Betydelig vekst og overskudd for Norges største produsent av kylling som vokser saktere
Norsk Kylling AS økte omsetningen med 18 prosent og fikk et driftsresultat på 118 MNOK i 2024, en forbedring på 47 MNOK fra 2023. Totalt omsatte Norges største produsent av kylling som vokser saktere for 2 116 MNOK i fjor.

–Med overskudd og vekst viser resultatet for 2024 at anleggene og menneskene våre jobber godt, og at det lønner seg å satse på dyrevelferd. Vi opplever økt etterspørsel etter kylling som vokser saktere, og jeg er stolt av at enda flere velger å kjøpe kyllingen vår, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling AS.
Flere ønsker kylling som vokser saktere
Omsetningsveksten på 18 prosent er både i REMA 1000 og i andre markeder. I løpet av året har selskapet fått et titalls nye kunder, i storhusholdning, fastfood, industrimarkedet og i utlandet.
–Fra veksten i 2024 og alle henvendelsene vi får, er det ingen tvil om at forbrukeren stiller høyere krav til dyrevelferd og ansvarlig matproduksjon. For kunder i Europa er vi spesielt attraktive fordi vi er den eneste storskalaprodusenten som produserer etter dyrevelferdsstandarden ECC, forteller Talseth.
Investeringer i nye anlegg gir avkastning
2024 er det første året på lenge uten store investeringer eller utbyggingsprosjekt for Norsk Kylling. I 2021 åpnet selskapet nytt slakteri og foredlingsanlegg på Orkanger, i 2022 gikk selskapet over til dyrevelferdsstandarden ECC, og i 2023 åpnet de nytt rugeri på Støren.
Talseth forteller at hele verdikjeden til Norsk Kylling fungerer godt, og at selskapet er opptatt av ansvarlig vekst. – Nå får vi igjen for at vi har valgt å gjøre ting sikkerlig og ordentlig, og med dyktige medarbeidere i hele verdikjeden, får vi bekreftet at ansvarlige valg og bedre dyrevelferd også er lønnsomt.
Forbrukeren ønsker ren og enkel mat
For tredje år på rad er Solvinge, som Norsk Kylling produserer eksklusivt for REMA 1000, rangert til Norges mest bærekraftige merkevare for kylling. Talseth er stolt av topprangeringen i Sustainable Brand Index, og mener de som matprodusenter har et viktig ansvar for å produsere maten så ansvarlig som mulig, innen alt fra dyrevelferd, klimautslipp og helse.
Talseth forteller at alle fryste og ferske kyllingfileter er 100 prosent rene varer, uten tilsatt salt eller vann. –Vi ser ingen grunn til at kyllingfileten skal være bearbeidet, verken på grunn av smak, eller for å vanne ut produktet for pris.
Over halvparten av produktene Norsk Kylling selger er rene eller minimalt prosesserte råvarer. Kyllingbryst er fortsatt en stor favoritt, og det selskapet selger aller mest av. –Samtidig får stadig flere nordmenn opp øynene for lårfilet, og i 2024 økte vi omsetningen med 50 prosent. Så det er ingen tvil om at lårfilet har blitt en ny folkefavoritt.
God start på 2025
Starten på 2025 har også vært god. I januar startet Norsk Kylling produksjonen av sertifisert halalkylling. Etterspørselen har vært større enn selskapet har klart å levere, både i REMA 1000 og til andre kunder. Så langt i år selger ca. 450 REMA 1000-butikker over hele landet halalkylling.
–Halalproduksjonen er en liten og adskilt produksjon, men den er likevel viktig. For oss gir den muligheter i et nytt marked, og som matprodusent har vi et ansvar for å gjøre kylling tilgjengelig for alle som bor i Norge.
Regnskapstall 2024
Regnskapstall |
||||
Tall i millioner |
||||
2024 |
2023 |
Endring |
Endring |
|
Omsetning |
2 116 |
1 800 |
316 |
17,6% |
Driftsresultat |
118 |
72 |
47 |
65,1 % |
Resultat før skattekostnad |
24 |
-19 |
43 |
227,9 % |
Årets resultat |
19 |
-15 |
33 |
228,2 % |
Kontakter
Hanne MarstrandKommunikasjonssjefNorsk Kylling AS
Tel:993 45 996hanne.marstrand@norsk-kylling.noBilder







Følg pressemeldinger fra Norsk Kylling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kylling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Kylling
Solvinge er rangert som Norges mest bærekraftige merkevare for kylling12.3.2025 10:59:09 CET | Pressemelding
For tredje år på rad, er Solvinge rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling. I Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, klatrer Solvinge ni plasseringer, og er rangert som den 14 mest bærekraftige av alle merkevarer i Norge.
Fem nye kyllingprodukter med bedre dyrevelferd6.3.2025 11:15:30 CET | Pressemelding
Norsk Kylling lanserer fem nye Solvinge-produkter som gir raske hverdagsmiddager og helgekosen en smakfull oppgradering. De nye Solvinge-produktene styrker produktutvalget av kylling med bedre dyrevelferd, og kyllingutvalget i REMA 1000.
Bønder i Steinkjer, Midtre Gauldal og Trondheim får utmerkelse av Norsk Kylling2.2.2025 13:22:55 CET | Pressemelding
Bønder fra Singsås, Beitstad, Spongdal og Rognes er kåret til årets produsenter i Norsk Kylling. De utmerker seg med svært solide produksjonsresultater, gode rutiner og pågangsmot som hele verdikjeden drar nytte av.
Norsk Kylling er i gang med halalproduksjon28.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Norsk Kylling har startet produksjonen av halalkylling, og er den eneste i Norge som tilbyr halalkylling produsert etter dyrevelferdsstandarden ECC.
Norsk Kylling AS er årets Miljøfyrtårn 202413.12.2024 11:11:14 CET | Pressemelding
Med ambisiøse mål, konkrete tiltak og gjennomføringsevne har Norsk Kylling vist at endring er mulig, og gjort en reell forskjell for klima og samfunn. For denne helhetlige tilnærmingen får Norsk Kylling AS utmerkelsen årets Miljøfyrtårn for konsern og store virksomheter i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom