Resultatnedgang på 10 millioner kroner for Polaris Media
Polaris Media rapporterer en EBITDA på 28 millioner kroner i første kvartal 2025, justert for engangskostnader på 2 millioner kroner. Til tross for fortsatt god vekst i digitale inntekter, er resultatet 10 millioner kroner lavere enn i tilsvarende periode i fjor. Fortsatt nedgang i annonseinntektene og et negativt resultatbidrag på 5 millioner kroner fra investeringen i Helthjem Netthandel, hvor Polaris Media eier 34 prosent, er hovedårsakene til resultatnedgangen.

Vekst i brukerinntektene
Brukerinntektene økte med 5 prosent i kvartalet, drevet av god digital vekst både i de norske og svenske mediehusene. Konsernets digitale abonnementsinntekter økte med 16 prosent fra samme periode i fjor, og kompenserte for en mindre nedgang i papirbaserte brukerinntekter.
Antall digitale abonnement var 438 000 ved kvartalets slutt, en økning på 11 prosent fra samme tidspunkt i fjor. Heldigitale abonnement utgjør nå 70 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse på 627 000, mot 64 prosent ved utgangen av første kvartal i fjor.
—Mediehusene våre lykkes fortsatt godt digitalt, både i Norge og Sverige. Vi er fornøyde med at de samlede brukerinntektene har økt med 5 prosent og digitale brukerinntekter med 16 prosent, sammenlignet med første kvartal i fjor, sier konsernsjef Per Axel Koch.
Fortsatt nedgang i annonseinntektene
Annonseinntektene i første kvartal endte 4 prosent lavere enn samme periode i fjor, som følge av fortsatt betydelig nedgang i papirbaserte inntekter. De digitale annonseinntektene vokste med 5 prosent.
—Fallende annonseinntekter har vært en utfordring for konsernet gjennom hele 2023 og 2024. I likhet med siste kvartal av fjoråret, var imidlertid utviklingen i årets første kvartal mer stabil enn i perioden januar til september 2024. Det er også positivt at vi nå har to strake kvartaler med vekst i de digitale annonseinntektene. Vi jobber målrettet for å øke den digitale veksten ytterligere, kommenterer Koch.
Negativt resultatbidrag fra Helthjem Netthandel
Polaris Media innregner 34 prosent av resultatet i Helthjem Netthandel i konsernets EBITDA. I første kvartal var dette resultatbidraget 5 millioner lavere enn i fjor, og utgjorde dermed halvparten av konsernets resultatnedgang på 10 millioner.
—Helthjem Netthandel har hatt en meget god utvikling de seneste årene, og hadde sitt beste år i 2024, drevet av sterk volumvekst. Første kvartal i år har volumene vært lavere enn «all time high»-nivået i fjor, noe som gav et svakere resultat i selskapet, forklarer Koch.
—Samtidig hører det med til det totale bildet at vår distribusjonsvirksomhet i Norge, Polaris Distribusjon, leverte et godt resultat i første kvartal. Selv om pakkevolumene fra Helthjem nå er lavere enn i fjor høst, bidro disse inntektene positivt til resultatet i den norske distribusjonsvirksomheten, sammen med flere nye transport- og distribusjonsoppdrag, fortsetter Koch.
Lav kostnadsvekst
Polaris Medias driftskostnader økte med 2 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Gjennomførte effektiviseringstiltak bidro til å dempe kostnadsveksten.
—Majoriteten av besparelsene fra de omfattende effektiviseringstiltakene vi gjennomførte i 2023 og 2024 er allerede realisert, men vi vil fortsatt se effekter av tiltakene i 2025. I første kvartal er det særlig kostnadene i trykkerivirksomheten som er vesentlig redusert, etter konsolideringen av våre to trykkerier i Trøndelag i mars i fjor. I tillegg ble trykkeriet på Stord avviklet med virkning fra 1. januar i år. Sammen med generelle effektiviseringstiltak i både mediehusene og distribusjonsvirksomhetene i Norge og Sverige, bidro dette til at konsernets samlede driftskostnader økte med kun 2 prosent i første kvartal, sier Koch.
I tillegg til de nevnte tiltakene, er konsernet i gang med implementering av ytterligere kostnadsbesparende tiltak i den svenske distribusjonsvirksomheten. Disse forventes å gi betydelige effekter i andre halvår 2025.
Økt eierandel i Stampen Media
Polaris Media kjøpte VK Medias 10 prosent eierandel i Stampen Media i slutten av mars, og eier nå 80 prosent av selskapet.
—Stampen Media har utviklet seg til å bli et ledene nyhetsmediekonsern siden vi ble medeiere sammen med VK Media og NWT Media i 2019. Kjøpet av VK Medias andel forsterker vår posisjon i det svenske markedet, kommenterer Koch.
Solid finansiell stilling
I februar solgte Polaris Media aksjer i Vend Marketplaces ASA (tidligere «Schibsted Marketplaces») for ytterligere 500 millioner kroner. Etter nedsalget har Polaris Media en beholdning på 3,2 millioner aksjer i Vend, med en markedsverdi på i overkant av 1 milliard kroner ved børslutt i går. Konsernets kontantbeholdning var ved utgangen av første kvartal 1,6 milliarder kroner. Generalforsamlingen vedtok i går styrets forslag om å dele ut 1,1 milliarder i utbytte. Av dette er 1 milliard kroner et tilleggsutbytte i forbindelse med det første nedsalget i Vend høsten 2024 og 98 millioner kroner et ordinært utbytte. Utbyttet utbetales 21. mai.
—Vi har en solid finansiell stilling som gir oss handlekraft og fleksibilitet. Ambisjonen er å utvikle Polaris Media videre, gjennom både organisk vekst og strukturelle muligheter i mediemarkedet, sier konsernsjefen.
Kvartalsrapport og -presentasjon, samt webcast av resultatfremleggelsen, er tilgjengelig her: https://www.polarismedia.no/investorinformasjon/investorweb/
Kontakter
Per Axel KochKonsernsjef
Tel:48120000per.axel.koch@polarismedia.noJørgen AuneCFO
Tel:95082656jorgen.aune@polarismedia.noFølg pressemeldinger fra Polaris Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Polaris Media
Invitasjon til resultatpresentasjon 1. kvartal 20257.5.2025 09:20:12 CEST | Pressemelding
Polaris Media ASA inviterer til presentasjon av konsernets resultater for første kvartal 2025 onsdag 14. mai kl. 09:30 på Hotel Continental, Oslo.
Polaris Media øker sin eierandel i Stampen Media til 80 prosent27.3.2025 08:30:08 CET | Pressemelding
Polaris Media og VK Media har inngått en avtale om at Polaris Media kjøper VK Medias 10 prosent eierandel i PNV Media. Polaris Media vil med dette eie 80 prosent av Stampen Media gjennom eierselskapet PNV Media, hvor NWT Media fortsatt eier 20 prosent.
Fortsatt resultatvekst i Polaris Media13.2.2025 06:56:00 CET | Pressemelding
Økning i digitale inntekter og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst for Polaris Media i fjerde kvartal.
Invitasjon til resultatpresentasjon 4. kvartal 2024 Polaris Media ASA6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Polaris Media ASA inviterer til presentasjon av konsernets resultater for fjerde kvartal 2024 torsdag 13. februar kl. 09:30 på Hotel Continental, Oslo.
Resultatveksten fortsetter for Polaris Media7.11.2024 07:01:56 CET | Pressemelding
Fortsatt sterk utvikling i inntekter fra digitale abonnement, reduserte kostnader og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst på 25 prosent for Polaris Media i tredje kvartal. Dette er tredje kvartalet på rad med positiv resultatutvikling for konsernet. Styret i Polaris Media har foreslått at det utbetales et ekstraordinært utbytte på 1 milliard kroner til aksjonærene, etter at konsernet i oktober solgte en andel av sin aksjebeholdning i Schibsted Marketplaces.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom