Bedre vinterberedskap ga mer fornøyde togpassasjerer på Østlandet

Del

Årets første kundetilfredshetsundersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser en klar fremgang i tilfredsheten hos de reisende på Østlandet. SJ Norge har fortsatt har de mest fornøyde passasjerene på landsbasis.

De reisende fikk en mer forutsigbar vinter med jernbanen.
De reisende fikk en mer forutsigbar vinter med jernbanen. Foto: Jernbanedirektoratet

Hittil i år har toget fraktet mer enn 13,4 millioner passasjerer på Østlandet, likt fordelt mellom
regiontog og lokaltog – med størst volum i rushtid. Etter en krevende vinter i 2024, preget av
mange innstillinger og forsinkelser, viser Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse for første
kvartal at østlandspassasjerene opplever en bedre punktlighet nå enn på samme tid i fjor.

- Jernbanedirektoratet har samlet sektoren i arbeidet med en samordnet tiltaksplan for bedre
driftsstabilitet. Et viktig tiltak har vært å bedre vinterberedskapen for å unngå de samme
problemene som i 2024, her har blant annet Bane NOR og Vy gjort en god jobb. Felles planer og
en godt koordinert beredskap gjorde at jernbanen leverte et nedskalert, men forutsigbart
togtilbud da været var som verst, forteller Sletta.

SJ Norge har landets mest fornøyde passasjerer

Den ferske kundeundersøkelsen viser at SJ Norge fortsatt har de mest fornøyde passasjerene, til tross for et langvarig brudd på Dovrebanen og mangel på kjøretøy på Nordlandsbanen. Vy Vest, som blant annet kjører Bergensbanen, har også hatt høy kundetilfredshet over tid. Go Ahead Norge, som kjører Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, har stabilt fornøyde passasjerer.

- SJ har over tid jobbet systematisk og godt med punktlighetskultur og en sterk kundeorientering,
det gir resultater. Det samme har Go Ahead, som også kan skilte med høy kundetilfredshet. Det
er også veldig flott at Vy, som kjører på Østlandet, har økt kundetilfredsheten. Dette er tungt
trafikkerte linjer med mange pendlere som skal rekke jobb og skole, sier jernbanedirektør Knut
Sletta.

Passasjerene gir togselskapene samlet en poengsum på 78 av 100 poeng på hvor tilfredse de var
med reisen i sin helhet. Dette er stabilt fra sist kvartal, og en oppgang på 2 poeng fra samme
periode i fjor.

Mer fornøyd på lengre strekninger

Blant de ulike passasjergruppene er det de ferie- og fritidsreisende som jevnt over er mest
tilfredse med togreisen sin. Mellom 60 og 70 prosent svarer at de er fornøyde med rutetilbudet
på deres strekninger.

Passasjerene som føler de får mest verdi for pengene, er passasjerer som reiser på fjern- og
regiontogsstrekninger som Vy vest, SJ og GAN.

- Fjerntog og regiontogene har et litt strengere krav til komfort om bord, da er det naturlig at de
reisende er litt ekstra fornøyd. De som reiser med disse strekningene er også ofte fritidsreisende
som vi ser er generelt mest fornøyd med reisen sin, forklarer Sletta.

Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen (KTU):

  • Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal.
  • Togselskapene som er SJ Norge AS, Vy Gruppen og Go-Ahead Nordic. Flytoget og dets
    strekninger inngår ikke i undersøkelsen.
  • Kundetilfredsheten måles via spørreundersøkelser underveis i reisen. For første kvartal
    2025 var det totalt 6429 reisende som ble spurt.
  • Undersøkelsen ble utført i perioden 2.
    januar – 24. februar.

Nøkkelord

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye