Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 koster to milliarder per år

Del

Da elbiler mistet retten til å bruke kollektivfeltet på E18 i mai i fjor, skulle det gi bedre trafikkflyt. Men en ny rapport viser at resultatet ble det motsatte: Mer kø, flere forsinkelser, økt belastning på lokalveiene i Asker og Bærum, og høyere kostnader for trafikantene. 

Kollektivfeltet står tomt mens køene vokser. Nå haster det med smartere løsninger som virkelig utnytter kapasiteten og gjør hverdagen bedre for både pendlere og næringstrafikk, sier Solberg Thorsen i OFV.
Kollektivfeltet står tomt mens køene vokser. Nå haster det med smartere løsninger som virkelig utnytter kapasiteten og gjør hverdagen bedre for både pendlere og næringstrafikk, sier Solberg Thorsen i OFV. Shutterstock

– Kollektivfeltet står tomt store deler av dagen, mens køene har blitt lengre og mer uforutsigbare. Tiltaket skulle redusere biltrafikken inn til Oslo, men har i stedet gjort situasjonen verre for pendlere vestfra, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

Ifølge en ny rapport fra Vista Analyse, utarbeidet for OFV, har trafikken på E18 mellom Asker og Sandvika gått ned med 4–5 prosent. Likevel har ikke trafikken inn til Oslo falt. Mange bilister har i stedet flyttet seg over på småveiene i Asker og Bærum for å slippe unna køene. 

– Vi ser at E18 har færre biler, men at køene har blitt verre. Flere kjører på omveier eller velger andre tidspunkt, uten at den totale belastningen har gått ned, sier Solberg Thorsen. 

Hovedfunn i rapporten: 

  • Mer kø på E18: Trafikken flyter dårligere, spesielt mellom Asker og Sandvika i morgenrushet. Køene varer lenger og går saktere enn før. 
  • Trafikken har ikke forsvunnet, bare flyttet seg: Selv om antall kjøretøy på E18 har gått ned med 4–5 prosent mellom Asker og Sandvika, har trafikken gjennom Oslo økt. 
  • Lokalveiene fylles opp: Flere velger omveier på fylkesveiene, spesielt på Fekjan, Kirkeveien og Holmen i Asker, hvor trafikken har økt kraftig i morgenrushet. 
  • Pendlere fra vest rammes hardest: Trafikkflyten har forverret seg mest i retning Oslo, og forsinkelsene har økt kraftig. 
  • Samfunnskostnadene har eksplodert: Forsinkelseskostnadene på E18 har økt med nesten 40 prosent, og køene koster nå nærmere to milliarder kroner i året. 

 

Lite gevinst for kollektivtrafikken 

Tiltaket ble innført for å sikre bedre fremkommelighet for busser, særlig i forbindelse med stengingen av Ring 1 i Oslo. Men rapporten viser at kollektivtrafikken har fått små eller ingen forbedringer. 

– Bussene kommer stort sett fram som før, men vi har ledig kapasitet i kollektivfeltet store deler av dagen. Samtidig står bilistene i lengre og mer uforutsigbare køer, sier Solberg Thorsen. 

Regjeringen avviser gjenåpning for elbiler 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har nylig avvist å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler. I et brev til Asker-ordfører Lene Conradi (H) skriver han at tiltaket i hovedsak har virket etter hensikten, ifølge Budstikka

I stedet vil regjeringen teste ut nye tiltak: Et tungbilfelt skal etableres mellom Asker og Holmen, og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer skal prøves ut mellom Holmen og Sandvika. Dette ble varslet i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet før påske. Forslaget skal nå ut på høring. 

Tidligere var det snakk om samkjøringsfelt hele veien inn til Oslo, men planene er nå begrenset til en kortere strekning vest for byen. 

– Det er bra at man vurderer alternativer, men våre tall viser tydelig at dagens situasjon har store negative konsekvenser. Kollektivfeltet står tomt mens køene vokser. Nå haster det med smartere løsninger som virkelig utnytter kapasiteten og gjør hverdagen bedre for både pendlere og næringstrafikk, sier Solberg Thorsen. 

Flere tiltak kan bedre situasjonen 

Rapporten fra Vista Analyse peker på flere tiltak for å redusere køene og bedre bruken av kollektivfeltet. Blant annet anbefales det å åpne for samkjøring og tillate kollektivfeltet for tungtrafikk på hele E18-vestkorridoren, ikke bare på en kort strekning. 

– Det gir liten mening at kollektivfeltet står tomt mens køene vokser. Å åpne for tungtrafikk på hele vestkorridoren kan gi langt bedre fremkommelighet for næringstrafikken uten at det går ut over bussene, sier Solberg Thorsen. 

Han mener også at samkjøring bør testes i større skala. 

– Erfaringer fra andre steder viser at samkjøringsfelt kan fungere godt, men bare hvis mange nok reiser sammen. Vi mener derfor at samkjøring med minst to personer bør testes på hele strekningen vest for Oslo, ikke bare mellom Holmen og Sandvika, fortsetter Solberg Thorsen. 

Rapporten peker også på at tidsdifferensierte bompenger i rushtrafikken kan være et effektivt tiltak for å få flere til å reise på andre tidspunkt. 

Om rapporten 

Rapporten bygger på data fra Statens vegvesen og Google, som viser hvor lang tid det tar å kjøre ulike strekninger på E18 før og etter at elbilene mistet tilgang til kollektivfeltet i mai 2024. Analysen ser både på økt reisetid og kostnader for bilistene som følge av forsinkelser. 

Trafikkflyten er målt med en egen framkommelighetsindeks: 

  • Indeks 100 tilsvarer normal trafikkflyt. 
  • Indeks 95 betyr at reisetiden øker med rundt 50 prosent. En kjøretur som normalt tar 30 minutter, vil da ta cirka 45 minutter. 
  • Indeks 90 betyr at reisetiden dobles. En tur som vanligvis tar 30 minutter, vil da ta rundt 60 minutter. 
  • Indeks 80 betyr at reisetiden tredobles. En tur på 30 minutter vil da ta rundt 90 minutter. 

Jo lavere indeksen er, desto verre flyter trafikken. 

På E18 vest for Oslo har framkommelighetsindeksen falt fra 91 til 88,7, noe som viser en tydelig forverring av trafikken, særlig i rushtiden. Samtidig har de samlede forsinkelseskostnadene økt med nesten 40 prosent – til 1,99 milliarder kroner i året. 

Hva betyr det i praksis? 
For en bilist som kjører fra Holmen Senter i Asker eller fra Sandvika mot Oslo i morgenrushet, kunne turen tidligere ta rundt 30 minutter under normale forhold. Nå kan den samme strekningen ta opptil en time – eller i verste fall halvannen time på de mest belastede tidspunktene. 

Kontakter

Lenker

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye