
Milliardavtale kickstarter grønt norsk industrieventyr: Sikrer tilgang på kritiske og miljøvennlige materialer og skaper fremtidens grønne arbeidsplasser
En visjonær avtale mellom Höegh Autoliners og Nordic Circles lanserer et nasjonalt prosjekt som revolusjonerer håndteringen av utrangerte skip. Ved hjelp av norsk teknologi, arbeidskraft og industri skal gamle skip oppsirkuleres i Norge til sertifiserte byggematerialer – uten smelting, uten eksport, og med opptil 97 % lavere utslipp.

Nordic Circles og Höegh Autoliners offentliggjør avtalen på Blue Talks scenen under Nor-Shipping forran maritime ledere fra hele verden, inkludert profilerte foredragsholdere som John Kerry og Andrew Forrest fra Fortescue, hvilket understreker initiativets globale betydning.
Prosjektet etablerer en sirkulær verdikjede der utrangerte skip får nytt liv som miljøvennlige byggematerialer i Norge. Avtalen omfatter opptil åtte skip fra Höegh Autoliners, med mål om første oppsirkulering i 2026. De åtte skipene alene kan redusere klimautslippet i byggindustrien med 100.000 tonn co2.
– Vi skal være de grønneste innen dypvannstransport og har netto-null som mål innen 2040. Derfor bygger vi verdens største og mest miljøvennlige bilfrakteskip og satser på grønn ammoniakk som drivstoff fra 2027, sier Sebjørn Dahl, COO i Höegh Autoliners.
– Med denne avtalen sikrer vi bærekraft fra vugge til grav og legger grunnlaget for et nytt norsk grønt industrieventyr. Det er vi ekstremt stolte av.
Avtalen er verdt 1,3 milliarder kroner. Det første skipet er planlagt til dekommisjon på Af Offshore Decom på Vats.
Norge som grønn industrileder i Europa
På globalt plan står byggebransjen for 40 % av verdens klimagassutslipp – med stål som en av de største utslippsdriverne.
Derfor er kjernen i prosjektet enkel: Stål skal ikke eksporteres og smeltes – det skal gjenbrukes i Norge og Europa. Norske verft og stålindustri utvikles til et konkurransedyktig alternativ til Tyrkia, som i dag er alene i EU om å ha kapasitet til skipsoppsirkulering av store skip. Resultatet er masseprodusert stål med minimale utslipp – til kommersielle vilkår.
Prosjektet støttes allerede av hele det norske virkemiddelapparatet gjennom ordningen Grønn Plattform. Grunderne av Nordic Circles står bak initiativet og leder konsortiet. AF Offshore Decom er hovedansvarlig. Deltakere er toneangivende selskaper fra hele verdikjeden som Statsbygg, Oslo og Bergen kommune, Skanska, Green Yard, Equinor, DNB og SINTEF.
– Dette er sirkulærøkonomi på sitt beste, når vi klarer å skape en bærekraftig industri av det vi i går eksporterte som farlig avfall til Asia. De åtte skipene sparer samfunnet for rundt 100.000 tonn CO₂ og baner vei for å mobilisere verft og rederier i Europa, sier John Jacobsen, leder i Nordic Circles og Oppsirk.
Norge har den femte største handelsflåten målt i verdi, med EUs andel ser vi et markedspotensial på 45% av verdens handelsflåte. Det forventes en dobling i antall dekommisjonsoppdrag med bakgrunn i nye klimakrav og en aldrende handelsflåte.
Langs den norske kysten har maritim industri bygget 7 EU-godkjente verft som kan gjøre dekommisjon og oppsirkulering. Blant annet regnes AF Offshore Decom på Vats som verdens mest miljøvennlige dekommisjonsanlegg. Alle de norske verftene har mer kapasitet og flere av dem kan gjøre dekommisjon av store skip.
Dette dristige grepet forsterker Höegh Autoliners’ posisjon som et fremoverlent norsk rederi med en tydelig satsing på bærekraftig dyphavstransport. Denne avtalen er derfor første steg mot norsk oppsirkuleringskapasitet – og en ny grønn industri for Norge og Europa.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen vil uttale seg om avtalen på C04-33 Maritime Bergen-standen onsdag 4/6 kl.11.15-12.00. Der vil det bli intervjumuligheter av Höegh Autoliners, Nordic Circle og statsråden.
Om Höegh Autoliners
Höegh Autoliners er en global leverandør av dyphavstransportløsninger, forpliktet til å redusere sitt karbonavtrykk og tilby bærekraftige transporttjenester. Med fokus på høy kvalitet og innovative løsninger støtter Höegh Autoliners avkarboniseringen av kundenes verdikjeder. Selskapet opererer noen av verdens mest miljøvennlige bil- og lastebilskip (PCTC), utstyrt med drivstoffbesparende teknologi. I tillegg har selskapet tolv faste bestillinger på Aurora-klasse skip (seks er allerede levert), som er klargjort for nullutslippsdrift med grønn ammoniakk og planlagt satt i drift innen 2027. Dette plasserer Höegh Autoliners i front innen bærekraftig dyphavstransport. Med en kapasitet på opptil 9 100 biler er Aurora-klassen verdens største og mest bærekraftige bilfrakteskip noensinne bygget.
Mer om Oppsirk og Nordic Circles
Oppsirk.no
Nordiccircles.com
For ytterligere informasjon, kontakt:
Camilla Knappskog
Kommunikasjonssjef
Email: Camilla.knappskog@hoegh.com
Phone: +47 92666156
Kontakter
Camilla KnappskogKommunikasjonssjef
Tel:+47 926 66 156camilla.knappskog@hoegh.comBilder


Følg pressemeldinger fra Höegh Autoliners
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Höegh Autoliners på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.