Blå Kors

– Flere må være en motstemme til glorifiseringen av cannabis

Del

Forskning viser at rundt 95% av innholdet om cannabis på Tik Tok er positivt eller nøytralt. Dette gjør at barn ned i 10-11 års alderen eksponeres for innhold som glorifiserer og normaliserer et rusmiddel som kan være farlig. Dette har Blå Kors valgt å gjøre noe med og oppfordrer flere til å være en motstemme.

I slutten av 2024 gjennomførte Blå Kors en holdningskampanje om cannabis på TikTok og Snapchat. Etter kampanjen oppgav halvparten at de har mindre lyst til å bruke cannabis enn før, og at kampanjen har gjort det lettere å takke nei hvis de får tilbud. 53 prosent svarte også at kampanjen har fått dem til å tenke over farene ved bruk av cannabis.

Dette kommer frem i en Ipsos-undersøkelse på vegne av Blå Kors.

Motstemme gir positiv effekt

– Det er veldig motiverende å se effekten av å være en motstemme. Kampanjen har gitt unge et mer nyansert bilde til cannabis, og vi må være flere som tar ansvar for å gi ungdom et mer nøytralt bilde av rusmidler i sosiale medier. På den måten kan vi være med å redusere bruken blant unge, sier Camilla Lunde, leder for forebygging i Blå Kors.  

 Som en viktig del av det forebyggende arbeidet ønsker Blå Kors å gi unge faktabasert informasjon om cannabis og mulige negative effekter.

 –Vi ser at de unge i mindre grad blir eksponert for de negative sidene ved cannabis på sosiale medier. Siden cannabis fortsatt oppleves som tabubelagt, kan det være vanskelig å dele åpent om egne opplevelser eller søke råd hos andre. Unge trenger balansert og korrekt informasjon, slik at de kan ta trygge og gode valg for seg selv, sier Lunde.

Sosiale medier glorifiserer rusmidler 

Sosiale medier er blitt en stor del av hverdagen til mange barn og unge. En rapport fra Medietilsynet viser at 58 prosent av barn og unge (9-18 år) bruker TikTok og 70 prosent bruker Snapchat i hverdagen.

Undersøkelser viser at over 95% av alt cannabis-relatert innhold på TikTok er positivt eller nøytralt til cannabis.

– Dette kan gi unge et feil inntrykk av at cannabis er ufarlig, og er med på å glorifisere ulovlig rusmidler og normalisere bruken. Blå Kors ønsket med kampanjen å være en motstemme til dette, sier Lunde.

Blå Kors mener også det er viktig at foreldre engasjerer seg i barnas sosiale medie-verden

– Vi må snakke med barna om rusinnhold på sosiale medier. Foreldre er ofte ikke på de samme plattformene som barna og er dermed uvitende om den informasjonen som spres, sier Lunde.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skjermdump fra Blå Kors sin kampanje på TikTok og snapchat
Skjermdump fra Blå Kors sin kampanje på TikTok og snapchat
Last ned bilde
Camilla Lunde, leder for forebygging i Blå Kors.
Camilla Lunde, leder for forebygging i Blå Kors.
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Blå Kors

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blå Kors

Ni av ti eldre opplever at legen ikke prater med dem om hvordan alkohol påvirker helsen når vi blir eldre24.10.2024 10:21:07 CEST | Pressemelding

De fleste eldre i alderen 60-80 år drikker alkohol, men mange vet ikke at kroppen tåler alkohol dårligere enn da de var yngre. 90 prosent av eldre over 70 år tar medisiner, noe som kan være helseskadelig kombinert med alkohol. Imidlertid viser en ny undersøkelse at bare en av ti sier at legen har snakket med dem om hvordan alkohol kan påvirke helsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye