Slik reiser vi i Norge på en vanlig dag
– Vi ser en positiv utvikling med noe mer sykling, gåing og kollektivreiser i landet under ett og en moderat nedgang i bilkjøring.

– Det er viktig for byområdene med stort press på veikapasitet og arealbruk. I neste seksårs-periode vil byområdene få 45 mrd. kr i tilskudd gjennom byvekstavtaler som skal fremme kollektivtransport, sykling og gange, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Den Nasjonale reisevaneundersøkelsen 2024 omfatter alle reiser som foretas på daglig basis og lengre reiser som gjøres sjeldnere samt alle typer transportmidler, inkludert gange.
Daglige reiser
På en vanlig dag reiser vi to – tre turer, til jobb, fritidsaktiviteter og ærend. Når det kommer til reisetid på de daglige reisene, er de fleste reisene i 2024 på mellom 10 og 19 minutter. Færrest reiser er på 1-4 minutter.
Ni av ti voksne har førerkort for bil, og nesten like mange eier eller kan disponere bil. Nordmenns reisemønster er stabilt, men i årets undersøkelse registreres en nedgang i de som kjører bil alene og en økning for passasjerer i bil.
Andelen reiser med kollektivtrafikk over hele landet er tilbake på nivåene fra før pandemien med 12 prosent av alle reiser.
- gåing 23 prosent
- bilfører 47 – ned fra 50 prosent i 2023
- bilpassasjer 11 prosent
- kollektivtransport 12 prosent
- sykkel 5 prosent
Nøkkeltallsrapport RVU 2024.pdf
Reisevaner i de 8 største byregionene med tilleggsutvalg 2024.pdf
Derfor reiser vi
De fleste reiser er ikke til og fra jobb, men på handletur og serviceoppdrag, dernest til fritidsformål og arbeid. Det forklarer et stykke på vei hvorfor hjemmekontor-trenden ikke slår så sterkt inn som man kunne tro på det totale reisemønsteret.
Jobbreisen
Hvordan vi reiser avhenger av hvor vi skal. Når det er til jobb, er 18 prosent av reisene med kollektivtransport, men 55 prosent av reisene er med bil.
Fritidsreisen
På fritiden bruker vi beina mye mer. 40 prosent av reisene er til fots, med bilen som nummer to og kollektivtransport som nummer tre. 4 prosent av fritidsreisene er med sykkel.
Mange reiser er til fots
Det kan virke unaturlig å kalle en gåtur for en «reise». De korteste reisene har vi til fots, men det er en stor og viktig del av forflytningene vi gjør. I byområdene utgjør gåing 15 til 30 prosent av alle reiser. Flest i Oslo-området (30 prosent) og færrest i Nedre Glomma (15 prosent).
Forskjell på by og land
Det er til dels stor forskjell på reisevanene mellom by og land, men også mellom byområdene.
Oslo-området har med god margin de fleste kollektivreisene. 20 prosent av reisene skjer med kollektivtrafikk. Disse fordeler seg på buss, t-bane, bytrikk og tog. Som Oslo-området regnes Oslo kommune og kommunene i Akershus.
Oslo-områdets bilandel på 33 prosent er den laveste i Norge. 30 prosent av reisene gikk til fots, 5 prosent på sykkel og 20 prosent med kollektivtrafikk. Til sammenligning er bilandelen i Grenlandsregionen og Nedre Glomma om lag 60 prosent og kollektivandelen på 5 prosent.
Arbeidsreisen er lengst i Oslo-området
Folk flest har kort arbeidsreise enten det måles i kilometer eller i tidsbruk. En av fire arbeidsreiser er lengre enn 20 km. To av tre reiser er på mindre enn 30 minutter.
Folk i Osloregionen har ikke spesielt lang reisevei, men bruker lengre tid til og fra jobb enn folk andre steder. 44 prosent av reisene er lengre enn en halvtime. I Tromsø er det til sammenligning 21 prosent av reisene er på mer enn halvtimen. Dette henger sammen med trengsel i transportsystemet.
Dobling for elsykkel
6 av 10 har en brukbar, tradisjonell tråsykkel de kan bruke. Det er en ganske stor tilbakegang fra bare noen år siden, men samtidig er det stor økning i utbredelsen av elektrisk sykkel. 19 prosent har en elektrisk sykkel, og det er nærmere en dobling på fem år!
Helse setter begrensninger
Ikke alle tar seg lett fram på egne bein. 8 prosent sier de har en helsemessig utfordring som gjør det vanskelig å gå. For 5 prosent gjør helsa det vanskelig å sykle.
Biler pr. husholdning
En av tre husholdninger har to biler, en av ti husholdninger har tre biler og en av seks har ingen biler. I snitt gir dette 1,4 biler pr. husstand.
Viktig å møte befolkningens behov
– Reisevaneundersøkelsene gir verdifull informasjon om nordmenns reisevaner og understreker viktigheten av å ha tilgjengelig og effektiv offentlig transport for å møte befolkningens behov, sier sjefingeniør Oskar Kleven i Statens vegvesen, som leder arbeidet med de nasjonale reisevaneundersøkelsene for transportvirksomhetene.
Opinion AS gjennomfører Nasjonal reisevaneundersøkelse på vegne av Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, Nye Veier AS, Avinor og Kystverket. For byvekstavtaleområdet gjennomføres reisevaneundersøkelsen i et samarbeid mellom Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, aktuelle kommuner og fylke.
Data fra reisevaneundersøkelsene er grunnlag for planlegging og modellutvikling innenfor transportsektoren og brukes blant annet i arbeidet med stortingsmeldinger, Nasjonal Transportplan (NTP) og lokal og regional areal- og transportplanlegging.
Nøkkelord
Kontakter
Oskar KlevenSjefingeniørStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:41632148oskar.kleven@vegvesen.noBente TovikKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:90152450bente.tovik@vegvesen.noPressevakt Transport og samfunn
* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)
Bilder




Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom