Frende Forsikring

Slik går det galt med grus i veibanen

Del

Det er lett for å trå litt ekstra på gassen når veien blir bar. Det ender i en klassisk skadefelle for mange bil- og MC-førere. 

Steinsprut fra veiene er det mye av når vinteren slipper taket.
Steinsprut fra veiene er det mye av når vinteren slipper taket. iStock

- Det ligger mye rusk og rask igjen i veibanen etter vinteren, spesielt grus. Disse små steinene ender med mange og dyre skader hver eneste vår, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. 

Grusen gir tusenvis av steinsprutskader for bilistene, mens MC-førerne som sklir havner i både større og mindre ulykker på grunn av vinterrestene. 

Glasskader koster milliarder 
I fjor var det mer enn 318 000 glasskader for norske bilister, ifølge tall fra Finans Norge. 

- Disse kostet mer enn 2,2 milliarder kroner og det blir stadig flere av dem. Vi ser skader på frontrute, bakrute, siderute og glasstak. Det er hakk, sprekker eller knust glass som er de typiske skadene og det kommer oftest fra bilen foran deg på veien, sier Ytre-Hauge. 

Dekket til bilen foran kaster opp en liten stein fra veibanen som treffer ruta din i stor fart. 

- Det er nærmest umulig å unngå slike skader, og det skjer helt plutselig. Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å holde god avstand til bilen foran, sier Roger Ytre-Hauge. 

Tidligere hadde mange biler skvettlapp bak hjulene. Det har sjelden nyere biler i dag og det bidrar til at risikoen for steinsprut øker. 

Dette synes MC-førere er skumlest når de kjører
For MC-førerne gjør grusen i veibanen det vanskeligere å holde seg på to hjul og mange har fått merke hvor lett det er å miste kontrollen. I en undersøkelse Norstat har gjort for Frende sier nesten 1 av 3 MC-førerne at grus og annet smårusk i veibanen er det de frykter mest når de kjører. 

- Det eneste MC-folket frykter mer enn grusen er at bilister ikke ser dem i blindsona. Det sier noe om at det er et problem mange har fått kjenne på, sier Roger Ytre-Hauge. 

Han har noen tydelige råd til MC-fører denne sesongen.  

  • Pass på litt ekstra fram til veibanen er ryddet, det skal ikke mye til før du sklir.  
  • Husk at kjøreferdighetene dine kan være rustne etter fjoråret, så bruk litt tid på å komme inn i det.  
  • Ikke ta for gitt at bilisten alltid vet at du er der, hvis du ligger i blindsona.  

Dette gjør du hvis du får steinsprutskade i år 

  • Glasskader dekkes på delkasko eller kasko høyere dekning hos de fleste forsikringsselskapene.  
  • Få bilen til verksted så fort som mulig, før skaden blir større og dyrere. Verkstedet vurderes om skaden skal repareres eller om ruta må byttes.  
  • Er skaden midt i synsfeltet ditt? Da kan ruta måtte blir byttet selv om sprutskaden er liten.  
  • Det er store variasjoner i hva det koster å reparere steinsprutskader. Mindre hakk koster gjerne mellom 600 og 800 kroner. Hvis ruta må skiftes, koster det fort mellom 10 000 og 12 000 kroner. Får du en ruteskade på bobilen din koster det fort mellom 50 000 og 60 000 kroner.  
    Kilde: Frende Forsikring 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Steinsprut fra veiene er det mye av når vinteren slipper taket.
Steinsprut fra veiene er det mye av når vinteren slipper taket.
iStock
Last ned bilde
Når småstein kommer susende i høy fart ender det med skader som dette.
Når småstein kommer susende i høy fart ender det med skader som dette.
Last ned bilde
Roger Ytre-Hauge er fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Roger Ytre-Hauge er fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Frende Forsikring
Last ned bilde

Om Frende Forsikring

Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine! 

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye