Må gjøre lektoryrket mer attraktivt
Søknadstallene for høyere utdanning er klare etter at søknadsfristen gikk ut 15. april. For syvende år på rad synker antall førstevalgssøkere til lektorutdanningene.

– Vi må ha nok kvalifiserte lærere til å møte de store utfordringene vi står ovenfor som samfunn. Nedgangen i søkertallene er urovekkende, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Samlet er det nedgang i antall søkere til alle lærerutdanningene, fra 8235 til 8029.
Antall søkere til lektorutdanningene var i år 1415. Dette tallet har sunket siden 2018:
- 2018: 2741
- 2019: 2558
- 2020: 2321
- 2021: 2152
- 2022: 1998
- 2023: 1538
- 2024: 1514
- 2025: 1415
Førstevalgssøkere til grunnskolelærer 1-7 (GLU 1-7) øker cirka 14 prosent siden i fjor, etter en nedgang på 31 prosent siden 2022. Grunnskolelærer 5-10 (GLU 5-10) øker cirka 15 prosent, men antallet førstevalgssøkere er fortsatt lavere enn antallet planlagte studieplasser.
Etterlyser bedre rammer for ykret
Nyhuus understreker at hvis regjeringen vil snu den negative søkertrenden, må man gi yrket bedre rammer.
Opinions Ung-undersøkelse laget på oppdrag fra NHO peker på at det de unge ser etter når det gjelder jobb, er blant annet muligheter for karriereutvikling og god lønn.
– Gi skolene som arbeidsplass bevilgninger slik at lærerne kan få gode rammevilkår for å utøve yrket sitt. På den måten vil elevene også merke at skolen er en god arbeidsplass, og læreryrket vil være mer attraktivt, sier Nyhuus.
Feil løsning
Regjeringen ser på flere tiltak for å endre lektor- og lærerutdanningene for å gjøre dem mer attraktive. Et av tiltakene er å la utdanningsinstitusjonene søke om dispensasjon fra nivåkrav for opptak til de femårige lærerutdanningene.
– Løsningen ligger ikke i å senke kravene og gi dispensasjoner. Det bør være høye opptakskrav til all lærerutdanning, sier Nyhuus.
I tillegg vil regjeringen blant annet vurdere å droppe masteroppgaven for de femårige grunnskolelærerutdanningene.
– For å øke rekrutteringen til læreryrket, må de se på skolen som arbeidsplass og legge ansvaret på arbeidsgiver – ikke senke kvaliteten på lektor- og lærerutdanningene, sier Nyhuus.
Kontakter
Helle Christin NyhuusLeder
Tel:91691536hcn@norsklektorlag.noSiri StangKommunikasjonssjef
Tel:99 59 49 51siri.stang@norsklektorlag.noBilder

Om Norsk Lektorlag
Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.

Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Rødt bommer med forslag om å fjerne masterkrav i lærerutdanningene27.2.2025 11:32:30 CET | Pressemelding
Programkomiteen til Rødt foreslår å fjerne masterkravet og karakterkrav i lærerutdanningene. – Forskning viser at kvalifiserte lektorer og lærere er den viktigste faktoren for å få til god undervisning, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Lektorlaget gratulerer Sigrun Aasland som ny forsknings- og høyere utdanningsminister4.2.2025 10:42:24 CET | Pressemelding
– Vi håper at Aasland tar tak i kvaliteten i lærerutdanningene. Søkertallene til lærerutdanningene har gått nedover de siste årene, og det er viktig å få stoppet denne utviklingen, sier leder i Lektorlaget, Nyhuus.
Etterlyser flere grep i fraværsreglene21.11.2024 12:57:02 CET | Pressemelding
Fraværsgrensen på 10 prosent består, med noen endringer. – Det er bra at vi beholder noe som har fungert. Lektorlaget imidlertid noen grep som kunne gjort reglene enda bedre, for eksempel å skille mellom elever under og over 18 år når det gjelder egenmeldinger, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Regjeringen prioriterer ikke skolen7.10.2024 15:00:43 CEST | Pressemelding
I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslås det et fornyet kompetanseutviklingssystem, men ingen nye kompetansekrav for undervisning. - Dette styrker ikke rekrutteringen av kvalifiserte lærere, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Regjeringen tar ikke tak i de grunnleggende problemene13.9.2024 13:35:33 CEST | Pressemelding
Uten nok tid, ressurser eller kvalifiserte lærere, blir det ikke mer praktisk læring i skolen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom