NTP: Slik følges jernbanesektoren opp
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.

– Gjennomføringsplanen gir et viktig grunnlag for å følge opp Nasjonal transportplan i praksis. Den gir bedre forutsigbarhet i jernbanesatsingen og støtter opp under regjeringens mål om et bedre togtilbud for folk og næringsliv. Vi vil at flere reisende og mer gods skal fraktes på den klimavennlige jernbanen, samtidig som vi får ned tallet på forsinkelser og innstillinger i trafikken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Gjennomføringsplanen oppsummerer ambisjonene i NTP og gir en oversikt over hvordan Jernbanedirektoratet og aktørene i jernbanesektoren skal følge opp disse ambisjonene.
– Planen gir en overordnet og helhetlig oversikt over hva som skal til for å realisere ambisjonene i NTP. Det gjelder både tilbudsforbedringer som er satt i gang og aktiviteter som ikke er startet opp ennå. Planen er et effektivt verktøy for å koordinere innsatsfaktorene i jernbanesektoren, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Gjennomføringsplanen skal oppdateres hvert år i henhold til statsbudsjettet, og vise status for hvordan vi realiserer NTP etter rammer og prioriteringer i det kommende budsjettet.
Hensikten med planen, er å få en god sammenheng mellom avtaler og aktiviteter, slik at riktige tiltak gjennomføres til rett tid.
Gjennomføringsplanens innhold
Gjennomføringsplanen er strukturert rundt regjeringens strategi for utvikling av jernbanen, og er delt inn i fire områder:
- Vedlikehold og fornyelse
- Utvikling av togtilbudet
- Digital satsing
- Nye, store utredninger
I hver del står det kort om mål og ambisjoner slik de er gjengitt i NTP. Deretter beskriver vi hvilke aktiviteter og avtaler som skal til for å realisere ambisjonene og status for oppfølging av disse.
Les planen
Vi har publisert en digital og nedkortet versjon av gjennomføringsplanen på nettsidene våre, men du kan også laste ned en fullstendig PDF-versjon av planen.
Lenke: NTP: Slik følges jernbanesektoren opp - Jernbanedirektoratet
Nøkkelord
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noLine PoppeSeniorrådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:41 10 20 90line.poppe@jernbanedirektoratet.noKristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noLenker
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
Bedre vinterberedskap ga mer fornøyde togpassasjerer på Østlandet19.3.2025 12:30:00 CET | Pressemelding
Årets første kundetilfredshetsundersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser en klar fremgang i tilfredsheten hos de reisende på Østlandet. SJ Norge har fortsatt har de mest fornøyde passasjerene på landsbasis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom