NIO kunngjør ekspansjon til syv nye europeiske markeder i samarbeid med lokale distribusjonspartnere
- NIO planlegger å ekspandere til Østerrike, Belgia, Tsjekkia, Ungarn, Luxembourg, Polen og Romania som neste steg i selskapets vekstreise i Europa.
- NIO introduserer en flermerke-strategi med både NIO og firefly for å nå nye brukergrupper.
- Partnerskap med lokale distributører legger grunnlaget for ekspansjonen.

München, 3. juni 2025 – NIO kunngjør at selskapet vil utvide sin tilstedeværelse i Europa ved å gå inn i syv nye markeder i 2025 og 2026. Selskapet ønsker å tilby brukere en innovativ, bærekraftig og førsteklasses mobilitetsopplevelse. Gjennom en målrettet flerkanalsstrategi vil NIO øke rekkevidden i Europa, samtidig som man videreutvikler sin etablerte direkte-til-forbruker-modell og tjenestenettverk i nøkkelregioner.I Belgia og Luxembourg inngår NIO samarbeid med Hedin Mobility Group. AutoWallis, den ledende bilforhandleren og mobilitetstjenesteleverandøren i CEE-regionen (Sentral- og Øst-Europa), vil være partner for Østerrike og Ungarn (fra 2025), samt for Tsjekkia, Polen og Romania (innen 2026).De nye samarbeidene markerer neste strategiske steg i NIOs europeiske ekspansjon. I løpet av de neste ukene vil NIO øke antallet utsalgssteder ved å introdusere sine biler i flere europeiske markeder.
Nye partnerskap i syv europeiske markeder
Lanseringen i disse syv landene representerer en ny fase i NIOs satsing i Europa og bekrefter selskapets langsiktige forpliktelse til regionen.– Europa er en bærebjelke i vår globale strategi og en region med stort potensial for smart, brukerorientert mobilitet. Med disse syv nye landene går vi inn i strategisk viktige markeder som er klare for bærekraftig innovasjon, sier Thijs Meijling, leder for NIO Europe Business.– Vår ekspansjon følger et klart prinsipp: Vi fokuserer på markeder der vår helhetlige produkt- og tjenesteløsning kan realisere sitt fulle potensial og tilføre reell verdi for brukerne. Med en skalerbar forretningsmodell drevet av digital innovasjon og en flermerkeportefølje som dekker både premium- og bysegmentet, setter vi nye standarder for hva smart mobilitet i Europa kan være – intelligent, fleksibel og bygget rundt brukernes behov.
Flermerkeportefølje i nye markeder
Det første tilbudet i de nye markedene vil omfatte et bredt utvalg fra to ulike merker:
- NIO, med fokus på premium smarte elbiler, inkludert:
- NIO EL6 – en smart og allsidig elektrisk SUV
- NIO EL8 – en romslig, trygg og bærekraftig luksus-SUV med seks seter
- NIO ET5 – en mellomstor, smart elektrisk sedan
- NIO ET5 Touring – en elektrisk stasjonsvogn designet for livsstil og allsidighet
- firefly, NIOs nye merke for eksklusive, kompakte elbiler – en liten, intelligent elektrisk bil utviklet for urbane brukere.
Alle NIO kjøretøy er bygget på NIOs egenutviklede programvare- og maskinvareplattformer, og tilbyr intelligente kjøreassistentsystemer, den AI-baserte assistenten NOMI og sømløs tilkobling.
Premium opplevelse med digitale tjenester og lokal ekspertise
Denne nye tilnærmingen gjenspeiler NIOs DNA som en brukerorientert virksomhet, hvor brukeropplevelse, fleksibilitet og førsteklasses service står i sentrum.– Vi er trygge på at våre partnere, med sterk tilstedeværelse og lokal markedskunnskap, vil opprettholde våre høye standarder – og sørge for at brukerne i de nye markedene får den samme sømløse og førsteklasses opplevelsen som allerede nytes av tusenvis av NIO-brukere over hele Europa, sier Thijs Meijling.Brukeropplevelsen vil være fullt integrert – fra finansiering og service til ladeinfrastruktur og digitale brukertjenester.De nye partnerskapene bygger videre på NIOs langsiktige visjon om å skape et bærekraftig mobilitetsøkosystem i Europa og markerer økende momentum bak selskapets ekspansjonsstrategi. I ukene som kommer vil NIO kunngjøre ytterligere nyheter for utvalgte europeiske markeder – alle med mål om å skape varig verdi for lokale brukere og styrke selskapets regionale tilstedeværelse.
Kontakter
Ina Døhlen LorentzenPR Manager NorwayNIO Norway AS
Tel:+47 97 65 42 06ina.lorentzen@nio.ioBilder


Følg pressemeldinger fra NIO Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NIO Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NIO Norge
NIO lanserer App Store og oppgraderer brukeropplevelsen i bilen med Banyan 2.4.126.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
En smartere kjøreopplevelse: NIO lanserer App Store og oppgraderer brukeropplevelsen i bilen med Banyan 2.4.1
NIO lanserer nytt elbilmerke i Norge: firefly setter ny standard for kompakte bybiler23.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
NIO introduserer nå sitt nye undermerke firefly i Europa, med Norge og Nederland som første lanseringsmarkeder. firefly representerer et nytt kapittel i NIOs elektriske reise, og retter seg mot urbane førere som ønsker en smart, premium og energieffektiv bil i kompakt format. Den første modellen, som bærer samme navn som merket, er en helelektrisk femseter i B-segmentet – og kombinerer avansert teknologi, uventet god plass, og sikkerhet i toppklasse, i et design tilpasset europeisk smak. Utviklet globalt – skreddersydd for det norske markedet firefly er et resultat av NIOs globale utviklingsmiljøer: designet i München, teknologisk utviklet i Berlin og Oxford, og bygget på ingeniørkompetanse fra Shanghai. Med sin størrelse på 4,0 meter i lengden og 1,88 meter i bredden, og en akselavstand på 2,6 meter, tilbyr den klasseledende innvendig plass. firefly er bygget på en ny batteri-EV-plattform og realiserer konseptet "Smart Roominess" – kompakt på utsiden, romslig og fleksibel på innsiden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom