– Flere må være en motstemme til glorifiseringen av cannabis
Forskning viser at rundt 95% av innholdet om cannabis på Tik Tok er positivt eller nøytralt. Dette gjør at barn ned i 10-11 års alderen eksponeres for innhold som glorifiserer og normaliserer et rusmiddel som kan være farlig. Dette har Blå Kors valgt å gjøre noe med og oppfordrer flere til å være en motstemme.

I slutten av 2024 gjennomførte Blå Kors en holdningskampanje om cannabis på TikTok og Snapchat. Etter kampanjen oppgav halvparten at de har mindre lyst til å bruke cannabis enn før, og at kampanjen har gjort det lettere å takke nei hvis de får tilbud. 53 prosent svarte også at kampanjen har fått dem til å tenke over farene ved bruk av cannabis.
Dette kommer frem i en Ipsos-undersøkelse på vegne av Blå Kors.
Motstemme gir positiv effekt
– Det er veldig motiverende å se effekten av å være en motstemme. Kampanjen har gitt unge et mer nyansert bilde til cannabis, og vi må være flere som tar ansvar for å gi ungdom et mer nøytralt bilde av rusmidler i sosiale medier. På den måten kan vi være med å redusere bruken blant unge, sier Camilla Lunde, leder for forebygging i Blå Kors.
Som en viktig del av det forebyggende arbeidet ønsker Blå Kors å gi unge faktabasert informasjon om cannabis og mulige negative effekter.
–Vi ser at de unge i mindre grad blir eksponert for de negative sidene ved cannabis på sosiale medier. Siden cannabis fortsatt oppleves som tabubelagt, kan det være vanskelig å dele åpent om egne opplevelser eller søke råd hos andre. Unge trenger balansert og korrekt informasjon, slik at de kan ta trygge og gode valg for seg selv, sier Lunde.
Sosiale medier glorifiserer rusmidler
Sosiale medier er blitt en stor del av hverdagen til mange barn og unge. En rapport fra Medietilsynet viser at 58 prosent av barn og unge (9-18 år) bruker TikTok og 70 prosent bruker Snapchat i hverdagen.
Undersøkelser viser at over 95% av alt cannabis-relatert innhold på TikTok er positivt eller nøytralt til cannabis.
– Dette kan gi unge et feil inntrykk av at cannabis er ufarlig, og er med på å glorifisere ulovlig rusmidler og normalisere bruken. Blå Kors ønsket med kampanjen å være en motstemme til dette, sier Lunde.
Blå Kors mener også det er viktig at foreldre engasjerer seg i barnas sosiale medie-verden
– Vi må snakke med barna om rusinnhold på sosiale medier. Foreldre er ofte ikke på de samme plattformene som barna og er dermed uvitende om den informasjonen som spres, sier Lunde.
Nøkkelord
Kontakter
Sondre BjerknesKommunikasjonsrådgiver
Tel:93428199sondre.bjerknes@blakors.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Blå Kors
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blå Kors på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Blå Kors
Inkludering og innsats for både barn og foreldre er nøkkelen i å forebygge ungdomskriminalitet.10.10.2025 12:10:15 CEST | Pressemelding
Ungdomskriminalitet preger nyhetsbildet. Blå Kors mener løsningen ligger i tidlig innsats, inkluderende tiltak for barn og foreldre, og økt statlig støtte – og har resultater å vise til.
Når rus blir normalen - Blå Kors møter ungdomsutfordringen7.10.2025 10:30:22 CEST | Pressemelding
Kokainbruken blant unge har mer enn doblet seg de siste årene, og stadig flere opplever stoffet som lett tilgjengelig. Nå lanserer Blå Kors en nasjonal kampanje for å snu utviklingen.
Logg deg på tenåringen din i høstferien2.10.2025 14:17:21 CEST | Debattinnlegg
For mange tenåringer betyr høstferien mer tid alene, mer skjerm – og mer påvirkning fra et digitalt landskap som aldri tar ferie. Vi foreldre må være med, ikke som kontrollører, men som støttespillere.
Tenåringsforeldre bekymret for barnas psykiske helse1.7.2025 10:15:03 CEST | Pressemelding
Halvparten av tenåringsforeldrene er bekymret for barnas psykiske helse, viser en ny undersøkelse fra Blå Kors. Samtidig søker stadig flere ungdommer hjelp for psykiske utfordringer gjennom Blå Kors sin chat-tjeneste.
En av fire barn og unge gruer seg til sommerferien16.6.2025 07:06:00 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Blå Kors viser at nesten en av fire barn og unge gruer seg til ferier. Hovedårsakene er at de ikke har noe å gjøre, noen å være med, dårlig økonomi eller andre utfordringer i familien. Blå Kors oppfordrer voksne til å løfte blikket og bidra til inkludering når de ser et barn stå utenfor fellesskapet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom