Vil ha strengere regler for når bilen kan inndras ved farlig kjøring
Høy fart og rus kan føre til alvorlige trafikkulykker og har vært en økende trend på norske veier. Nå vil regjeringen ha klarere regler som gjør det enklere å inndra bilen ved særlig farlig kjøring.
–Vi kan ikke akseptere at noen gjør veiene våre utrygge med svært høye hastigheter, kappkjøring og annen livsfarlig adferd. Det norske trafikksikkerhetsarbeidet er tuftet på nullvisjonen, og dersom vi skal nå målene, må vi få bort grov trafikkriminalitet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
En arbeidsgruppe som er nedsatt av Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet, har sett på forslag til regelverksendringer for å bedre trafikksikkerheten. Ett av disse forslagene er mer effektiv inndragning av motorvogn ved særlig alvorlige lovbrudd i trafikken. Forslaget sendes på høring i dag.
– Folk skal være trygge på norske veier. Villmannskjøring, for eksempel å kjøre over 200 km/t er livsfarlig for alle som ferdes i trafikken, og et økende problem. For miljøene som driver med dette ser vi at tap av førerrett, bøter og fengselsstraff ikke er avskrekkende nok. Derfor sender vi på høring regler som gjør det enklere for politiet å ta fra dem bilen, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen., sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen.
Inndragelse av bilen også om føreren ikke eier den
I Danmark har de tatt grep for å få bort såkalt «vanvidskørsel» fra veiene. Der kan kjøretøy som brukes til blant annet høye fartsovertredelser, kjøring med høye rusnivåer og annensærlig farlig kjøring inndras, uavhengig av om føreren eier bilen eller ikke.
Den norske arbeidsgruppen som har jobbet med de skjerpede reglene har sett til Danmark og erfaringene derfra. Danskene har effektive verktøy for å få kjøretøy som brukes til ekstremadferd vekk fra trafikken.
– Danmark har klare og tydelige grenser for hva som er uakseptabel atferd i trafikken og når man må regne med at kjøretøyet blir inndratt. Dette mener vi er hensiktsmessig også i Norge. Det er viktig at reglene er enkle å forholde seg til og at alle blir behandlet likt. Det mener vi at dette forslaget sikrer, sier Nygård.
|
Dette er forslagene:
Bilen inndras der:
I tillegg foreslås det inndragning ved kjøring uten førerrett (ti ganger i løpet av tre år) og enkelte mer skjønnsmessige tilfeller av «særlig hensynsløs kjøring». Dette gjelder tilfeller der motorvognen er brukt til forsettlig å skade andre personer eller omfattende materiell skade. Det omfatter også tilfeller av grovt uaktsomme overtredelser som har medført død eller betydelig skade, og som er skjedd ved ruspåvirkning på minst 1,2 promille eller tilsvarende for annen rus. Også deltakelse i organisert kappkjøring foreslås omfattet. Regjeringen vil ta endelig stilling til forslaget etter at det har vært på høring.
|
Bruk av mobiltelefon i bil
Arbeidsgruppen har også sett på et forslag om innstramminger i reglene for bruk av mobiltelefon i bil. Uoppmerksomhet er en betydelig utfordring i trafikksikkerhetsarbeidet og bruk av mobiltelefon er en betydelig del av denne utfordringen. Det er behov for endringer for å unngå omgåelser og effektivisere håndhevingen. Det pekes også på uoppmerksomhet ved nye måter å betjene mobiltelefon i bil, og at dette kan tilsi å gjøre reglene mer teknologinøytrale og uavhengig av hvordan funksjonene betjenes.
|
Dette er forslagene:
Regjeringen vil ta endelig stilling til forslagene etter at det har vært på høring.
|
Tidligere har Samferdselsdepartementet sendt på høring et forbud mot utstyr, apper og andre tjenester som kan varsle om trafikkontroller.
For flere opplysninger – se:
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Godstransport på bane: Foreslår kompensasjon etter uføresette hendingar21.11.2025 11:49:00 CET | Pressemelding
Som følgje av at Raumabanen blei stengd for godstrafikk etter jordras tidlegare i år, foreslår Samferdselsdepartementet å kompensere godstogoperatørar for tap. Samferdselsdepartementet varslar også etablering av ei kompensasjonsordning som følgje av kvikkleireskredet ved Levanger på Nordlandsbanen.
Anne Iren Fagerbakke blir ny jernbanedirektør14.11.2025 11:34:31 CET | Pressemelding
Anne Iren Fagerbakke er i statsråd i dag tilsett som ny direktør for Jernbanedirektoratet. Stillinga er eit åremål på seks år. Fagerbakke kjem frå stillinga som direktør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune.
Nettsiden autopass.no skal bli mer kundevennlig14.11.2025 07:52:12 CET | Pressemelding
Snart skal bompengeselskapene selv drifte nettsiden som tilbyr informasjon og tjenester om bompenger og bompengebetaling.
Bompengebrikker: Endrer regelverket for å sikre bedre AutoPASS-avtaler for brukerne7.11.2025 14:05:00 CET | Pressemelding
Samferdselsdepartementet har vedtatt en endring av utstederforskriften. Endringen presiserer at brukeren skal tilbys en avtale der gebyr for bompengebrikke kun dekker kostnaden utstederselskapene har hatt til å kjøpe brikken og sende den til brukeren. Kravet vil gjelde for utstederselskap med en vesentlig markedsandel i Norge.
Høring: Ny postlov skal sikre trygge og fremtidsrettede posttjenester7.11.2025 09:02:40 CET | Pressemelding
– Vi får stadig færre brev i posten og stadig færre papiraviser blir levert. Samtidig sendes det mange flere pakker. Regjeringen vil sørge for at folk i hele landet fortsatt får gode og forutsigbare posttjenester og foreslår nå endringer i postloven. Det vil være postombæring en dag i uken sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom