av 10 oppgir at venners kjøp påvirker dem til å gjøre det samme.

– Vi bør bli mer bevisste på at mange barn og unge ser på influencere som åpner lootbokser og kjøper innhold i spill. Dette kan fungere som triggere og viser ofte ikke et realistisk bilde. Noen influencere er sponset av spillindustrien – og innholdet kan bli en form for reklame kamuflert som underholdning. Det kan bli en svært manipulerende praksis, ifølge Eidem

Foreldre ute av dialogen

Blå Kors mener det største problemet er fraværet av åpen samtale hjemme. 60 prosent av tenåringer i alderen 16–19 år sier de aldri har snakket med foreldrene sine om pengebruk i spill.

– Mange kjøp i spill handler om følelser og sosialt press. Det gjør det ekstra viktig at vi voksne er tett på og snakker med barna våre, sier Hanne Backe-Hansen, rådgiver for forebygging i Blå Kors.

Hun har ledet arbeidet med undersøkelsen, og mener tallene gir grunn til bekymring – men også til handling:

– Foreldres tilstedeværelse og nysgjerrighet er det viktigste vi har i det forebyggende arbeidet. Ikke for å kontrollere, men for å forstå og støtte.

Om undersøkelsen:

Gjennomført av Ipsos for Blå Kors i april 2025. 857 barn og unge i alderen 8–19 år deltok.

Kort om Blå Kors sitt arbeid med spilleproblemer:

Blå Kors tilbyr helhetlig hjelp til personer med spilleavhengighet – gjennom både behandling, anonym hjelp via Hjelpelinjen og digitale lavterskeltilbud. Det finnes også egne oppfølgingstilbud for pårørende.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hanne Backe-Hansen, rådgiver for forebygging i Blå Kors
Hanne Backe-Hansen, rådgiver for forebygging i Blå Kors
Last ned bilde
Magnus Eidem, avdelingsleder i Blå Kors spilleavhengighet.
Magnus Eidem, avdelingsleder i Blå Kors spilleavhengighet.
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Blå Kors

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blå Kors

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye