Bedre vinterberedskap ga mer fornøyde togpassasjerer på Østlandet
Årets første kundetilfredshetsundersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser en klar fremgang i tilfredsheten hos de reisende på Østlandet. SJ Norge har fortsatt har de mest fornøyde passasjerene på landsbasis.

Hittil i år har toget fraktet mer enn 13,4 millioner passasjerer på Østlandet, likt fordelt mellom
regiontog og lokaltog – med størst volum i rushtid. Etter en krevende vinter i 2024, preget av
mange innstillinger og forsinkelser, viser Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse for første
kvartal at østlandspassasjerene opplever en bedre punktlighet nå enn på samme tid i fjor.
- Jernbanedirektoratet har samlet sektoren i arbeidet med en samordnet tiltaksplan for bedre
driftsstabilitet. Et viktig tiltak har vært å bedre vinterberedskapen for å unngå de samme
problemene som i 2024, her har blant annet Bane NOR og Vy gjort en god jobb. Felles planer og
en godt koordinert beredskap gjorde at jernbanen leverte et nedskalert, men forutsigbart
togtilbud da været var som verst, forteller Sletta.
SJ Norge har landets mest fornøyde passasjerer
Den ferske kundeundersøkelsen viser at SJ Norge fortsatt har de mest fornøyde passasjerene, til tross for et langvarig brudd på Dovrebanen og mangel på kjøretøy på Nordlandsbanen. Vy Vest, som blant annet kjører Bergensbanen, har også hatt høy kundetilfredshet over tid. Go Ahead Norge, som kjører Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, har stabilt fornøyde passasjerer.
- SJ har over tid jobbet systematisk og godt med punktlighetskultur og en sterk kundeorientering,
det gir resultater. Det samme har Go Ahead, som også kan skilte med høy kundetilfredshet. Det
er også veldig flott at Vy, som kjører på Østlandet, har økt kundetilfredsheten. Dette er tungt
trafikkerte linjer med mange pendlere som skal rekke jobb og skole, sier jernbanedirektør Knut
Sletta.
Passasjerene gir togselskapene samlet en poengsum på 78 av 100 poeng på hvor tilfredse de var
med reisen i sin helhet. Dette er stabilt fra sist kvartal, og en oppgang på 2 poeng fra samme
periode i fjor.
Mer fornøyd på lengre strekninger
Blant de ulike passasjergruppene er det de ferie- og fritidsreisende som jevnt over er mest
tilfredse med togreisen sin. Mellom 60 og 70 prosent svarer at de er fornøyde med rutetilbudet
på deres strekninger.
Passasjerene som føler de får mest verdi for pengene, er passasjerer som reiser på fjern- og
regiontogsstrekninger som Vy vest, SJ og GAN.
- Fjerntog og regiontogene har et litt strengere krav til komfort om bord, da er det naturlig at de
reisende er litt ekstra fornøyd. De som reiser med disse strekningene er også ofte fritidsreisende
som vi ser er generelt mest fornøyd med reisen sin, forklarer Sletta.
Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen (KTU):
- Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal.
- Togselskapene som er SJ Norge AS, Vy Gruppen og Go-Ahead Nordic. Flytoget og dets
strekninger inngår ikke i undersøkelsen. - Kundetilfredsheten måles via spørreundersøkelser underveis i reisen. For første kvartal
2025 var det totalt 6429 reisende som ble spurt. - Undersøkelsen ble utført i perioden 2.
januar – 24. februar.
Nøkkelord
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noLine PoppeSeniorrådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:41 10 20 90line.poppe@jernbanedirektoratet.noKristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noFølg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom