Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.

Widerøe hadde en solid passasjervekst i april, med totalt 334 228 reisende – en økning på 6 prosent sammenlignet med april i fjor. Kabinfaktoren steg med hele 7,7 prosentpoeng i samme periode, til 71,8 prosent. Dette til tross for at kapasiteten var 2 prosent lavere enn i april 2024. Sammenlignet med mars 2025 økte kapasiteten med 3 prosent.
To passasjerrekorder ble også satt i løpet av april: Første dag etter påske ble det registrert ny toppnotering i antall reisende på én dag – en rekord som allerede 30. april ble slått, med 15 811 reisende.
April markerer årsjubileet for det nye anbudet. Som ventet har lavere priser ført til økt etterspørsel, og det er svært gledelig å se at langt flere som bor i Distrikts-Norge reiser mer etter at det nye anbudet tredde i kraft. Vi ser en kraftig økning i ferie- og fritidsreisende på anbudsrutene, og dette er i hovedsak lokale turister som benytter seg av lave flypriser for å reise lokalt. Det har nok Bodø/Glimt også merket på tribuneplass det siste året – fans flyr inn fra hele landsdelen og fyller tribunene på hjemmekampene. Widerøes årlige reiseundersøkelse bekrefter denne tendensen, hvor langt flere planlegger ferie- og fritidsreiser med fly i sommerferien.
– Vi ser tydelig at etterspørselen etter flyreiser på anbudsnettet har økt etter oppstarten av den nye anbudsperioden for ett år siden. Dette gir oss et godt utgangspunkt for å styrke kapasiteten på våre kommersielle ruter, samtidig som vi imøtekommer flere forespørsler om forbedringer på anbudsnettet, sier Espen Steiro, kommersiell direktør i Widerøe.
Widerøe har som mål å bli en del av Norwegian Reward i løpet av høsten 2025. I dag er det bare 60 prosent av kundene på Widerøes kommersielle ruter som kan tjene opp lojalitetspoeng. Dette vil endre seg når Widerøe blir en del av Norwegian Reward. Da vil alle reisende få tilganger til lojalitetsfordeler, uansett destinasjon – fra Hammerfest til Hellas, London til Lofoten.
– Vi ønsker å gi alle våre kunder muligheten til fordeler og større valgfrihet, sier Steiro.
Kundene får en sømløs digital reiseopplevelse med én felles profil på tvers av Widerøe og Norwegian, med innlogging til både booking, innsjekk og lojalitetsprogram på samme plattform.
– Vi har tilpasset produksjonen og finjustert tidtabellene i tett samarbeid med Norwegian for å gi kundene bedre forbindelser. Det gir resultater – trafikken som kombinerer Widerøe og Norwegian har økt med 58 prosent siden oppkjøpet, avslutter Steiro.
Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500presse@wideroe.noOm oss
Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3700 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe’s Flyveselskap flyr på anbud for Samferdselsdepartementet, i tillegg til egne kommersielle ruter. Selskapet utfører også tekniske tjenester på fem ulike lokasjoner i landet. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge.
Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
Widerøe på rett vei mot sommeren6.3.2025 08:06:54 CET | Pressemelding
Bak oss har vi lagt årets siste vintermåned. Widerøe leverer punktlighet og regularitet for februar på et nivå som er langt over tidligere måneder, men også sammenlignet med februar 2024. Kabinfaktoren beveger seg opp til 71 prosent. Fra 31. mars setter vi inn større fly mellom Tromsø og Kirkenes, og starter opp ny rute mellom Tromsø og Leknes. Planlegger du reise i forbindelse med påsken så må du kjøpe flybilletten nå!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom