Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.

Til tross for dyrtid og forventninger om rentenedgang viser undersøkelsen at nordmenns privatøkonomi er i bedring. Etter noen år med reallønnsvekst oppgir nesten 60 prosent av respondentene at de beholder sommerferiebudsjettet på samme nivå som i fjor, mens 24 prosent planlegger å bruke mer i år. Et interessant funn er at de yngre generasjonene, Y og Z, skiller seg ut – de planlegger nemlig å bruke mindre på sommerferien i år enn i fjor.
Utenlandsferie er fortsatt nordmenns sommerfavoritt, gjerne i kombinasjon med Norgesferie. Flere planlegger å reise utenlands i år enn i fjor. I 2024 ferierte 51 prosent i utlandet, mens nesten 60 prosent har planer om det samme i 2025.
Det er variasjoner mellom generasjonene når det gjelder hvor de planlegger å tilbringe sommerferien. Babyboomer-generasjonen skiller seg ut fra de øvrige og lar seg i mindre grad lokke av sol og strand. Generasjon Z går egne veier og velger hotell- og spaopphold, selv om lommeboken spiller en stor rolle. Denne gruppen utgjør også den største andelen som planlegger utenlandsferie i sommer – hele 68 prosent, mot et landsgjennomsnitt på 60 prosent. Samtidig er alle generasjonene enige om én ting: Fly er det foretrukne fremkomstmiddelet. Ni av ti velger å fly i sommer.
Undersøkelsen viser videre at nordmenn i liten grad omfavner den internasjonale trenden med å feriere alene. Bare 17 prosent oppgir at de reiser alene som ett av sine feriealternativer.
75 prosent av nordmenn har fremdeles ikke bestilt sommerferien.
"Vi forventer en fantastisk reisesommer i år. Det finnes mange spennende destinasjoner med Widerøe for dem som ønsker å feriere i Norge i sommer. Vi tilbyr også en rekke attraktive reisemål i samarbeid med Norwegian. Utenlandsferien har vel aldri vært så tilgjengelig for folk som bor i Widerøe-land som etter at vi ble en del av Norwegian-familien," sier kommersiell direktør i Widerøe, Espen Steiro.
Info om undersøkelsen:
Reiseundersøkelsen har 22 368 respondenter og representerer hele Norges befolkning med tilknytning til en flyplass (til sammen 46 lufthavner).
Generasjon Alfa (yngre enn 15 år)
Generasjon Z (15-28 år)
Generasjon Y (29-45 år)
Generasjon X (46-60 år)
Babyboomers (61-79 år)
Den Stille Generasjonen (80-98 år)
Krigsgenerasjonen (98+ år)
Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500presse@wideroe.noOm oss
Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3700 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe’s Flyveselskap flyr på anbud for Samferdselsdepartementet, i tillegg til egne kommersielle ruter. Selskapet utfører også tekniske tjenester på fem ulike lokasjoner i landet. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge.
Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Sterk kapasitetsvekst: Widerøe satser videre på Norge5.6.2025 08:11:58 CEST | Pressemelding
Widerøe rundet av våren med en økning i både antall passasjerer og frekvenser sammenlignet med mai 2024. Pristilfredsheten har steget jevnt det siste året etter innføringen av halvert makspris på anbudsnettet. Flyselskapet øker kapasiteten ytterligere og legger til rette for tidenes Norgesferie med et historisk rutetilbud.
Eksklusiv førpremiere i 3000 kvm hangar: Flesland ble Hollywood for én kveld20.5.2025 21:23:05 CEST | Pressemelding
Årets mest actionspekkede kveld er godt i gang i Widerøes flyhangar på Flesland! Med nesten 1500 gjester viser vi – sammen med Bergen Kino – Norges førpremiere på det som ryktes å være den aller siste Mission: Impossible-filmen. Og det hele skjer i et autentisk luftfartsmiljø, hvor lukten av popcorn og jetfuel blandes idet Tom Cruise farer over et enormt lerret foran hangardøren.
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom