Trondheimsområdet har høyest sykkelandel
Sykkelreiser i Trondheimsområdet utgjør 8 prosent av reisene i 2024. Det viser reisevaneundersøkelsen for byområder 2024.

Sykkelandelen i Trondheimsområdet med byvekstavtale har ligget stabilt på 8 prosent siden 2019. I Trondheim kommune er andelen 9 prosent. Til sammenligning har Oslo-området 5 prosent, mens Nedre Glomma har den laveste sykkelandelen med 3 prosent. Se tabell nederst i saken.
– Det tyder på at arbeidet for å nå nullvekstmålet i Trondheimsområdet gir resultater. Målet er at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange, sier avdelingsdirektør Jan Fredrik Lund i Statens vegvesen, som er leder i styringsgruppa for byvekstavtalen i Trondheimsområdet.
Trondheimsområdet fikk sin første byvekstavtale i 2019, som ble reforhandlet i 2023. Byvekstområdet inkluderer nå kommunene Trondheim, Melhus, Skaun, Malvik, Stjørdal og Orkland.
Høy andel reiser til fots
Trondheimsområdet har en høy andel gående, på 27 prosent. Det er kun Oslo-området som har en høyere andel med 30 prosent. I Trondheim kommune er det 31 prosent gående, mens i omegnskommunene i byvekstavtaleområdet er det 15 prosent.
Relativt høy kollektivandel
Trondheimsområdet har en kollektivandel på 13 prosent i 2024. Til sammenligning har Oslo-området 20 prosent og Tromsø 15. I Trondheim kommune er det 15 prosent kollektivandel, mens omegnskommunene ligger på 7 prosent.
Reisevaner i de åtte største byregionene
Rapporten «Reisevaner i de 8 største byregionene med tilleggsutvalg 2024» er en nøkkelrapport for de åtte største byregionene og seks byvekstavtaleområder, begrenset til de kommunene som inngår i de respektive avtalene. Kristiansand fikk byvekstavtale høsten 2024, men hadde ikke tilleggsutvalg, noe som gjør at intervjugrunnlaget er for lavt. Tilleggsutvalgene består av utvalgte geografiske regioner med forsterket analysegrunnlag.
Se også Dashboard som viser utviklingen i byområdene
Synkende antall bilreiser
Andelen bilreiser (fører+passasjer) har sunket fra 54 prosent i 2019 og 56 prosent i 2020 til 50 prosent 2024. Til sammenligning er andelen bilreiser 33 prosent i Oslo-området. I Trondheim kommune er bilandelen med fører og passasjerreiser på 41 prosent, mens den er 71 prosent i omegnskommunene.
43 prosent av de spurte har tilgang til gratis parkeringsplass ved arbeidsstedet i Trondheimsområdet med byvekstavtale, 36 prosent i Trondheim kommune og 61 prosent i omegnskommunene.
Viktig å møte befolkningens behov
– Reisevaneundersøkelsene gir verdifull informasjon om nordmenns reisevaner og understreker viktigheten av å ha tilgjengelig og effektiv offentlig transport for å møte befolkningens behov, sier sjefingeniør Oskar Kleven i Statens vegvesen, som leder arbeidet med de nasjonale reisevaneundersøkelsene for transportvirksomhetene.
Opinion AS gjennomfører Nasjonal reisevaneundersøkelsene på vegne av Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, Nye Veier AS, Avinor og Kystverket. For byvekstavtaleområdet gjennomføres reisevaneundersøkelsen i et samarbeid mellom Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, aktuelle kommuner og fylkeskommunen.
Data fra reisevaneundersøkelsene er grunnlag for planlegging og modellutvikling innenfor transportsektoren, og brukes blant annet i arbeidet med stortingsmeldinger, Nasjonal Transportplan (NTP) og lokal og regional areal- og transportplanlegging.
Transportmiddelfordeling i BVA-områdene 2019 – 2024I prosentandeler pr by pr år |
|||||||
Transportmiddel |
År |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Nord-Jæren |
Tromsø |
Nedre |
Bilreiser |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
41 42 43 49 57 47 |
53 54 56 61 62 58 |
50 50 53 55 56 54 |
58 58 59 62 62 58 |
50 48 52 59 62 60 |
74 72 73 72 73 74 |
Kollektiv |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
21 20 18 12 14 23 |
15 15 13 11 10 15 |
13 13 11 8 9 11 |
10 11 8 5 6 9 |
15 17 13 9 9 12 |
5 5 5 4 5 5 |
Sykkel |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
5 5 7 5 5 5 |
4 4 3 3 2 3 |
8 8 8 7 6 8 |
7 7 8 7 6 8 |
6 7 6 7 5 4 |
3 4 5 3 3 4 |
Gåing |
2024 2023 2022 2021 2020 2019 |
30 30 29 31 29 24 |
24 24 24 23 24 21 |
27 27 27 27 27 24 |
22 21 21 23 22 22 |
25 26 25 23 23 21 |
15 17 15 17 17 15 |
Nøkkelord
Kontakter
Oskar KlevenSjefingeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:41632148oskar.kleven@vegvesen.noBente TovikKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:90152450bente.tovik@vegvesen.noPressevakt Transport og samfunn
* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)
Bilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Første salve på siste vegtunnel på Sotrasambandet29.3.2025 08:35:02 CET | Pressemelding
Fredag kveld gjekk første salve på den fjerde og siste vegtunnelen på Sotrasambandet.
SET Elektro AS skal drifte tunnelelektro på riksvegene i Østfold, Follo og Nedre Romerike28.3.2025 14:31:14 CET | Pressemelding
SET Elektro AS har vunnet konkurransen om drift og vedlikehold av riksvegtunneler for Statens vegvesen de neste fem årene.
Mesta skal drifte og vedlikeholde elektroinstallasjoner langs riksvegene i Buskerud28.3.2025 11:49:04 CET | Pressemelding
Drift- og vedlikeholdskontrakten for vegelektro som Mesta nå inngår med Statens vegvesen, har en varighet på fem år og omfatter riksvegnettet i Buskerud og E134 i Asker.
Norge − 10 år på trafikksikkerhetstoppen i Europa28.3.2025 10:45:20 CET | Pressemelding
For tiende år på rad er Norge det tryggeste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Foreløpige tall viser at 89 døde på norske veier i fjor – dette er 16 drepte per million innbyggere. Det er de siste tallene fra EU-kommisjonen som utpeker Norge som best i Europa.
Å bruke belte i buss er en gratis forsikring som kan redde liv28.3.2025 10:14:49 CET | Pressemelding
Mange er flinke til å huske på sikkerhetsbelte, men vanen sitter ikke like godt hos alle.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom