Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.

– Det er bekymringsfullt når mange ikke er klar over at de blir eksponert for reklame. Vi mener dette krever tiltak, og vil nå gå i dialog med bransjen for å se på hvordan retningslinjene for merking av program med produktplassering kan gjøres tydeligere, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Lovendring gjør at flere programtyper kan bruke produktplassering
I dag er produktplassering i utgangspunktet forbudt, men tillates i lette underholdningsprogram, sportsprogram, fiksjonsbaserte serier og filmer.
Snart blir det imidlertid mulig å bruke produktplassering i flere programtyper. Dette skjer etter at Stortinget nylig har vedtatt endringer i kringkastingsloven. Når lovendringene trer i kraft, endres regelen slik at produktplassering som hovedregel blir tillatt. I nyhets- og aktualitetsprogram, barneprogram, forbrukerprogram og religiøse program blir det fortsatt ikke lov å bruke produktplassering.
Kringkastingsloven stiller krav om at program med produktplassering skal merkes tydelig og nøytralt, både ved begynnelsen og slutten av programmet, og ved reklameavbrudd. Medietilsynet har ansvar for å føre tilsyn med at norske kringkastere og strømmetjenester overholder reglene som gjelder produktplassering.
Få endrer holdning etter å ha sett merking
Bare 16 prosent av de som har fått med seg merking av produktplassering, oppgir i undersøkelsen at dette har endret holdningen deres til innholdet i programmet.
– Merkingen har liten verdi dersom seerne ikke har et bevisst forhold til hva den innebærer. I tillegg til å se på merkingen, vil vi derfor prioritere tiltak for å øke folks bevissthet om hva produktplassering er, og at hensikten er å påvirke beslutningene våre. Når mediebrukerne er klar over dette, er det mulig å være mer årvåkne og kritiske i møte med denne formen for markedsføring, sier Velsand.
Fakta om produktplassering
- Produktplassering er en form for markedsføring hvor produkter eller merkevarer «integreres» i filmer, serier og programmer slik et de vises i en mer naturlig sammenheng enn i ordinære reklameinnslag.
- Produktplassering er i dag som hovedregel forbudt. Unntak fra forbudet er lette underholdningsprogram, sportsprogram, fiksjonsbaserte serier og filmer.
- Lovendringen på dette feltet innebærer at produktplassering som hovedregel blir tillatt. Det blir likevel fremdeles forbudt i nyhets- og aktualitetsprogram, forbrukerprogram, barneprogram og religiøse program.
- Produktplassering innebærer en risiko for å bli utsatt for skjult reklame. For at vi ikke skal bli påvirket ubevisst skal program med produktplassering merkes tydelig.
- Produktplassering skal merkes nøytralt og tydelig ved begynnelsen og slutten av programmet, samt etter reklamepauser.
- Produktplasseringen skal ikke være unødig fremtredende eller oppfordre direkte til kjøp.
Nøkkelord
Kontakter
Lars JohannessenkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4795846576lars.johannessen@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
To kinofilmer fikk høyere aldergrense etter tilsyn6.6.2025 13:28:10 CEST | Pressemelding
To filmer med premiere denne helgen har fått endret aldergrense fra 9 til 12 år etter tilsyn. Distributørene har selv endret grensen for The Phoenician Scheme og Karate Kid: Legends etter tilbakemelding fra Medietilsynet.
Medietilsynet med oppdatert oversikt over norske medieaktører3.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
En ny versjon av Mediedatabasen gir oversikt over en rekke ulike data om norske medieaktører og medier.
Medietilsynet mener: Foreldrene må få hjelp til å beskytte barna mot skadelig digital påvirkning30.5.2025 09:58:34 CEST | Kronikk
Vi trenger nye grep for å gi barn og unge den beskyttelsen de har krav på – også i det digitale rom. En ny undersøkelse viser støtte i befolkningen til økt regulering.
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier27.5.2025 07:55:00 CEST | Pressemelding
Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
Sosiale medier fjerner færre falske kontoer i Norge23.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Antall falske norske kontoer i sosiale medier fjernet av plattformene selv, ble kraftig redusert siste halvår i fjor, viser nye tall som Medietilsynet har gjennomgått. Meta oppgir fortsatt ikke tall for det norske markedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom