SpareBank 1 Nord-Norge

Solide prestasjoner driver resultatet

Del

SpareBank 1 Nord-Norges resultat for første kvartal 2025 viser 1 008 millioner kroner før skatt.

Hanne Karoline Kræmer, konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge
Hanne Karoline Kræmer, konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge Foto: Håkon Steinmo, SpareBank 1 Nord-Norge

Dette er 92 millioner kroner høyere enn i samme kvartal i 2024. Konsernsjef Hanne Karoline Kræmer sier dette om tallene:  

– Tallene er sterke. Men for å sitere treneren til vår gode samarbeidspartner Bodø/Glimt; jeg er egentlig mest opptatt av prestasjonene som ligger bak. Når prestasjonene er gode, blir tallene deretter.  

Konsernsjefen peker på flere grep som gir effekt. Blant annet iverksatte konsernet i fjor høst et forenklingsprosjekt, med ambisjoner om å kutte kostnadene med om lag 10 millioner kroner allerede i 2025.  

– Selv om vi er i en tidlig fase i gjennomføringen, ser vi allerede positive effekter. Kostnadsveksten i 1. kvartal er på bare 4 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Målt mot 4. kvartal i 2024, har vi redusert kostnadene med over 100 millioner kroner. Og lavere kostnader, i kombinasjon med god vekst, vises naturligvis i tallene våre, sier Kræmer.  

Forhåpentligvis vil kundene også oppleve en annen forventet effekt av forenklingsprosjektet – nemlig bedre og raskere service.  

– Forenkling handler først og fremst om å ta bort unødvendige og lite verdiskapende arbeidsoppgaver, og heller bruke tid på oppgaver som gir verdi – både for kundene våre og for SpareBank 1 Nord-Norge. Ambisjonen er at arbeidet med forenkling vil sette oss i stand til å levere enda raskere og enda bedre. Det vil komme kundene til gode, slår Kræmer fast. 

I fjor ble SpareBank 1 Nord-Norge kåret til Norges beste på kundeservice, uansett bransje. Nylig ble det klart at SNN igjen er blant de tre beste – for kundeservice innen bank.  

– Avgjørelsen faller om noen uker, og vi er selvsagt spent på hvilken del av pallen vi ender på. Dette er uansett utfall et bevis på at å prioritere det som kommer kunden til nytte, gir effekt. Også i bank og finans er det slik at fokus på prestasjoner skaper resultater, sier Kræmer. 

Vekst – og mindre svindel  

SpareBank 1 Nord-Norge kan vise til fortsatt vekst både i personmarkedet og i bedriftsmarkedet.  

– Ja, vi vokser fortsatt, og det gleder meg stort at kundene aktivt velger oss. Målt over 12 måneder er veksten på personmarkedet 6,5 prosent, og i bedriftsmarkedet 2,4 prosent. Vi har fortsatt svært lave tap, og nå ser vi også at tapene som følge av svindel er synkende. Det er bra for kundene våre, og bra for konsernet. 

Konsernsjefen forteller at SpareBank 1 Nord-Norge den siste tiden har lagt betydelig innsats i forebygging av svindel.  

– Dessverre ser vi at digital svindel øker i omfang. Forebyggende arbeid kan forhindre at flere kunder lar seg lure. Svindlerne baserer seg nemlig ofte på at ofrene gir dem tilgang til kontoen sin. Det å hjelpe kundene til å beskytte seg selv mot svindel, er kanskje den mest effektive løsningen på dette samfunnsproblemet. Derfor er vi nå nærmest kontinuerlig ute på veien med foredrag om hvordan du kan avdekke svindelforsøkene, og unngå å la deg lure. Disse prestasjonene bidrar også til resultatene vi nå legger frem, sier Kræmer. 

Fortsatt optimisme  

Det nordnorske næringslivet har klart seg godt gjennom både pandemi, inflasjon og stigende renter. Kræmer forteller at utsiktene for landsdelen fortsatt er gode, men hun er litt bekymret for en av Nord-Norges viktigste næringer; fiskeriene.   

– Det har vært fasinerende å se at landsdelen, på en nesten overraskende god måte, har håndtert de utfordringene som har truffet oss. Dette har også vært tilfelle for fiskeriene. Effekten av lavere kvoter har for eksempel blitt kompensert av både svak kronekurs og høyere priser til fiskerne. Kamp om råstoffet fører imidlertid til at landindustrien rammes. Skulle kvotene senkes ytterligere, er det økt grunn til bekymring. Villfanget fisk, og ringvirkningene av dette, har alltid vært svært viktig for Nord-Norge, forklarer konsernsjefen. 

Parallelt med dette, trekker hun fram en reiselivsnæring som stadig vokser, og som nå også fokuserer på nødvendig konsolidering. Det gir landsdelen flere bein å stå på. Kræmer gjentar et mye brukt postulat i SpareBank 1 Nord-Norge: 

– Når det går godt i landsdelen, går det godt for banken. Det er en klar logikk i dette. Når næringslivet blomstrer og folk har arbeid, er det enklere å lykkes som bank. Nord-Norge har få konkurser, og selv om noen bedrifter sliter mer enn tidligere er det fortsatt arbeid til alle som ønsker det. Det gir oss et svært godt utgangspunkt for å lykkes som finanskonsern, sier Kræmer. 

– Samtidig er SpareBank 1 Nord-Norge i den heldige situasjonen at vi har Samfunnsløftet, som anvendt riktig kan bidra til at landsdelen skal gå godt. I år fordeles over 1 milliard kroner via Samfunnsløftet. Det er utrolig flott å kunne bidra til utvikling i landsdelen, også på denne måten, sier Kræmer.  

Nøkkeltall:  

  • Resultat før skatt: 1 008 mill. kr. (916)  

  • EK-avkastning: 17,2 % (17,8 %)  

  • Kostnadsprosent: 31,6 % (33,2 %)  

  • Utlånstap: 57 mill. kr. (36)  

  • Ren kjernekapitaldekning: 16,3% (16,6 %)  

 (Sammenlignbare tall for 2024 i parentes)  

Nøkkelord

Kontakter

Følg pressemeldinger fra SpareBank 1 Nord-Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Nord-Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SpareBank 1 Nord-Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye