NTP: Slik følges jernbanesektoren opp
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.

– Gjennomføringsplanen gir et viktig grunnlag for å følge opp Nasjonal transportplan i praksis. Den gir bedre forutsigbarhet i jernbanesatsingen og støtter opp under regjeringens mål om et bedre togtilbud for folk og næringsliv. Vi vil at flere reisende og mer gods skal fraktes på den klimavennlige jernbanen, samtidig som vi får ned tallet på forsinkelser og innstillinger i trafikken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Gjennomføringsplanen oppsummerer ambisjonene i NTP og gir en oversikt over hvordan Jernbanedirektoratet og aktørene i jernbanesektoren skal følge opp disse ambisjonene.
– Planen gir en overordnet og helhetlig oversikt over hva som skal til for å realisere ambisjonene i NTP. Det gjelder både tilbudsforbedringer som er satt i gang og aktiviteter som ikke er startet opp ennå. Planen er et effektivt verktøy for å koordinere innsatsfaktorene i jernbanesektoren, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Gjennomføringsplanen skal oppdateres hvert år i henhold til statsbudsjettet, og vise status for hvordan vi realiserer NTP etter rammer og prioriteringer i det kommende budsjettet.
Hensikten med planen, er å få en god sammenheng mellom avtaler og aktiviteter, slik at riktige tiltak gjennomføres til rett tid.
Gjennomføringsplanens innhold
Gjennomføringsplanen er strukturert rundt regjeringens strategi for utvikling av jernbanen, og er delt inn i fire områder:
- Vedlikehold og fornyelse
- Utvikling av togtilbudet
- Digital satsing
- Nye, store utredninger
I hver del står det kort om mål og ambisjoner slik de er gjengitt i NTP. Deretter beskriver vi hvilke aktiviteter og avtaler som skal til for å realisere ambisjonene og status for oppfølging av disse.
Les planen
Vi har publisert en digital og nedkortet versjon av gjennomføringsplanen på nettsidene våre, men du kan også laste ned en fullstendig PDF-versjon av planen.
Lenke: NTP: Slik følges jernbanesektoren opp - Jernbanedirektoratet
Nøkkelord
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noLine PoppeSeniorrådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:41 10 20 90line.poppe@jernbanedirektoratet.noKristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noLenker
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Bedre vinterberedskap ga mer fornøyde togpassasjerer på Østlandet19.3.2025 12:30:00 CET | Pressemelding
Årets første kundetilfredshetsundersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser en klar fremgang i tilfredsheten hos de reisende på Østlandet. SJ Norge har fortsatt har de mest fornøyde passasjerene på landsbasis.
Minnemarkering etter Åsta-ulykken30.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Lørdag 4.januar 2025 er det 25 år siden den tragiske togulykken ved Åsta på Rørosbanen. 19 mennesker mistet livet da to tog kolliderte ved Åsta sør for Rena.
Svak nedgang i kundetilfredshet blant togpassasjerene19.12.2024 15:00:00 CET | Pressemelding
Passasjerene som reiser langs Dovrebanen, Rørosbanen, Bergensbanen og Gjøvikbanen er langt mer fornøyd enn passasjerer i andre deler av landet. De minst fornøyde passasjerene reiser med region- og lokaltog på Østlandet.
Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd19.9.2024 11:53:56 CEST | Pressemelding
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.
Togpassasjerer på fritidsreise mest fornøyd19.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Årets andre kundeundersøkelse viser en liten oppgang i tilfredshet blant togpassasjerene etter en krevende vinter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom