Snakk om seksuell trakassering med dine sommervikarer
Flere rapporterer om at de blir utsatt for seksuell trakassering på jobb enn tidligere, spesielt de som jobber innenfor reiseliv, i varehandel og restaurant. Det er arbeidsgivers ansvar å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø.

– Det er viktig at seksuell trakassering er noe alle kan snakke om på arbeidsplassen. Ledere bør jevnlig ha dette temaet på dagsorden, spesielt når nyansatte og unge ferievikarer starter og det er høysesong. Snakk om hva som er akseptabel oppførsel og informer om rutiner for å melde ifra, sier direktør Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet.
I vår ble Trakasseringsbarometeret 2025 lansert. Det viser at seksuell trakassering fortsatt er et problem i arbeidslivet. Nesten én av fire (24 %) har vært utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet eller seksuell trakassering de siste 12 månedene, mens tilsvarende andel i 2023 var 21 prosent.
– Det er urovekkende og alvorlig at tallene går opp og ikke ned. Det viser at seksuell trakassering er både et samfunnsproblem og et stort arbeidsmiljøproblem, sier Kvernmo.
Særlig utsatt
Bransjene hvor flest ansatte er utsatt for seksuell trakassering er innenfor reiseliv, varehandel og restaurant. Forhold som kan øke risikoen for seksuell trakassering er arbeid som innebærer kontakt med tredjepersoner, som kunder og gjester. Arbeid på natt og kveld, og arbeid som innebærer servering av alkohol kan også øke risikoen.
Rapporten viser også at midlertidig ansatte er i større grad utsatt enn faste ansatte. Arbeidsplasser i disse bransjene ansetter ofte sommervikarer, da de har ekstra behov for arbeidskraft i sommersesongene. Ofte er de unge og kanskje det er deres første møte med arbeidslivet.
– Unge arbeidstakere er spesielt sårbare og har en høyere risiko for å bli utsatt. Det vet ofte lite om sine plikter og rettigheter i arbeidslivet, er redde for å miste jobben og har høy terskel for å si fra. Arbeidsgivere med unge arbeidstakere har et ekstra ansvar for at de skal få en god start på arbeidslivet, sier direktøren.
For dårlig oppfølging av arbeidsgivere
Arbeidsgiver skal lede, tilrettelegge og organisere arbeidet slik at ingen arbeidstakere blir utsatt for seksuell trakassering i jobbsammenheng. Hvis det likevel skulle skje, er det viktig at arbeidstakerne vet at de skal si ifra, hvordan de skal si ifra, og at arbeidsgiveren følger opp hendelsen.
Barometeret viser at omtrent halvparten som varsler om seksuell trakassering, opplever at saken blir fulgt opp.
– Når arbeidsgiver blir kjent med en påstand om seksuell trakassering, har arbeidsgiver plikt til å undersøke påstandene som har kommet inn. Du som arbeidsgiver har også plikt til å følge opp alle som er involvert i saken, og gjøre de tiltakene som er nødvendig for at arbeidsmiljøet skal være forsvarlig og for å hindre at seksuell trakassering skjer på nytt, sier Ingvill Kvernmo.
Seks tiltak for å forebygge og håndtere trakassering
- Kartlegg risiko: Kartlegg i samarbeid med de ansatte hvilke risikoer som er på deres arbeidsplass og gjennomfør forebyggende tiltak.
- Regler for oppførsel: Utarbeid i fellesskap regler for oppførsel på arbeidsplassen og informer alle de ansatte om disse.
- Rutiner for håndtering: Lag gode rutiner for å melde fra om og håndtere seksuell trakassering og trakassering. Informer alle ansatte om disse.
- Brudd må føre til reaksjoner: Brudd på rutiner og retningslinjer skal føre til reaksjoner for den som trakasserer (kollegaer, gjester, kunder).
- Tydelig lederansvar: Leders ansvar for å forebygge og håndtere seksuell trakassering skal være tydelig.
- Snakk om seksuell trakassering: Snakk om seksuell trakassering og trakassering på arbeidsplassen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noSofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noBilder

Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og sosialdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Ofte stilte spørsmål om ferie15.5.2025 14:07:15 CEST | Pressemelding
Sommarferien nærmar seg, og Arbeidstilsynet får mange spørsmål om ferie. Her svarer vi på det fleire lurar på.
Når kan jeg ta min ekstra ferieuke som senior?15.5.2025 10:31:53 CEST | Pressemelding
Arbeidstakere over 60 har krav på en ekstra uke med ferie – den såkalte senioruken. Men når kan denne ferieuka avvikles?
Mange butikkansatte hadde mangelfulle arbeidsavtaler12.5.2025 09:45:31 CEST | Pressemelding
Halvparten av butikkene Arbeidstilsynet kontrollerte manglet lovpålagt informasjon i arbeidsavtalene. Arbeidstilsynet har ført tilsyn med 600 virksomheter i varehandelen hittil i år, og skal besøke flere i sommer.
God ergonomi på arbeidsplassen kan redusere helseplager og sykefravær8.5.2025 09:49:31 CEST | Pressemelding
Mange virksomheter jobber ikke godt nok med det ergonomiske arbeidsmiljøet sitt. God ergonomi på jobb bidrar til trygge arbeidsforhold og færre arbeidsrelaterte helseplager.
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ta sommerferie?5.5.2025 14:42:12 CEST | Pressemelding
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig siste ordet når det kommer til tidspunktet for ferieavviklingen? Du eller sjefen?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom