Boston Consulting Group

Sirkularitet i skala kan øke topplinjen med 20 prosent

Del

Stadig flere selskaper investerer i sirkulære forretningsmodeller, men få lykkes med å kombinere sirkularitet med lønnsom vekst. En ny artikkelserie fra Boston Consulting Group (BCG) viser at med riktig strategi kan sirkularitet bidra til økt inntekt, reduserte kostnader og lavere miljøpåvirkning.

Nanna Gelebo er Partner i BCG.
Nanna Gelebo er Partner i BCG. BCG

– Det finnes et enormt potensial i sirkulære forretningsmodeller. Men for å lykkes må selskaper gå utover enkeltstående initiativer og integrere sirkularitet i hele virksomheten, sier Nanna Gelebo, Partner i BCG.

En ny rapportserie fra det anerkjente konsulentselskapet viser at selskaper som klarer å skalere sine sirkulære løsninger kan øke driftsinntektene med opptil 20 %  og redusere materialkostnader med 15 % – samtidig som de reduserer sitt klimaavtrykk.

Rapportene peker på tre hindre for å gjøre sirkulære forretningsmodeller lønnsomme:

  • Forbrukeratferd: Avstanden mellom intensjon og faktisk betalingsvilje for bærekraftige alternativer
  • Operasjonelle utfordringer: Nye logistikk- og reparasjonsstrømmer krever investeringer og endringer i prosesser
  • Integrering: Mange initiativer forblir isolerte, noe som begrenser både effekt og lønnsomhet

Med tydelige mål, smart produktutvikling og riktig prismodell kan selskapene imidlertid overvinne disse utfordringene. Flere vellykkede eksempler, bl.a. den franske sportgiganten Decathlon, viser hvordan en sirkulær forretningsmodell kan bidra til både vekst og økt kundetilfredshet.

– Den sirkulære økonomien er ikke lenger et fremtidsscenario. Den er her allerede – og kan være et konkurransefortrinn for dem som tør å satse i stor skala og på lang sikt. Spesielt i tider hvor forbrukere har mindre kjøpekraft, blir rimelige alternativer mer attraktive. Når disse alternativene også er sirkulære og bærekraftige, vinner alle, avslutter Nanna Gelebo.

Kontakter

Nanna GeleboManaging Director & PartnerBCG

Bilder

Nanna Gelebo, MDP in BCG
Nanna Gelebo, MDP in BCG
BCG
Last ned bilde

Lenker

Boston Consulting Group

Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye