Bedre omdømme gir resultater: Tromsø kommune rekrutterer og beholder flere
Tromsø kommune har satt omdømmebygging høyt på agendaen, både i HR-strategien og i hverdagen. Erfaringene fra Tromsø viser at offentlig sektor kan ha mye å vinne, og spare, på å jobbe bedre med employer branding.

– For oss handler omdømmebegrepet ikke bare om å markedsføre oss som en attraktiv arbeidsgiver, men om hvordan vi faktisk oppfattes av nåværende ansatte, jobbsøkere og innbyggerne vi betjener, forklarer Catrine Stenvold Øien, fagleder for personal og organisasjon i Tromsø kommune.
Tromsø som mange andre kommuner sliter med å rekruttere og beholde viktige ressurser. Kommunal sektor er også stedet der «de flinkeste slutter», for å låne tittelen fra André Mundals mye diskuterte sakprosabok, som tematiserer hvordan offentlig sektor skusler bort humankapital i tungrodde systemer og byråkrati.
- Høy turnover er svært krevende å håndtere for mange kommuner, spesielt med en allerede presset kommuneøkonomi, sier Marlen Lauritsen, områdeleder for Dfind og Randstad i Nord-Norge
Å ansette ofte blir kostbart, og skaper mye uro i en organisasjon.
- Derfor kan det være lurt å investere i tiltak og prosjekter som er spesielt myntet på å få ned turnover. Her gjør Catrine og Tromsø kommune et viktig og riktig arbeid, påpeker Lauritsen.
I Tromsø har de tatt flere grep som gjør det mulig å gjøre karriere både oppover og bortover.
– Et viktig tiltak er at vi har revidert permisjonsreglementet i kommunen, med blant annet bedre vilkår for ansatte som ønsker å studere. Hospitering i andre avdelinger eller virksomhetsområder er et annet virkemiddel for kompetanseutvikling. Vi har laget ordninger som gjør det enkle å gjennomføre, forklarer Stenvold Øien.
Utviklingsmuligheter skaper lojalitet
Tall fra Randstad Employer Brand Research, verdens største uavhengige HR-undersøkelse, viser at ansatte som opplever å ha reelle muligheter for utvikling, er langt mer lojale til arbeidsgiveren. Én av seks arbeidstakere oppgir at de ikke har gode nok utviklingsmuligheter i sin nåværende jobb, noe som øker sannsynligheten for at de vil bytte arbeidsgiver. Manglende karriereutvikling er en annen hovedgrunn til at de vurderer å slutte i en jobb.
Dette er en utfordring Tromsø kommune selv har identifisert. I Tromsø kommunes HR-strategi pekes det på at kommunen har høyere turnover enn landsgjennomsnittet for kommuner og fylkeskommuner, med 16,9 prosent mot et nasjonalt snitt på 13,6 prosent.
- Det handler mye om å bevare og utvikle eksisterende medarbeidere. Det er den enkleste og beste medisinen mot høy, og kostbar, turnover, sier Stenvold Øien.
Tiltakene har allerede gitt resultater.
- Man trenger litt tid for å se trender, men vi kan allerede merke at turnover hos oss er litt ned, særlig på lederstillinger. Vi gjorde også noen færre ansettelser i 2024 enn i 2023. En av grunnene til det, er at vi ikke automatisk erstatter noen som slutter. Vi gjør i stedet grundige vurderinger og ser om vi kanskje kan gjøre endringer internt for å løse oppgaver og ansvar. Det gir i sin tur mulighet for karriereutvikling og mobilitet i organisasjonen. Det gjør oss mer robuste, sier Stenvold Øien.
Faglige nettverk som nøkkel til trivsel
Et annet grep Tromsø kommune har tatt er å sikre bedre erfaringsdeling og skape gode fagfellesskap og forum for medarbeidere i ulike deler av organisasjonen.
– Alle er enige om at det kan være lurt å jobbe mer på tvers, men det er lettere sagt enn gjort. Da blir det vår oppgave å skape kultur for nettopp det, forteller Stenvold Øien.
Hun henter frem et eksempel er fra sitt eget virksomhetsområde, der Tromsø kommune har etablert et faglig forum for alle som jobber med lederstøtte, HR, økonomi og tilstøtende områder.
– I mange tilfeller sitter disse medarbeiderne ganske alene med sine oppgaver i hverdagen. Det kan være ensomt. Har man blitt kjent gjennom forum, finner man mange med de samme oppgavene og utfordringene. Da blir det mye lettere å kontakte en kollega eller dele erfaringer utenom våre samlinger. Vi har et felles årshjul, månedlige møter og fysiske samlinger hvert kvartal. Her har vi faglig påfyll og inspirasjon som går på rundgang, med innlegg og foredrag fra ulike interne ressurser. Dette er et konkret bidrag til å bygge ned de kommunale siloene.
Hva kan vi lære av de som slutter?
Men noen ganger slutter de flinkeste likevel, selv om kommunen har vært aldri så fremoverlent i sitt employer branding-arbeid. En medarbeider på vei ut har også stor verdi, mener Stenvold Øien.
- Det er viktig at vi forstår hva som er driverne for at folk slutter hos oss og hvordan de har opplevd arbeidsplassen. Derfor gjennomfører vi systematiske exit-samtaler, kombinert med en anonym spørreundersøkelse. Vi scorer veldig høyt på sosiale forhold, kollegial støtte og tilhørighet. Det er verdifull innsikt. Når ansatte forlater oss med en positiv opplevelse, blir de gode ambassadører for kommunen, og det er noe vi må bygge videre på.
Marlen Lauritsen i Dfind og Randstad er imponert over hva Tromsø kommune allerede får til på employer branding-fronten, og ser på det som et viktig bidrag i det hun beskriver som «en felles dugnad for å bygge en mer attraktiv region».
- Som arktisk hovedstad og universitetsby har vi ikke bare mange spennende karrieremuligheter. Tromsø har også et innholdsrikt kultur- og uteliv, umiddelbar nærhet til alt man kan forvente av en storby, i tillegg til spektakulær natur. What's not to love? Flytt til Tromsø og bli i Tromsø, oppfordrer Lauritsen.
Sentrale funn fra Randstad Employer Brand Research:
Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research (REBR) er verdens største uavhengige HR-undersøkelse. I Norge ble den gjennomført for sjuende gang i 2025. Her er noen sentrale funn fra rapporten.
1. Kampen om talentene
-
Offentlig sektor konkurrerer med privat næringsliv om arbeidskraft.
-
For å være attraktiv må den matche arbeidstakernes viktigste ønsker: godt arbeidsmiljø, god ledelse, konkurransedyktig lønn og balanse mellom jobb og fritid.
2. Høy jobbturnover – særlig blant yngre
-
24 % planlegger å bytte jobb snart, og Gen Z er mest tilbøyelige til å gå videre.
-
Offentlig sektor må tenke nytt for å tiltrekke og beholde unge arbeidstakere.
3. Mangfold og likestilling teller
-
1 av 3 norske arbeidstakere regner seg som en del av en minoritetsgruppe.
-
Mange opplever hindringer i karrieren, og offentlig sektor kan styrke sitt employer brand ved å være en ledestjerne innen inkludering.
4. Kompetanseutvikling er avgjørende
-
Én av seks arbeidstakere føler at de ikke har gode nok utviklingsmuligheter.
-
Offentlig sektor må synliggjøre lærings- og karrieremuligheter for å beholde de beste folkene.
5. Fleksibilitet og teknologi påvirker attraktiviteten
-
Fjernarbeid og KI blir stadig viktigere.
-
Offentlig sektor må tilpasse seg nye forventninger for å være relevant og konkurransedyktig i fremtidens arbeidsmarked.
Nøkkelord
Kontakter
Christian BørresenMarkedsdirektør
Tel:99262869christian.borresen@randstad.noOm oss
Randstad er en global aktør innen bemanning, rekruttering, konsulent- og HR-tjenester. Vi har en tydelig ambisjon om å være verdens mest rettferdige og spesialiserte selskap for talenter.
Gjennom våre fire spesialistområder – Operational, Professional, Digital og Enterprise – hjelper vi virksomheter med å bygge fleksible, mangfoldige og kompetente arbeidsstyrker, som er avgjørende for å lykkes i et arbeidsmarked preget av sterk konkurranse om de beste hodene.
Vi bidrar til at mennesker finner meningsfulle jobber, utvikler relevant kompetanse og opplever både formål og tilhørighet på arbeidsplassen. Verdiskapingen vi står for, skal ikke bare styrke enkeltpersoner og virksomheter – men også bidra til en mer bærekraftig fremtid for alle.
Med hovedkontor i Nederland opererer Randstad i 39 markeder og har rundt 40 000 ansatte globalt. I 2024 hjalp vi over 1,7 millioner mennesker med å finne jobb, og omsatte for 24,1 milliarder euro.
I Norge er vi representert gjennom Randstad, Dfind og Dfind Consulting
Følg pressemeldinger fra Randstad
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Randstad
Equinor er Norges mest attraktive arbeidsgiver 20256.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Equinor topper listen når over 3 500 nordmenn har sagt sin mening om hvor de aller helst vil jobbe. I Randstads ferske employer brand-undersøkelse for 2025 trekkes spesielt gode karrieremuligheter frem som den viktigste årsaken til at Equinor kåres til Norges mest attraktive arbeidsgiver.
Randstad leverer 100 vikarer til Europris på rekordtid28.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I løpet av kort tid har Randstad onboardet mer enn 100 vikarer til det gigantiske logistikksenteret til Europris i Moss. Suksessoppskriften er en stor base av kvalifiserte kandidater – og en skikkelig smart app.
Hun skal lede verdens største HR og rekrutteringsselskap i Norge10.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Marianne Hagen er ansatt som ny administrerende direktør for Randstad Norge. Med over 25 års internasjonal erfaring fra ledelse, salg, rekruttering og konsulentvirksomhet skal hun lede verdens største HR-selskap i det norske markedet. Nå vil hun løfte flere talenter inn i lederroller og styrke Randstads posisjon i en tid der kampen om ledere tilspisser seg.
AI er her, men altfor få er forberedt7.4.2025 07:55:00 CEST | Kronikk
De fleste norske arbeidstakere føler seg ikke klare for kunstig intelligens. Likevel venter mange på at arbeidsgiveren skal ta initiativ. I en tid der teknologien utvikler seg raskt, holder det ikke å vente. Nå må vi ta ansvar selv.
Hva skaper egentlig trivsel på jobb? Ny rapport gir svar21.3.2025 07:54:13 CET | Pressemelding
Hva gjør at noen ansatte gleder seg til jobb hver dag, mens andre teller ned timene til arbeidsdagen er over? Vi har lenge visst at det ikke er lønn eller arbeidsoppgaver som er den avgjørende faktoren, men arbeidsmiljøet. Randstads siste rapport gir et tydelig svar på hva som skaper trivsel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom