Gir ut ulovlig avis på pressefrihetens dag
I samarbeid med Nobels Fredssenter og Helsingforskomiteen, gir Narvesen ut en «ulovlig» avis på FNs internasjonale dag for pressefrihet lørdag 3. mai. Avisen «The Forbidden Times» er en eksklusiv utgivelse bestående av artikler som er forbudt å publisere i sine opprinnelsesland.

– Den internasjonale pressefrihetsindeksen viser at pressefriheten svekkes i stadig flere land – inkludert i demokratier hvor det frie ord ofte tas for gitt. I en tid med krig og uroligheter i store deler av verden, er det mange perspektiver som aldri får se dagens lys på grunn av sterk politisk kontroll, sensur og undertrykkelse. Derfor er det desto viktigere at vi som har de beste kår i verden, bidrar til å skape et nyansert bilde i debatten, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway.
De forbudte nyhetene
"The Forbidden Times" er et resultat av et bredt samarbeid mellom Narvesen, Nobels Fredssenter, Helsingforskomiteen og en rekke internasjonale medier som BBC og The New York Times. Artiklene er skrevet av journalister som har risikert friheten, helsen – og i enkelte tilfeller livet – for å gjøre jobben sin i land hvor informasjon kontrolleres med hard hånd.
Kjersti Fløgstad, direktør for Nobels Fredssenter, sier utgivelsen er viktig for å synliggjøre viktigheten av en fri presse, og ikke minst for å støtte de journalistene som hver dag kjemper en kamp for retten til å formidle sannheten.
– En fri og uavhengig presse er en grunnleggende del av et velfungerende sivilsamfunn og en forutsetning for demokrati og fred, sier hun.

Viser motstandskraften
Berit Lindeman, generalsekretær i Den norske Helsingforskomité, sier at det er viktig å løfte frem artikler fra journalister i regimer hvor presse- og ytringsfriheten undertrykkes. «The Forbidden Times» er en påminnelse om hvor viktig kampen for pressefrihet er.
- Vi bidrar med artikler skrevet av uavhengige journalister i Russland, Belarus, Aserbajdsjan og Tadsjikistan. Dette er land hvor frie medier sensureres og stenges ned og journalister fengsles, fordi de kritiserer myndighetene, avdekker korrupsjon, og skriver sannheten om krigen i Ukraina. Vi vil vise frem motet og motstandskraften som eksisterer inne i landene.
Lang tradisjon for mediemangfold
Initiativet er en del av Narvesen sin lange tradisjon for å fremme mediemangfold og ytringsfrihet i Norge. Helt siden Bertrand Narvesen åpnet sin første kiosk i 1894, har kjeden jobbet for å gjøre tidsskrifter og aviser fra hele verden tilgengelig for alle.
Lanseringen av "The Forbidden Times" skjer ved Narvesens eldste kiosk som fremdeles er i drift, ved Spikersuppa i Oslo. Avisen er også tilgjengelig digitalt på narvesen.no/pressefrihet. Avisen distribueres gratis som en påminnelse om at tilgang til uavhengig informasjon burde være en rett – ikke et privilegium. På grunn av avisens sensitive innhold vil det være sikkerhetspersonell til stede på lanseringsdagen lørdag 3. mai.

Nøkkelord
Kontakter
Sara Ulla NyquistPressekontakt/Content ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder






Lenker
Om Reitan Convenience
Reitan Convenience er en del av Reitan Retail og en ledende aktør innen kiosk- og convenience-markedet i totalt syv land i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway består av merkevarene Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige kjøpmenn og deres ansatte, som gjennom sterke verdier og effektiv drift skaper de beste handleopplevelsene.
Hver dag jobber vi for å redefinere vår bransje for å gjøre convenience bærekraftig - og bærekraft convenient. Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg oss gjerne på LinkedIn, for flere nyheter og oppdateringer.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
7-Eleven lanserer merch designet av ungt talent fra Fagskolen Kristiania7.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Denne høsten har 7-Eleven lansert ny merch designet av 28 år gamle Vivian Ree. Kolleksjonen er et resultat av et kreativt samarbeid med Fagskolen Kristiania våren 2024, der 19 illustrasjonsstudenter fikk designe idéer til 7-Eleven sitt nye merch i semesteroppgave. Blant mange sterke bidrag ble det Vivian som gikk helt til topps.
Narvesen lanserer limited edition-kopp til støtte for TV-aksjonen30.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I tre uker fra tirsdag 30. september donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til TV-aksjonen. Kaffekampanjen er en årelang tradisjon for kioskkjeden, og denne gangen lanseres også selve kaffekoppen i ny drakt. Den kjente illustratøren Anette Moi står bak designet, som er inspirert av årets sak.
Reitan Convenience Norway er først ut med ny ubemannet butikkteknologi i Norge: - En stor forretningsmulighet13.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Reitan Convenience Norway lanserer deres første ubemannede butikkonsept, som en utvidelse av merkevaren og baguette-spesialisten Northland. Nå kan reisende på Oslo Lufthavn få tak i ferske bakervarer, smakfulle baguetter, økologisk kaffe og mer, gjennom et innovativt vendingkonsept drevet av en AI-basert Smart Cabinet-teknologi.
Årets kjøpmann i Narvesen og 7-Eleven er kåret11.2.2025 11:02:49 CET | Pressemelding
Nazli Rostamkhani, Abbas Esrafilzadeh og Ole Martin Jørgensen er kåret til Årets kjøpmann for 7-Eleven og Narvesen. Kåringen tok plass under Reitan Convenience Norway sitt årlige Riksmøte mandag 10. februar, hvor selskapets kjøpmenn, eiere, medarbeidere og leverandører var samlet.
Reitan Convenience Norway øker kommersiell satsning med ny kommersiell direktør og salgsdirektør10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Salman Sakizi, tidligere salgsdirektør, inntrer rollen som kommersiell direktør i Reitan Convenience Norway (RCN) sin nye kommersielle avdeling. Dermed blir Bente Pedersen, tidligere regionsjef, ny salgsdirektør i RCN.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom