Nye sjøkart gir sikker seilas på Svalbard
En seilingskorridor i nye sjøkart gjør det mulig å seile rundt Nordaustlandet, og gir raskere og tryggere ferdsel rundt Svalbard-øya.

Nordaustlandet er et område med dårlige eller ingen dybdedata.
– De nye elektroniske sjøkartene (ENC) og papirsjøkartene har en seilingskorridor med gode dybdedata. Denne gjør det mulig å planlegge en seilas rundt øya. Skip kan komme seg tryggere og raskere til og fra området – begge veier – når vær og isforhold plutselig endrer seg, sier Gudmund Jønsson, fungerende direktør for sjødivisjonen i Kartverket.
Et stort løft for sjøsikkerheten
Svalbard er et område hvor seilende må planlegge og ferdes med gode sikkerhetsmarginer når været skifter, tåka legger seg og vind, strøm og sjøis snur.
– Farvannene rundt Nordaustlandet og i Hinlopenstretet er blant de mest krevende og utilgjengelige områdene vi har – langt fra folk og med raske værskifter og utfordrende isforhold. At vi nå får oppdaterte og detaljerte dybdedata her, er et stort løft for sjøsikkerheten. Korrekte sjøkart er avgjørende for trygg navigasjon og for å redusere risikoen for ulykker i et område der hjelpen kan være langt unna. Kystverket er svært fornøyd med Kartverkets prioriteringer og det gode samarbeidet vi har hatt i arbeidet, sier Erik Blom, losdirektør i Kystverket.
Helt nye sjøkart og elektroniske kartceller
Kartverket har produsert nye offisielle elektroniske sjøkart (ENC) og papirsjøkart. I kartene er dekningen oppdatert blant annet i området rundt Nordaustlandet til Erik Eriksensstretet og ned til Olgastretet.
De elektroniske kartcellene med seilingskorridoren rundt Nordaustlandet er i målestokksklassen NO3 Coastal. I enkelte områder har ENC-ene fått bedre dybdedata og større målestokk, blant annet i Bjørnsundet og Freemansundet, mellom Barentsøya og Edgeøya.
Porteføljen med sjøkart på papir er forbedret med tre nye hovedseriekart på Svalbard:
- sjøkart nr. 542 Nordaustlandet. Sjuøyane – Karl XII-øya
- sjøkart nr. 543 Nordaustlandet. Karl XII-øya – Frostøyane
- sjøkart nr. 545 Nordaustlandet. Frostøyane – Erik Eriksenstretet
Disse sjøkartene er i målestokk 1:100 000 og inngår i Kartverkets hovedkartserie for Svalbard.
Hovedkartserien er i første rekke navigasjonskart for indre kyststrøk, og er de viktigste og mest detaljerte kartene for navigasjon i disse farvannene.
Mye gjenstår å kartlegge
Øygruppa Svalbard har fremdeles store områder med dårlige dybdedata og «hvite områder» som ikke er kartlagt i det hele tatt. Målesesongen på Svalbard er kort på grunn av lys- og isforhold – og farvannet rundt øygruppa stort.
– Områdene Kartverket har prioritert å kartlegge i 2022, 2024 og videre i 2025, er basert på egne analyser og brukerinnspill fra Kystverket og andre, og understøtter Kystverkets referanseruter og områder som blir mye brukt av cruise og fiskeri, informerer Jønsson.
Skal sjømåle på Svalbard i sommer
Kartverket prioriterer å sjømåle farvann på Svalbard i sommer, og seiler ut på kartleggingstokt fra midten av juni til slutten av september.
Sommertoktet på Svalbard i 2024 ble utvidet til fjorten uker og Kartverket fikk kartlagt det meste av områdene som var prioritert.
Farvann Kartverket har prioritert å dybdekartlegge i 2025, gitt at vær- og isforhold tillater det, ligger i:
- Ymerbukta
- Borebukta
- Bellsund
- St. Jonsfjorden
- Raudfjorden
- Liefdefjorden
- Hinlopenstretet
- Vibebukta

Se sjøkartene
Du kan sjekke ut sjøkartet på norgeskart.no (velg bakgrunnskartet «elektronisk sjøkart» eller «sjøkart oppdatert»).
Alle flybilder på norgeskart.no og norgeibilder.no er lisensierte produkt. Det er også de mest detaljerte kartene på norgeskart.no. Det er likevel fritt å bruke skjermbilde/skjermdump av både flybilder og kart fra de to nettsidene mot å kreditere kilden: ©norgeskart.no eller ©norgeibilder.no.
Nøkkelord
Kontakter
Sissel Kanstadkommunikasjonsrådgivar og presseansvarlegkommunikasjonsavdelinga i Kartverket
Tel:51 85 88 28Tel:99 51 38 48sissel.kanstad@kartverket.noBilder





Lenker
Om oss
Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.
Følg pressemeldinger fra Kartverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kartverket
Banebrytende kartlegging med USV i Nordsjøen12.5.2025 09:31:43 CEST | Pressemelding
For første gang i historien skal Mareano og Kartverket bruke ubemannet overflatefartøy (USV) til å kartlegge dyp over et større område – totalt 675 kvadratkilometer i Nordsjøen. I august legger Fugros største USV ut på tokt.
Kraftsamler seg for flysikkerheten28.3.2025 10:57:20 CET | Pressemelding
Kraftbransjen jobber på spreng for å nå fristen 1. juli, da alt av lavspentnettet og andre luftfartshindre skal være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Korrekt register gjør det tryggere å fly.
Norges mest øde steder i hver kommune6.3.2025 11:07:47 CET | Pressemelding
Kartverket har telt og talt og laget en liste over hvilket punkt på land i hver kommune som ligger lengst unna menneskelig infrastruktur. Sjekk hvor det mest øde stedet i din kommune er.
Stor kraft i kart og kartdata for samfunnet17.1.2025 14:57:39 CET | Pressemelding
Store nasjonale satsinger på effektivisering og digitalisering av Norge skjer fra Hønefoss, også data som er av samfunnskritisk betydning for nasjonal kontroll og sikkerhet og beredskap.
Sikrere seilas inn mot Bodø havn16.1.2025 14:58:23 CET | Pressemelding
Innseilingen til Bodø havn blir enda tryggere og sikrere etter at Kartverket denne uken ga ut flere høyoppløselige kartfliser i det digitale sjøkartet, som gir bedre oversikt over dybdeforholdene i havnen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom