Signert kontrakt i Nappstraumen
Statens vegvesen har inngått kontrakt med OneCo Infra AS for oppgradering av Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Hovedjobben starter i august.

OneCo Infra AS fikk tildelt kontrakten på å oppgradere den undersjøiske tunnelen tidlig i januar i år, men signeringen måtte utsettes. Dette fordi BMO Tunnelsikring AS klaget Vegvesenets avvisning av deres tilbud inn for Oslo tingrett, med krav om midlertidig forføyning. Nylig slo tingretten fast at mangler i BMOs tilbud utløste avvisingsplikt for Vegvesenet og at selskapet ble rettmessig avvist fra konkurransen.
– Derfor har vi nå signert kontrakten med entreprenøren som vant konkurransen, drøyt to måneder forsinket, sier prosjektsjef Jøran Heimdal i Statens vegvesen.
Utsatt oppstart
Vegvesenet og entreprenøren tar sikte på å møtes så snart som mulig for å avklare hvordan jobben skal gjennomføres. Etter planen skulle hovedarbeidet med nattestenging av tunnelen starte i vår, men dette arbeidet er utsatt til etter 15. august i år. Frem til da vil det bli utført rigging og mindre arbeid i og utenfor tunnelen. Alle tiltak som vil påvirke trafikk og fremkommelighet vil bli varslet i god tid før arbeidene starter.
Nødvending oppgradering
Nappstraumtunnelen ble åpnet for 35 år siden og må oppgraderes for å tilfredsstille dagens krav i Tunnelsikkerhetsforskriften. Utbedringen gjøres for at alle som ferdes på E10 i Lofoten skal kunne kjøre gjennom en trygg og sikker tunnel med ønsket og pålagt standard. Oppgraderingen skal også gjøre innsatsen til nødetatene sikrere ved eventuelle ulykker.
Dette skal gjøres
Alle tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem skal oppgraderes. Videre skal det sprenges ut havarilommer og tekniske rom inne i tunnelen. Det skal monteres ny vannsikring og duken som er montert på innsiden av tunnelløpet skal fjernes. I tillegg skal kjørebanen få ny asfalt.
Fakta om tunnelen
Nappstraumtunnelen er undersjøisk og går under sundet (Nappstraumen) mellom kommunene Vestvågøy og Flakstad på E10 i Lofoten. Tunnelen er 1780 meter lang. Laveste punkt er 63 m.u.h. og største stigning er 8 prosent
Nøkkelord
Kontakter
Jøran HeimdalProsjektsjefStatens vegvesen Utbygging
Tel:976 43 825jaoran.heimdal@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Skredsikringen ved E6 i Rosten i Gudbrandsdalen tar flere dager1.4.2025 21:00:54 CEST | Pressemelding
Etter steinskredet på E6 i Rosten mandag, er Statens vegvesen i gang med å sikre ei stor steinblokk som ligger igjen i bakkant av der gårsdagens skred løsnet.
Starter vårrengjøring av hovedveinettet i Trøndelag1.4.2025 14:25:47 CEST | Pressemelding
Neste uke starter Statens vegvesen den årlige vårrengjøringa av riks- og europaveier i Trøndelag. Det gir rene og pene veier og bedre luftkvalitet.
6 omkom i trafikken i mars1.4.2025 06:32:41 CEST | Pressemelding
I mars omkom seks personer i trafikken, alle i ulykker der tungbil, ATV, traktor eller buss var involvert. Dette er halvparten så mange omkomne som i fjor, da tallene var uvanlig høye. I første kvartal er det registrert 16 personer drept på norske veier.
Fullskalaøvelse i rv. 150 Granfosstunnelen31.3.2025 20:00:02 CEST | Pressemelding
Førstkommende onsdag, 2. aprilm stenger Statens vegvesen Rv 150 Granfosstunnelen klokka 21.30-00.30.
E6 i Rosten i Gudbrandsdalen blir stengt inntil videre31.3.2025 19:54:46 CEST | Pressemelding
Etter steinskredet som gikk over E6 i Rosten i natt, må rasområdet ryddes og sikres. På grunn av det bratte og utilgjengelige terrenget må alt sikringsarbeidet gjøres med håndholdt utstyr.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom