Mål om høy kundetilfredshet med ny løsning
For Glitre Nett er høy kundetilfredshet viktig. Med nærmere 320.000 kunder på Agder, i Buskerud og på Hadeland, sørger nettselskapet for at samfunnet fungerer. Nå skal et nytt kundeinformasjonssystem bidra til at selskapet kommer enda tettere på kundene.

− Med så mange kunder som til enhver tid skal ha oversikt over strømforbruk, er vi avhengige av å ha gode systemer som sikrer våre og kundenes behov, sier Per Gøran Bergerud, leder for seksjon kunde i Glitre Nett.
− Glitre Nett har gjennom flere år hatt ett kundeinformasjonssystem som skal dekke alle våre behov. Ved valg av ny løsning har vi ønsket å se på nye og innovative løsninger for å dekke våre behov for å sikre effektive prosesser, minimere manuelle operasjoner og sikre presis og kostnadseffektiv drift, sier Per Gøran Bergerud, som understreker at nytenkning var viktig i valg av nytt kundeinformasjonssystem.
Går foran i bransjen
− Arbeidet med denne anskaffelsen startet allerede i 2022. I prosjektet har vi lagt vekt på anskaffelse av hyllevare fra leverandørene der vi har eierskap til egne data. I trå med vår IT-strategi for Glitre Nett, er det viktig å ha egne ressurser med kjernekompetansen på data og integrasjoner for å utnytte våre applikasjoner på en effektiv måte. Resultatet er at vi nå går foran i bransjen, og som et av de første nettselskapene som deler opp kundeinformasjonssystemet i moduler, forteller Otto Andreas Rustand, leder for digitalisering, innovasjon og IKT-sikkerhet i Glitre Nett.
Tre nye samarbeidspartnere
Glitre Nett har valgt følgende tre samarbeidspartnere på de ulike modulene i kundeinformasjonssystemet: Metzum for Kunde, avregning, fakturering og Innfordring, Evidi, for Målepunkt- og Anleggsregister, og Lime for Sakshåndtering og kundebehandling. I tillegg til de tre nye partnerne, valgte Glitre Nett i 2024 å anskaffe en tilsynsmodul fra Cubit for å dekke behovet for Det lokale eltilsyn.
− Oppdelingen av nye moduler der vi selv tar ansvar for egne data og integrasjoner er nøkkelen til å slippe inn de nye leverandørene på markedet, og dette er noe vi ser frem til. Vi har også stor tro på selvbetjente løsninger for våre kunder, og har derfor valgt å utvikle den femte modulen, Min Side, selv, sier Otto Andreas Rustand.
God løsning for kundene og Glitre Nett
− Vi gleder oss nå til å komme i gang med det nye systemet. Her er det både bedre funksjonalitet, forbedret brukervennlighet, og løsninger som bidrar til å øke effektiviteten. Dette vil bidra til gode løsninger for både Glitre Nett og kundene, avslutter Per Gøran Bergerud.
Nøkkelord
Kontakter
Otto Andreas RustandLeder Digitalisering, Innovasjon og IKT-SikkerhetGlitre Nett
Tel:90155212otto.rustand@glitrenett.noPer Gøran BergerudLeder seksjon kundeGlitre Nett
Tel:41433020per.goran.bergerud@glitrenett.noBilder

Om Glitre Nett
Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 370 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.

Følg pressemeldinger fra Glitre Nett
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glitre Nett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Glitre Nett
Hva går nettleien til?22.10.2025 12:15:02 CEST | Pressemelding
− Bli med bak kulissene for å se hva nettleien faktisk går til – fra vedlikehold og beredskap til milliardinvesteringer i fremtidens strømnett. I en ny informasjonskampanje får du bli med TV-profil Ingrid Gjessing Lindhave ut i felt og møte menneskene som drifter strømnettet. Dette sier Anette Johnsen, avdelingsleder for kundesenteret til Glitre Nett.
Ny tilskuddsordning skal trygge strømnettet14.10.2025 08:15:39 CEST | Pressemelding
Glitre Nett har innført driftstilskudd til skogeiere som avvirker skog helt inntil høyspentnettet. Ordningen er utviklet sammen med skogbrukets organisasjoner og skogsentreprenører, og skal bidra til at vedlikeholdet av skogen langs linjene blir gjort på en måte som gir en trygg og sikker strømleveranse.
Økt beredskap som følge av varslet uvær3.10.2025 10:35:48 CEST | Pressemelding
Det er meldt om kraftig vind fra fredag ettermiddag 3. oktober med sørlig liten storm på kysten av Sørlandet. Vinden vil øke i kastene ut over kvelden og natten, og Glitre Nett har satt Gul beredskap og følger situasjonen nøye for å være best mulig forberedt.
Arbeidet med ny kystlinje er startet2.10.2025 07:13:58 CEST | Pressemelding
Økt elektrifisering øker utfordringene for strømnettet på Agder. Nå har Glitre Nett startet opp arbeidet på første del av kystlinja fra Kulia i Songdalen til Leire i Søgne. Ny kystlinje går fra Kristiansand til Kvinesdal, og er ca. 80 km lang.
Stor interesse for Norgespris30.9.2025 12:28:04 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september åpnet muligheten for bestillingen av Norgespris. Etter en uker viser oversikten til Glitre Nett at vel 110.000 kunder i Agder og Buskerud har bestilt Norgespris. Det betyr at nærmere 40 % av nettkundene som har mulighet til å bestille Norgespris har takket ja til den nye ordningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom