Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.

Det ble i 2024 rapportert 2812 maritime ulykker, der skade på maskineri, eksplosiv brann, eller forlis er mest fremtredende. Funnene i DNVs nye rapport Maritime Safety Trends 2014–2024 – Preparing for future risks viser en tydelig sammenheng mellom fartøyets alder og operasjonell pålitelighet. Fartøy som er over 25 år, utgjorde 41 prosent av alle rapporterte hendelser. Disse er ofte mer utsatt for feil, grunnstøtinger og brannrelaterte hendelser.
Maskinskader og maskinhavari er den mest utbredte typen hendelser i de ti årene rapporten tar for seg, og utgjorde 60 prosent av alle tilfeller i 2024 – opp fra 38 prosent i 2014.
– Da fraktratene steg i 2024 grunnet økt transportmengde, valgte mange redere å skyve på utfasingen av eldre fartøy, noe som øker risikoen for mannskap, last og miljøet. Sektoren må vise handlekraft hvis vi skal greie å styrke sikkerheten, samtidig som det kommersielle presset øker. Dette inkluderer oppgradering av brannslokkingssystemer, skjerpet vedlikehold, forbedret opplæring av mannskap og at regler etterleves. Vi må også sikre at mannskap får tilstrekkelig hvile og landpermisjon, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime.
Rapporten viser en negativ utvikling i brann- og eksplosjonshendelser, med en økning på 42 prosent de siste fire årene. Passasjer- og ferjesegmentene hadde i denne perioden det høyeste antallet ulykker.
Det er imidlertid en positiv utvikling i hendelser som kollisjoner, grunnstøtinger og forlis, som i 2024 gikk ned med 26 prosent sammenlignet med 2014.
– For å redusere fremtidig risiko må vi integrere risikobasert vurdering i utviklingen av ny teknologi, særlig på områder der regelverk er mangelfullt eller fraværende. Å kombinere teknologisk utvikling med menneskelige faktorer gir betydelig bedre sikkerhetsresultater. Det innebærer å oppdatere og styrke sikkerhetsprotokoller og forbedre opplæringen av mannskap, sier Øystein Goksøyr, avdelingsleder for sikkerhet, risiko og systemer i DNV Maritime.
Kontakter
Margrethe AndersenHead of External CommunicationDNV Maritime
Tel:+4747682289Margrethe.Andersen@dnv.comBilder

Lenker
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Om DNV Maritime
DNV er verdens ledende tilbyder av sertifisering og klassetjenester og en anerkjent rådgiver innen maritim sektor. Vi fremmer sikkerhet, kvalitet, energieffektivitet og miljøytelse i den internasjonale shippingindustrien – for alle skipstyper og offshore-strukturer. Vi investerer tungt i forskning og utvikling for å finne løsninger, sammen med bransjen, som tar for seg strategiske, operative eller regulatoriske utfordringer. For mer informasjon se: www.dnv.com/maritime
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV: Flåten klar før drivstofforsyningen – grønn omstilling på kritisk punkt11.9.2025 09:34:50 CEST | Pressemelding
Høvik, 11. september 2025 - DNVs nye rapport Maritime Forecast to 2050 viser at energiomstillingen i skipsfarten går inn i en fase preget av regulatorisk utvikling, strategiske investeringer og klargjøring for alternative drivstoff. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) sitt Net-Zero-rammeverk skal opp til avstemming i oktober, og antallet skip som er klare for alternative drivstoff forventet å dobles innen 2028. Dermed går rederne nå fra forberedelser til handling.
Digital helse gir bedre behandling, men øker ikke produktiviteten8.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. september: Digitaliseringen i helsesektoren har styrket pasientbehandlingen, men ikke frigjort tid eller redusert kostnader, ifølge en ny rapport fra BMJ Group og DNV.
Studenter kan gjøre sjøtransport tryggere og mer fremtidsrettet7.8.2025 12:54:44 CEST | Pressemelding
Høvik, 7. august: Kan teknologi erstatte det menneskelige øyet? Det var utfordringen åtte masterstudenter tok fatt på i årets sommerprosjekt hos DNV. Løsningen de kom frem til er ViSEAbility – et nytt testrammeverk for kamerasystemer på skip med begrenset sikt.
Ventyr inngår avtale med DNV om sertifisering av Norges første havvindpark10.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. juli 2025: DNV har inngått avtale med Ventyr om designsertifisering av vindturbinene og offshore transformatorplattformen i Sørlige Nordsjø II – Norges første bunnfaste havvindpark.
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom