Aftenposten og Gyldendal med ny storsatsing: Skreddersydd nyhetstjeneste for ungdomsskolen
I et medielandskap der TikTok og algoritmestyrt innhold fra andre sosiale medier-plattformer preger informasjonsvanene til unge, lanserer Aftenposten og Gyldendal en ny, digital nyhetstjeneste for ungdomsskolen.

Aftenposten skole vil gi elever tilgang til kvalitetssikret, redaktørstyrt og troverdig nyhetsinnhold – og lærere et viktig verktøy for å engasjere elevene og gjøre en urolig verden litt lettere å forstå.
Fire av fem norske barn og unge sier de jevnlig eller ofte får nyhetene sine fra sosiale medier, ifølge tall fra Medietilsynet. Mange av dem er usikre på hva som er fakta, hvem avsenderen er og hvilke intensjoner som ligger bak informasjonen.
Den nye tjenesten bygger videre på erfaringene fra Aftenposten Junior skole, som elever i 5., 6. og 7. trinn har tatt i bruk i 160 kommuner over hele landet. Nå står ungdomsskolen for tur. Innholdet er tilpasset elevene i både språk, tematikk og presentasjonsform – utviklet for å engasjere og styrke deres evne til å forstå og vurdere informasjon.
– Vi har fått mange henvendelser fra lærere som kjenner til Aftenposten Junior skole, og som har ønsket at vi også skal tilby nyheter til de eldre elevene. Daglig blir norske ungdommer eksponert for innhold fra ukjente avsendere på sosiale medier. Det kan være både vanskelig og lite intuitivt å vite hva man kan stole på. Samtidig vet vi at ungdom ønsker å forstå verden rundt seg. Det er her Aftenposten skole kommer inn – med journalistikk som tar dem på alvor og er laget spesielt for dem, sier Mari Midtstigen, redaktør i Aftenposten Junior. Hun forteller at Aftenposten har hatt en rekke samtaler med elever og lærere underveis i utviklingen av Aftenposten skole.
Kvalitet og relevans – utviklet for skolen
Aftenposten skole samarbeider med Gyldendal, Norges største læremiddelforlag. Med pedagogisk tilrettelegging, oppgaver og koblinger til læreplanen får elevene ikke bare nyheter – men et verktøy for å utvikle både leseforståelse, samfunnsforståelse og digital dømmekraft.
– Vi ser et økende behov i skolen for å gi elevene verktøy til å orientere seg i en uoversiktlig informasjonsverden. Aftenposten skole kombinerer solid journalistikk med didaktiske verktøy som gjør det enkelt å bruke innholdet i undervisningen, sier forlagsdirektør for undervisning Hanne-Mari Eide Bennett i Gyldendal.
Den nye tjenesten gjør det mulig å jobbe med tverrfaglige temaer som demokrati og medborgerskap, samtidig som elevene trener på å skille fakta fra meninger – helt i tråd med læreplanens krav. Aftenposten skole vil også tilby nyheter og tekster på forskjellige språk, som engelsk, fransk, spansk og tysk.
Et tydelig alternativ
Flere aktører har det siste året tatt steg for å gjøre nyheter mer tilgjengelige for unge. Aftenposten skole skiller seg ut ved å være utviklet for å fungere i skolehverdagen, med journalistikk laget spesielt for ungdommer – ikke bare tilpassede voksennyheter.
En viktig årsak til populariteten til Aftenposten Junior skole er at skreddersydd nyhetsformidling gir bedre læringsutbytte, særlig når elevene kan finne stoff som interesserer dem og lese i sitt eget tempo. Dette vil også kjennetegne Aftenposten skole.
– Vi gir ikke bare ungdom tilgang til nyheter – vi gir dem også verktøyene de trenger for å forstå dem. Aftenposten skole bygger på den samme journalistiske troverdigheten og faglige kvaliteten som kjennetegner redaksjonen i Aftenposten, inkludert Aftenposten Junior og Aftenposten Junior skole. Etter nesten 15 år med nyhetsformidling for barn og unge, har vi opparbeidet oss solid erfaring og innsikt. Nå bruker vi alt vi har lært, og det vi kan, for å gi et tilbud også til ungdomsskolen. Det er utrolig motiverende, sier redaktør for avis og forlag i Aftenposten, Audun Solberg.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne-Mari Eide BennettForlagsdirektør for undervisningGyldendal Norsk Forlag
Tel:99327537hanne-mari.bennett@gyldendal.noAudun SolbergRedaktør avis og forlagAftenposten
Tel:913 14 600audun.solberg@aftenposten.noMari MidstigenRedaktørAftenposten Junior
Tel:917 37 781mari.midtstigen@aftenposten.noOm Gyldendal
Gyldendal er det største konsernet i den norske bokbransjen, og har virksomheter i alle ledd i verdikjeden, fra forlag og innholdsproduksjon, til distribusjon, handel, markedsplasser og tjenester. Det børsnoterte Gyldendal ASA er morselskap i konsernet.
Gyldendal Undervisning er Norges ledende undervisningsforlag. Vi skal gi viktige bidrag til at barn og unge lærer mer og bedre, og slik er rustet til å møte livets oppgaver og bidra positivt til et bærekraftig samfunn.

Følg pressemeldinger fra Gyldendal
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gyldendal på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Gyldendal
Johan Harstads "Max, Mischa & Tetoffensiven" solgt til USA27.8.2025 12:28:24 CEST | Pressemelding
Romanen Max, Mischa & Tetoffensiven blir endelig tilgjengelig på engelsk, på samme forlag som Karl Ove Knausgårds bøker.
Inntektsvekst og positiv resultatutvikling for Gyldendal i første halvår26.8.2025 08:09:47 CEST | Pressemelding
Gyldendal omsatte for 1,1 milliarder kroner første halvår, som er en vekst på 6 % mot samme periode i fjor. Konsernets omstillingsarbeid de siste årene gir nå effekter i form av høyere inntektsvekst og bedret lønnsomhet. Driftsresultatet forbedres med 58 MNOK mot samme periode i fjor.
Anne Holt setter endelig punktum for Hanne Wilhelmsen22.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Suksessforfatter Anne Holt avslutter serien om sin mest kjente krimheltinne, etter 33 år og tretten bøker.
Alle elever får fri tilgang til Aftenpostens nyhetstilbud i skolene frem til valget15.8.2025 12:12:42 CEST | Pressemelding
Alle norske elever fra 4.–10. trinn får nå gratis tilgang til Aftenposten Junior skole og Aftenposten skole fram til 9. september. Målet er å styrke demokratiforståelsen med nyheter som er tilpasset alder, trinn og skolehverdagen – et alternativ til algoritmestyrte nyhetsstrømmer fra sosiale medier.
Norges grønneste inspirator er tilbake med ny kokebok-suksess!14.8.2025 10:41:11 CEST | Pressemelding
Hanne-Lene Dahlgren er Norges ledende stemme for et grønnere kosthold. Den ferske kokeboka 2 om gangen-metoden, som lanseres på Arendalsuka 14. august, har allerede seilt rett inn på bestselgerlisten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom