Verdens største og mest miljøvennlige biltransportskip døpt

Del

Det første av totalt tolv Aurora-fartøy ble tirsdag 6. august overlevert til Höegh Autoliners under en dåp på China Merchants Heavy Industrys verft i Jiangsu, Kina. Det banebrytende «Höegh Aurora» setter en ny bærekraftstandard innen dypvannstransport.

Höegh Aurora ble døpt i Kina, 6. august 2024. Det banebrytende «Höegh Aurora» setter en ny bærekraftstandard innen dypvannstransport.
Höegh Aurora ble døpt i Kina, 6. august 2024. Det banebrytende «Höegh Aurora» setter en ny bærekraftstandard innen dypvannstransport. Foto: Stian Thorvaldsen/Playroom Kan benyttes ved kredittering.

Skipet vil være DNV-sertifisert for å seile på ammoniakk og metanol. Dermed blir Höegh Aurora det første skipet i PCTC-segmentet som kan operere på ammoniakk produsert uten utslipp. Det vil kutte karbonutslipp per transportert bil med 58 prosent fra dagens gjennomsnitt i bransjen.

Skipsfart står for rundt tre prosent av alle globale utslipp, og 90 prosent av skipsutslippene kommer fra dypvannstransport.

− Med innføring av Aurora-fartøyene tar Höegh Autoliners et banebrytende grep for å redusere forurensning og bidra til mer bærekraftig skipsfart. Vår flåte er allerede en av de grønneste PCTC-flåtene på sjøen, men nå hever vi nivået ytterligere. Dette er et syvmilssteg mot vårt mål om netto nullutslipp innen 2040 og viser vei for resten av bransjen, sier Andreas Enger, administrerende direktør i Höegh Autoliners.

Rett på sjøen


Skipet blir satt i kommersiell drift umiddelbart etter dåpen og vil ha en kapasitet på opptil 9100 biler. Med forsterkede dekk og forbedrede rampesystemer kan hun frakte elektriske kjøretøy på alle 14 dekk.

Aurora-skipene vil kles i 1500 kvadratmeter solcellepaneler på toppdekket. I fint vær vil solcellepanelene redusere strømproduksjonen fra generatorene med 30 - 35 prosent. Fartøyet vil være klar for å ta i bruk elektrisk landstrøm for utslippsfri havnedrift. Aurora-klassen er utstyrt med den nyeste og mest moderne maritime teknologien, inkludert toppmoderne sikkerhets- og digitaliseringsløsninger.

− Höegh Aurora er den første kronjuvelen i vårt banebrytende grønne flåtefornyelsesprogram. Aurora-klassen vil forandre dypvannstransport for hele bransjen. De er svaret for den økende mengden av klimabevisste kunder som ønsker å kutte utslipp og jobbe for en grønnere fremtid. Sammen med våre kunder skal vi nå netto null drift, sier Sebjørn Dahl, COO i Höegh Autoliners.

Lanseringen av skipene bygger på flere års arbeid, omfattende maritim kunnskap og visjonære partnerskap med ledende selskaper i bransjen, som Kongsberg Maritime, DNV, DeltaMarin, MAN Energy Systems, MacGregor og TGE Marine.

− Sammen med partnerne våre gjør vi dypvannstransport mer bærekraftig og akselererer det grønne skiftet innenfor vår bransje. Dette setter en helt ny maritim standard. Höegh Autoliners har alltid vært innovative, utforsket nye veier og styrt inn i fremtiden. Aurora-klassen er nok vår største innovasjon så langt,” sier styreleder Leif O. Høegh.

Mer info

Alle Aurora-skip skal bygges av China Merchants Heavy Industry (CMHI).

Höegh Autoliners forventer levering av to Aurora Class-fartøy hver sjette måned frem til første halvår 2027, med mulighet for å bestille ytterligere fire skip.

Fakta om Höegh Aurora

Byggeår

2024

DVT

25 200

BT

83 687

Lastekapasitet

9100 CEU

Maksimal dekkhøyde

6.5 M

Maksimal dørbredde

19 M

Maximal rampekapasitet

375 MT

Totallengde 

199.90 M

Bredde

37.8 M

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

CEO Andreas Enger med kapteinen på Höegh Aurora, som ble døpt 6. august, 2024.
CEO Andreas Enger med kapteinen på Höegh Aurora, som ble døpt 6. august, 2024.
Foto: Stian Thorvaldsen/Playroom. Kan benyttes ved kredittering.
Last ned bilde
Aurora-skipene vil kles i 1500 kvadratmeter solcellepaneler på toppdekket. I fint vær vil solcellepanelene redusere strømproduksjonen fra generatorene med 30 - 35 prosent.
Aurora-skipene vil kles i 1500 kvadratmeter solcellepaneler på toppdekket. I fint vær vil solcellepanelene redusere strømproduksjonen fra generatorene med 30 - 35 prosent.
Foto: Stian Thorvaldsen/Playroom. Kan benyttes ved kredittering.
Last ned bilde
CEO Andreas Enger og ansatte ved verftet i Kina.
CEO Andreas Enger og ansatte ved verftet i Kina.
Foto: Stian Thorvaldsen/Playroom Kan benyttes ved kredittering.
Last ned bilde
Höegh Autoliners forventer levering av to Aurora Class-fartøy hver sjette måned frem til første halvår 2027, med mulighet for å bestille ytterligere fire skip.
Höegh Autoliners forventer levering av to Aurora Class-fartøy hver sjette måned frem til første halvår 2027, med mulighet for å bestille ytterligere fire skip.
Foto: Stian Thorvaldsen/Playroom Kan benyttes ved kredittering.
Last ned bilde

Lenker

Höegh Autoliners

Höegh Autoliners er en ledende, global leverandør av RoRo (Roll On Roll Off)-transporttjenester. Vi frakter biler, tunge kjøretøy og stykkgods over hele verden. Selskapet opererer til enhver tid ca. 40 RoRo-fartøy og gjennomfører rundt 3.000 havneanløp hvert år. Vi utvikler innovative løsninger for en grønnere og mer bærekraftig skipsfart. Målet vårt er en nullutslippsfremtid og vi jobber tett med kunder og partnere for å oppnå dette. Höegh Autoliners har hovedkontor i Oslo, Norge og sysselsetter rundt 375 personer fordelt på 16 kontorer over hele verden og har rundt 1 250 sjøfolk.

Andre språk

Følg pressemeldinger fra Höegh Autoliners

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Höegh Autoliners på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Höegh Autoliners

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye