Polaris Media

Resultatnedgang på 10 millioner kroner for Polaris Media

Del

Polaris Media rapporterer en EBITDA på 28 millioner kroner i første kvartal 2025, justert for engangskostnader på 2 millioner kroner. Til tross for fortsatt god vekst i digitale inntekter, er resultatet 10 millioner kroner lavere enn i tilsvarende periode i fjor. Fortsatt nedgang i annonseinntektene og et negativt resultatbidrag på 5 millioner kroner fra investeringen i Helthjem Netthandel, hvor Polaris Media eier 34 prosent, er hovedårsakene til resultatnedgangen.

Vekst i brukerinntektene

Brukerinntektene økte med 5 prosent i kvartalet, drevet av god digital vekst både i de norske og svenske mediehusene. Konsernets digitale abonnementsinntekter økte med 16 prosent fra samme periode i fjor, og kompenserte for en mindre nedgang i papirbaserte brukerinntekter.

Antall digitale abonnement var 438 000 ved kvartalets slutt, en økning på 11 prosent fra samme tidspunkt i fjor. Heldigitale abonnement utgjør nå 70 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse på 627 000, mot 64 prosent ved utgangen av første kvartal i fjor.

—Mediehusene våre lykkes fortsatt godt digitalt, både i Norge og Sverige. Vi er fornøyde med at de samlede brukerinntektene har økt med 5 prosent og digitale brukerinntekter med 16 prosent, sammenlignet med første kvartal i fjor, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Fortsatt nedgang i annonseinntektene

Annonseinntektene i første kvartal endte 4 prosent lavere enn samme periode i fjor, som følge av fortsatt betydelig nedgang i papirbaserte inntekter. De digitale annonseinntektene vokste med 5 prosent.

—Fallende annonseinntekter har vært en utfordring for konsernet gjennom hele 2023 og 2024. I likhet med siste kvartal av fjoråret, var imidlertid utviklingen i årets første kvartal mer stabil enn i perioden januar til september 2024. Det er også positivt at vi nå har to strake kvartaler med vekst i de digitale annonseinntektene. Vi jobber målrettet for å øke den digitale veksten ytterligere, kommenterer Koch.

Negativt resultatbidrag fra Helthjem Netthandel

Polaris Media innregner 34 prosent av resultatet i Helthjem Netthandel i konsernets EBITDA. I første kvartal var dette resultatbidraget 5 millioner lavere enn i fjor, og utgjorde dermed halvparten av konsernets resultatnedgang på 10 millioner.

—Helthjem Netthandel har hatt en meget god utvikling de seneste årene, og hadde sitt beste år i 2024, drevet av sterk volumvekst. Første kvartal i år har volumene vært lavere enn «all time high»-nivået i fjor, noe som gav et svakere resultat i selskapet, forklarer Koch.

—Samtidig hører det med til det totale bildet at vår distribusjonsvirksomhet i Norge, Polaris Distribusjon, leverte et godt resultat i første kvartal. Selv om pakkevolumene fra Helthjem nå er lavere enn i fjor høst, bidro disse inntektene positivt til resultatet i den norske distribusjonsvirksomheten, sammen med flere nye transport- og distribusjonsoppdrag, fortsetter Koch.

Lav kostnadsvekst

Polaris Medias driftskostnader økte med 2 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Gjennomførte effektiviseringstiltak bidro til å dempe kostnadsveksten.

—Majoriteten av besparelsene fra de omfattende effektiviseringstiltakene vi gjennomførte i 2023 og 2024 er allerede realisert, men vi vil fortsatt se effekter av tiltakene i 2025. I første kvartal er det særlig kostnadene i trykkerivirksomheten som er vesentlig redusert, etter konsolideringen av våre to trykkerier i Trøndelag i mars i fjor. I tillegg ble trykkeriet på Stord avviklet med virkning fra 1. januar i år. Sammen med generelle effektiviseringstiltak i både mediehusene og distribusjonsvirksomhetene i Norge og Sverige, bidro dette til at konsernets samlede driftskostnader økte med kun 2 prosent i første kvartal, sier Koch.

I tillegg til de nevnte tiltakene, er konsernet i gang med implementering av ytterligere kostnadsbesparende tiltak i den svenske distribusjonsvirksomheten. Disse forventes å gi betydelige effekter i andre halvår 2025.

Økt eierandel i Stampen Media

Polaris Media kjøpte VK Medias 10 prosent eierandel i Stampen Media i slutten av mars, og eier nå 80 prosent av selskapet.

—Stampen Media har utviklet seg til å bli et ledene nyhetsmediekonsern siden vi ble medeiere sammen med VK Media og NWT Media i 2019. Kjøpet av VK Medias andel forsterker vår posisjon i det svenske markedet, kommenterer Koch.   

Solid finansiell stilling

I februar solgte Polaris Media aksjer i Vend Marketplaces ASA (tidligere «Schibsted Marketplaces») for ytterligere 500 millioner kroner. Etter nedsalget har Polaris Media en beholdning på 3,2 millioner aksjer i Vend, med en markedsverdi på i overkant av 1 milliard kroner ved børslutt i går. Konsernets kontantbeholdning var ved utgangen av første kvartal 1,6 milliarder kroner. Generalforsamlingen vedtok i går styrets forslag om å dele ut 1,1 milliarder i utbytte. Av dette er 1 milliard kroner et tilleggsutbytte i forbindelse med det første nedsalget i Vend høsten 2024 og 98 millioner kroner et ordinært utbytte. Utbyttet utbetales 21. mai.

—Vi har en solid finansiell stilling som gir oss handlekraft og fleksibilitet. Ambisjonen er å utvikle Polaris Media videre, gjennom både organisk vekst og strukturelle muligheter i mediemarkedet, sier konsernsjefen.

Kvartalsrapport og -presentasjon, samt webcast av resultatfremleggelsen, er tilgjengelig her: https://www.polarismedia.no/investorinformasjon/investorweb/

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Polaris Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Polaris Media

Resultatveksten fortsetter for Polaris Media7.11.2024 07:01:56 CET | Pressemelding

Fortsatt sterk utvikling i inntekter fra digitale abonnement, reduserte kostnader og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst på 25 prosent for Polaris Media i tredje kvartal. Dette er tredje kvartalet på rad med positiv resultatutvikling for konsernet. Styret i Polaris Media har foreslått at det utbetales et ekstraordinært utbytte på 1 milliard kroner til aksjonærene, etter at konsernet i oktober solgte en andel av sin aksjebeholdning i Schibsted Marketplaces.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye