NAF

Elbilbatteriene holder seg godt

Del

Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For å ta vare på elbilbatteriet anbefaler NAF å klattlade, det vil si at du plugger bilen til når du kommer hjem. Batteriet liker jevnlig lading og gjerne litt om gange
For å ta vare på elbilbatteriet anbefaler NAF å klattlade, det vil si at du plugger bilen til når du kommer hjem. Batteriet liker jevnlig lading og gjerne litt om gange NAF

Det kan koste flere hundre tusen kroner å bytte ut batteriet i en elbil. NAFs Elbilmonitor viser at mange som vurderer å kjøpe brukt elbil, frykter nettopp at batteriet er svekket eller skadet.  

– Av de over 3000 batteritestene vi har gjennomført på våre sentre, var det feil på kun seks batterier, sier Sødal. – Det viser at elbilbatteriene holder seg godt og sannsynligvis holder lenger enn bilene, fortsetter han.  

Flertallet av testene NAF har gjennomført er på relativt nye biler, nærmere bestemt biler som er fem år eller nyere. Andre studier av batterihelsen til elbiler forteller det samme også for eldre biler.  

– Alt tyder på at batteriene er noe av det mest holdbare i elbilene. Det er andre komponenter som ryker før batteriet og bilen vil høyst sannsynlig vrakes av helt andre årsaker enn et ødelagt batteri, sier NAF-rådgiveren.  

Slik tar du vare på batteriet 

Med noen enkle grep tar du godt vare på batteriet i elbilene. Majoriteten av elbilistene lader bilen først og fremst hjemme.  

–  Saktelading er det beste for batteriet, sier Sødal. – I hverdagen er det lurt å begrense ladingen til 80 prosent, fordi stadig topplading sliter på batteriet. Unngå også å kjøre batteriet helt tomt, sier han.  

NAF har klare råd til hvordan elbilistene tar best vare på batteriet:  

- Vi anbefaler å klattlade, det vil si at du plugger bilen til når du kommer hjem. Batteriet liker jevnlig lading og gjerne litt om gangen, sier Sødal.  

Hurtiglading er det som sliter mest på batteriet, men de aller fleste hurtiglader såpass sjelden at det ikke utgjør noe problem. Så mange som to av tre lader på hurtiglader sjeldnere enn én gang per måned, viser NAFs Elbilmonitor. 

Norsk klima er bra for batteriene 

Elbilbatterienes verste fiende er varme. Så klimaet i Norge er gunstig for batterienes levetid.  

- Kulden gir deg færre kilometer på vinterstid, men har mindre å si for batteriets helse over tid enn det varme har, avslutter Nils Sødal.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
NAF
Last ned bilde

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye