Statens vegvesen

Skredsikringen ved E6 i Rosten i Gudbrandsdalen tar flere dager

Del

Etter steinskredet på E6 i Rosten mandag, er Statens vegvesen i gang med å sikre ei stor steinblokk som ligger igjen i bakkant av der gårsdagens skred løsnet. 

Steinblokkene som raste fra terrenget på oversiden av den høye fjellskjæringa og ned på E6 i Rosten, skled på en tjukk issåle. I området der skredet løsnet, ligger det igjen ei stor steinblokk som nå skal boltes fast. (Foto: Statens vegvesen)
Steinblokkene som raste fra terrenget på oversiden av den høye fjellskjæringa og ned på E6 i Rosten, skled på en tjukk issåle. I området der skredet løsnet, ligger det igjen ei stor steinblokk som nå skal boltes fast. (Foto: Statens vegvesen)

Issprenging er årsaken til steinskredet som gikk over E6 i Rosten i Gudbrandsdalen natt til mandag.

– Sannsynligheten for at den gjenliggende steinblokka vil løsne, er ikke så stor, men vi tar ingen sjanser derfor skal den boltes fast, forklarer seksjonsleder Marte Tøsse Løvseth i Statens vegvesen.

Steinblokka, som har en lengde på 13-14 meter, skal boltes fast med 15-20 bolter som er seks til ni meter lange.

På grunn av det bratte og vanskelig tilgjengelige terrenget i Rosten, må alt arbeidet gjøres med håndholdt utstyr. Det vil derfor ta tid å bore boltehull og feste boltene, antakelig flere dager.

Ingen konkret åpningstidspunkt enda

Når den store steinblokka er sikret, starter oppryddingsarbeidet på E6 med sprenging og bortkjøring av stein.

–  Vi håper å få åpnet for trafikk i ett felt mens sikrings- og oppryddingsarbeidet fremdeles pågår, men vi tør ikke si noe konkret om åpningstidspunkt enda. Vi må se hvordan sikringsarbeidet går når vi er kommet ordentlig i gang – det er et vanskelig og risikolfylt område å jobbe i, sier seksjonsleder Løvseth.

Det er Stian Brenden Maskinservice AS og deres underentreprenør RG Fjellsikring som utfører arbeidet for Statens vegvesen.

Løvseth utrykker stor forståelse for at stenginga av E6 er problematisk for mange, men at jobben må gjøres sikkert og ordentlig før vegen kan åpnes.

Omkjøringsruter mens E6 i Rosten er stengt

  • Oslo – Trondheim: E6 Kolomoen – Rv. 3/25 Elverum – Rv. 3 Østerdalen – E6 Ulsberg
  • Fra nord-vest mot Trondheim: E39 til E136 Åndalsnes – E136 Lesja – E6 Dombås
  • Fra nord-vest mot Oslo:  E39 til Rv. 15 Stryn – Rv. 15 Strynefjellet – E6 Otta


Se oppdaterte trafikkmeldinger knyttet til denne hendelsen

 Alle trafikkmeldinger finner du på www.vegvesen.no/trafikk og i appen Vegvesen trafikk. I appen kan du også få varsling på aktuelt område eller strekning.

Kontakter

Pressevakt Drift og vedlikehold

* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje

Tel:479 05 472pressedv@vegvesen.no

Bilder

Steinblokkene som raste fra terrenget på oversiden av den høye fjellskjæringa og ned på E6 i Rosten, skled på en tjukk issåle. I området der skredet løsnet, ligger det igjen ei stor steinblokk som nå skal boltes fast. (Foto: Statens vegvesen)
Steinblokkene som raste fra terrenget på oversiden av den høye fjellskjæringa og ned på E6 i Rosten, skled på en tjukk issåle. I området der skredet løsnet, ligger det igjen ei stor steinblokk som nå skal boltes fast. (Foto: Statens vegvesen)
Last ned bilde
Steinblokkene som raste ned på E6 i Rosten, skled på en tjukk issåle. (FoTo: Statens vegvesen)
Steinblokkene som raste ned på E6 i Rosten, skled på en tjukk issåle. (FoTo: Statens vegvesen)
Last ned bilde
Steinblokka som ligger igjen der skredet løsnet, skal boltes fast med 15-20 bolter som er seks til ni meter lange. (Foto: Statens vegvesen)
Steinblokka som ligger igjen der skredet løsnet, skal boltes fast med 15-20 bolter som er seks til ni meter lange. (Foto: Statens vegvesen)
Last ned bilde
Steinblokka som ligger igjen der skredet løsnet, skal boltes fast med 15-20 bolter som er seks til ni meter lange. (Foto: Statens vegvesen)
Steinblokka som ligger igjen der skredet løsnet, skal boltes fast med 15-20 bolter som er seks til ni meter lange. (Foto: Statens vegvesen)
Last ned bilde
Utstyret til skredsikringsarbeidet i Rosten måtte fraktes opp med helikopter i det bratte terrenget.. (Foto: Statens vegvesen)
Utstyret til skredsikringsarbeidet i Rosten måtte fraktes opp med helikopter i det bratte terrenget.. (Foto: Statens vegvesen)
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye