Johs. J. Syltern AS skal bygge og utbedre E136
Nye Veier har tildelt arbeid med ny E136 ved Veblungsnes og strekningen Stuguflåten - Raudstøl i Romsdal til Johs. J. Syltern AS. Med seg har Syltern Rambøll Norge AS som rådgiver.

Prosjektene E136 Veblungsnes og Stuguflåten - Raudstøl er en del av helheten for E136 mellom Dombås i Innlandet og Vestnes i Møre og Romsdal.
- Med denne tildelingen nærmer vi oss nå første spadetak på utbedringsprosjektene på E136 og med det også realisering av Nye Veiers første veiprosjekt i Møre- og Romsdal. Det er viktig for Nye Veier å være til stede i alle landsdeler, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Gjennom arbeidet med de to delstrekningene skal det utbedres flaskehalser og bedre fremkommeligheten, særlig for godstransporten. Veien er en av de viktigste transportårene mellom Nord-Vestlandet og Østlandet og blir gjerne benevnt som «eksportveien».
- Vi er nå ett steg nærmere utbedring av E136, som er selve livsnerven mellom Nord-Vestlandet og Østlandet, mellom Møre og Romsdal og Innlandet. Nå gjenstår det bare å sette spaden i jorda! Dette arbeidet er viktig for næringslivet, det er viktig for trafikksikkerheten, og ikke minst viktig for alle de som er avhengig av veien i hverdagen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
På Veblungsnes skal det bygges ca. en kilometer med ny vei i ny trase. Her blir det økt fremkommelighet, bedre trafikksikkerhet og bedre ivaretagelse av bomiljøet. På den ca. fire kilometer lange delstrekningen mellom Stuguflåten og Raudstøl forbedres også fremkommeligheten og trafikksikkerheten med breddeutvidelse, slakere kurver, bedre sikt og økt plass for snøopplag.
-Med ny vei gjennom Veblungsnes og breddeutvidelse og utbedringer mellom Stuguflåten og Raudstøl, forbedres forholdene både for de som bor langs E136 og trafikantene. Dagens vei har varierende standard som gir utfordringer, særlig for tunge kjøretøy om vinteren. Det er for mange ulykker på dagens vei, sier Aanesland.
Kunngjort verdi for kontrakten er 260 millioner kroner.
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Dokumenter
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
Anleggsstart på rv. 1325.2.2025 10:30:58 CET | Pressemelding
Nye Veier starter nå arbeidet med å forbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune. Dette er en viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter.
Mesta skal drifte for Nye Veier29.1.2025 07:29:28 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt Mesta AS driftskontrakt for selskapets veistrekninger i Sør-Norge.
Reguleringsplan for E18 Kragerø – Bamble er ute på høring27.1.2025 10:43:23 CET | Aktuelt
Nye E18 Kragerø – Bamble er ca 17,5 kilometer og planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense 100 km/t. Planforslaget legger opp til en vesentlig grad av gjenbruk av dagens E18. Dette sikrer naturverdier og gir reduksjon i arealbruk og klimagassutslipp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom